چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 299498

دندان‌پزشکان به کمک گجت‌ها و ابزارهای مدرن خدمات دندان‌پزشکی را به بیماران ارائه می‌دهند.

تحول دندان‌پزشکی با فناوری/ درمان دندان دیگر ترسناک نیست

سلامت نیوز:دندان‌پزشکان به کمک گجت‌ها و ابزارهای مدرن خدمات دندان‌پزشکی را به بیماران ارائه می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا؛ در پزشکی، جراحی‌های بالینی همواره حوزه‌ای فوق‌حرفه‌ای به شمار می‌رود که تنها افرادی با مهارت بالا و تجربه چند ساله در آن مشغول به کار هستند. دندان‌پزشکی نیز یکی از زیرشاخه‌های پزشکی است که فعالیت در آن به مهارت بسیار و تجربه بالا در حوزه جراحی بالینی نیاز دارد. عمل‌های جراحی در حوزه دندان‌پزشکی همواره به فناوری و نوآوری وابسته بوده است.


در گذشته دندان‌پزشکان با استفاده از ابزارهای دستی شرایط  شنوایی بیمار را ارزیابی کرده و سپس تشخیص درخوری ارائه می‌کردند.  در سال‌های اخیر تکنولوژی پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حوزه دندان‌پزشکی کرده و در حال حاضر نه‌تنها معاینه، تشخیص و ترمیم مشکلات مرتبط با دندان آسان‌تر و سریع‌تر شده بلکه نتایج حاصل از عمل‌های بالینی این حوزه نیز بهبود یافته است.


پیشرفت‌های فناوری در حوزه دندان‌پزشکی تحت تأثیر نوآوری انجام شده است. دندان‌پزشکان می‌توانند با استفاده از گجت‌های الکترونیک و ابزارهای تشخیصی پیشرفته با دقتی بسیار بالا شرایط دهان و دندان‌ها را ارزیابی کنند. تحولات فناورانه تأثیری جهانی بر حوزه دندان‌پزشکی داشته است.


نوآوری‌های این حوزه مختص یک کشور خاص نیست و بسیاری از کشورها در این تحولات نقش داشته‌اند. برای مثال ترکیه یکی از کشورهایی است که نقش کلیدی در پیشرفت‌های فناوری و نوآوری دندان‌پزشکی مدرن دارد. در ادامه به معرفی فناوری‌ها و نوآوری‌های کلیدی و اساسی می‌پردازیم که تأثیری شگرف بر تحول صنعت دندان‌پزشکی داشته‌اند.


سوابق دیجیتال بهداشت دهان و دندان
کلینیک‌های دندان‌پزشکی به طور معمول سوابق بیماران را به صورت کاغذی ثبت می‌کردند که شامل زمان ویزیت‌ها، تصاویر دندان، اطلاعات پزشکی و سابقه عمل‌های دندان‌پزشکی می‌شد. حالا به لطف سوابق دیجیتال دیگر نیازی به پرونده‌های کاغذی قطور نیست. در حال حاضر بسیای از کلینیک‌های دندان‌پزشکی تمامی سوابق و اطلاعات بیمار را در پرونده دیجیتال نگهداری می‌کنند. این امر نه‌تنها نگهداری و حفظ اطلاعات بیمار را آسان‌تر می‌کند بلکه غربالگری بیمه‌ها یا تکمیل سوابق پزشکی نیز سریع‌تر انجام می‌شود.


چراغ‌های پیشانی مجهز به ال‌ای‌دی
در گذشته دندان‌پزشکان برای بررسی وضعیت دهان و دندان بیمار مجبور به پوشیدن لوپ‌های دندان‌پزشکی (نوعی ذره‌بینی کوچک) بودند. در حال حاضر این ابزار منسوخ شده و دندان‌پزشکان به جای آن از چراغ‌های پیشانی ال‌ای‌دی‌دار استفاده می‌کنند. این نوآوری به متخصصان دندان‌پزشکی اجازه می‌دهدحفره دهانی را با دقت و به طور کامل معاینه کنند و جزئیات کار خود را ببینند و در صورت لزوم آنها را اصلاح کنند. طی‌ سال‌های اخیر باتری‌های این چراغ‌های پیشانی نیز پیشرفته‌تر شده و حالا دندان‌پزشکان می‌توانند بدون نیاز به شارژ مجدد ساعت‌ها از این چراغ‌ها استفاده کنند.


دوربین‌های برای بررسی داخل دهان
از دوربین داخل دهانی برای ارزیابی دقیق و جز به جز شرایط سلامت دهان و دندان بیمار استفاده می‌شود. در هنگام ارزیابی وضعیت دهان و دندان می‌توان تمام جزئیات دقیق را به صورت تصاویر گرافیکی ثبت کرد، تنها یک دوربین پیشرفته قادر به انجام این کار است. تصویربرداری از دندان‌ها تأثیری بسیاری در ثبت و مقایسه وضعیت قبل و بعد انجام عمل‌های بالینی دندان‌پزشکی دارد. بدین‌ترتیب به راحتی می‌توان به بیماران نشان داد که چه تغییراتی روی دندان‌ها اعمال شده و این تغییرات چه مزایایی داشته است.


فناوری و نوآوری؛ عامل پیشرفت هر صنعت
فناروی و نوآوری هدایای هستند که دستاوردهای بسیاری برای انسان به ارمغان آورده‌اند. اگر این دو عامل اصلی پیشرفت وجود نداشت، دندان‌پزشکی همچنان در مسیر ابتدایی خود قرار داشت اما حالا به لطف پیشرفت فناوری و نوآوری‌های خلاقانه، از  گجت‌های قدرتمند و خاصی در این حوزه استفاده می‌شود که نه‌تنها کار دندان‌پزشکان را آسان‌تر کرده بلکه تجربه بهتری برای بیماران به ارمغان آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha