مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان ضمن بیان اینکه وضعیت پسماند و فاضلاب‌ها از عمده‌ترین معضلات زیست محیطی شهرستان بهارستان به حساب می‌آیند، گفت: یکی از بزرگترین معضلات در حوزه پسماند این شهرستان استاندارد نبودن ایستگاه انتقال زباله شهر گلستان است که با وجود صدور اخطاریه‌های متعدد برای این شهرداری اما هنوز نسبت به اصلاح این ایستگاه اقدامی نکرده‌اند.

هیچ یک از ایستگاه های انتقال پسماند شهرستان بهارستان استاندارد نیست

سلامت نیوز:مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان ضمن بیان اینکه وضعیت پسماند و فاضلاب‌ها از عمده‌ترین معضلات زیست محیطی شهرستان بهارستان به حساب می‌آیند، گفت: یکی از بزرگترین معضلات در حوزه پسماند این شهرستان استاندارد نبودن ایستگاه انتقال زباله شهر گلستان است که با وجود صدور اخطاریه‌های متعدد برای این شهرداری اما هنوز نسبت به اصلاح این ایستگاه اقدامی نکرده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،علیرضا فاضلی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه دو نوع پسماند عمده شهرستان بهارستان شامل پسماندهای خانگی و پسماندهای صنعتی می‌شوند، اظهار کرد: متولی پسماندهای خانگی در حوزه شهری شهرداری‌ها است.: سه ایستگاه انتقال موقت زباله در شهرستان بهارستان وجود دارد که این سه ایستگاه زیر نظر سه شهرداری گلستان، نسیم‌شهر و صالحیه اداره می‌شوند. این سه شهرداری موظف هستند پسماندهای عادی را پس از اینکه از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنند به مدت ۲۴ ساعت در این ایستگاه‌های انتقال موقت دپو و در نهایت به مراکز دفع زباله منتقل کنند اما متاسفانه هیچکدام از این ایستگاه‌ها دارای استانداردهای مورد تایید اداره حفاظت محیط زیست و استانداری نیست.


وی ادامه داد: این ایستگاه‌های انتقال موقت دارای سکوهای استانداردی برای انتقال زباله به خودروهای حمل پسماند نیستند و فاقد مخزن جمع‌آوری شیرابه هستند همچنین فضای اطراف این ایستگاه‌ها محصور نیست تا از ورود سگ‌های ولگرد و سایر افراد به این منطقه جلوگیری کند. از این رو هیچ ایستگاه انتقال پسماند استانداردی در شهرستان نداریم و این وضعیت باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی و مشکلاتی در زمینه مدیریت پسماندهای شهری شده است.


فاضلی در پاسخ به این پرسش که آیا اداره حفاظت محیط زیست بهارستان اخطاریه‌ای برای این ایستگاه‌های انتقال پسماند صادر کرده است؟ تصریح کرد: اواخر سال گذشته از دو شهرداری نسیم‌شهر و گلستان به‌دلیل استاندارد نبودن این ایستگاه‌ها شکایت کردیم و پس از آن شهرداری نسیم‌شهر تا حدودی این شرایط را ساماندهی کرد و اقداماتی را نظیر بهره‌برداری از سکوهای استاندارد انجام داد و اکنون در حال ساخت مخازن جمع‌آوری شیرابه است اما متاسفانه شهرداری گلستان هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است. ما چندین مرتبه برای آن‌ها اخطاریه صادر و علیه آن‌ها اقدام قضایی کرده‌ایم و اکنون منتظر صدور حکم از سوی مقام‌های قضایی هستیم.


وی همچنین درباره اقدامات شهرداری صالحیه در زمینه ساماندهی ایستگاه انتقال زباله اظهارکرد: با وجود اینکه ایستگاه انتقال زباله صالحیه نیز استانداردهای لازم را ندارد اما به‌دلیل جمعیت و حجم کم پسماند تولیدی این شهر عملا زباله‌های آن به مرحله تولید شیرابه نمی‌رسد و پیش از آن جمع‌آوری و به مرکز دفع منتقل می‌شود.


مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان درباره پسماندهای صنعتی شهرستان بهارستان گفت: طبق قانون مدیریت پسماند متولی ساماندهی پسماندهای صنعتی واحدهای صنعتی تولیدکننده پسماند هستند اما به‌دلیل اینکه بسیاری از واحدهای صنعتی این شهرستان دارای مجوز نیستند و به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند اطلاعات دقیقی از میزان، حجم و ... پسماندهای آن‌ها در دست نداریم.

از این رو ممکن است این واحدهای صنعتی پسماندهای خود را به‌صورت غیر مجاز در داخل شهر تخلیه کنند یا در اطراف شهر بسوزانند. اداره حفاظت محیط زیست بهارستان نیز در صورت مشاهده چنین مواردی با این واحدها برخورد می‌کند اما غیرمجاز بودن این واحدها و در دسترس نبودن اطلاعات دقیق از وضعیت پسماند آن‌ها نظارت بر این واحدها را دشوار می‌کند.


فاضلی در پایان اظهارکرد: از سوی دیگر واحدهای صنعتی مجاز که از اداره محیط زیست شهرستان مجوز دریافت کرده‌اند در سامانه پسماند ثبت نام می‌کنند و حجم، اطلاعات تولید پسماند و محل امهای پسماندهای آن‌ها مشخص است و از طریق این سامانه رصد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha