مدیر امور حوادث و بلایای سازمان اورژانس کشور گفت: کشور ایران یکی از پر مخاطره ترین کشورهای دنیاست و در حال حاضر حدود ۵٢ مخاطره در ایران شناسایی شده است. ما به طور دایم لرزش هایی را تجربه می کنیم و ٩٣ درصد خاک ما در معرض گسل قرار دارد و سیل هم ۵٠ درصد کشور ما را تهدید می کند.

نیاز اورژانس به بالگردهای دید در شب/افزایش موتورآمبولانس در کلانشهرها

سلامت نیوز:مدیر امور حوادث و بلایای سازمان اورژانس کشور گفت: کشور ایران یکی از پر مخاطره ترین کشورهای دنیاست و در حال حاضر حدود ۵٢ مخاطره در ایران شناسایی شده است. ما به طور دایم لرزش هایی را تجربه می کنیم و ٩٣ درصد خاک ما در معرض گسل قرار دارد و سیل هم ۵٠ درصد کشور ما را تهدید می کند. 


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر حمیدرضا خانکه در ویدیو کنفرانس خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: اورژانس کشور هم برای افرادی که در زمینه سلامتی نیاز به خدمات دارند و هم در حوادثی مثل سیل، زلزله، طوفان و.. خدمات ارایه می‌کند.


وی ادامه داد: سازمان اورژانس افتخار دارد که اولین نماینده و سفید پوش نظام سلامت است که در کنار مردم فعالیت می کند. 


وی گفت: کشور ایران یکی از پر مخاطره ترین کشورهای دنیاست و در حال حاضر حدود ۵٢ مخاطره در ایران شناسایی شده است. ما به طور دایم لرزش هایی را تجربه می کنیم و ٩٣ درصد خاک ما در معرض گسل قرار دارد و سیل هم ۵٠ درصد کشور ما را تهدید می کند. 


خانکه افزود: حداقل در ٢٠ سال گذشته۶٠ درصد خسارتی که در حوادث دیدیم ناشی از سیل بوده است. تغییرات اقلیم هم در حال وقوع است که نشان می دهد سازمان اورژانس چابک باید آمادگی داشته باشد که خدمات مورد نیاز را ارائه کند. دیدیم که در زلزله کرمانشاه به نوعی عمل کردیم که مورد تحسین دیگر کشور ها قرار گرفتیم و در سیل سال گذشته تمام نظام سلامت به عنوان سازمان موفقی عمل کرد. 


وی ادامه داد: در کرونا هم به همین شکل از روزهای اول سازمان اورژانس افتخار دارد که سفیدپوشانش به منازل مردم مراجعه کرده و با رعایت پروتکل های فردی سعی کردند خدمات ارائه‌ کنند.


مدیر امور حوادث و بلایا گفت: در حوادث بزرگی مثل سیل، زلزله، طوفان که خشکسالی اتفاق می افتاد و حوادثی مثل اپیدمی کرونا معمولا وظایف تعریف شده است. در ابتدایی که حوادث اتفاق می افتاد وظیفه رها سازی و امداد مردم به عهده جمعیت هلال احمر کشور است و سازمان اورژانس در رأس بحران وزارت بهداشت وظیفه تامین خدمات سلامتی را پس از اینکه هلال احمر مصدوم ها را رها کرد دارد، به همین منظور ما تجهیزات پیچیده رها سازی نداریم. آمبولانس های ما در سه تیپ تجهیز شدند و خوشبختانه اتوبوس آمبولانس و بیمارستان های سیار داریم.


وی افزود: در مجموع در کرونا اتفاقی که افتاد به واسطه تحریم های ظالمانه، در هفته های اول در تامین تجهیزات حفاظت فردی و دارو مشکل داشتیم. اما در کل خوشبختانه با جهش تولیدی که دستور داده شد در حال حاضر در تامین تجهیزات مصرفی مشکلی نداریم. 


وی افزود: البته در خصوص تجهیزات سنگین مثل موتور، هلیکوپتر همچنان درگیر هستیم و نیاز به بالگرد های دید در شب داریم. 
خانکه اظهار کرد: در حوزه نیروی انسانی هم در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی، دانشکده های پیراپزشکی تعلیم تکنسین های اورژانس را از چندین سال پیش آغاز کردند. افرادی که وارد مجموعه ما می شوند آموزش های مختلفی را نیز گذراندند و در حوزه بحران آموزش های متعددی می‌بینند. 


وی افزود: برای اینکه در زمان منطقی خدمت منطقی ارایه شود نیاز است که تعداد پایگاه ها، نیروها و خودرو ها را افزایش دهیم به این خاطر که همه مردم به این خدمات نیازمندند.


مدیر امور حوادث و بلایای اورژانس کشور اظهار کرد: کشور ایران بسیار گسترده است و مناطق صعب‌العبور بسیار دارد، ما در سال های گذشته گسترش بسیار خوبی در تعداد آمبولانس ها و هم اورژانس هوایی داشتیم. خوشبختانه با تدبیری که ریاست سازمان اتخاذ کردند و حمایت های وزارت بهداشت، در حوزه اورژانس هوایی گسترش پیدا کردیم و در حال حاضر مناطق صعب‌العبور در زمان منطقی می توانند خدمات دریافت کنند. 


وی افزود: استاندارد ما این است که در جاده های بین شهری بتوانیم زیر چهارده دقیقه و در شهر زیر ٩ دقیقه خدمات ارایه کنیم. البته موانع زیادی وجود دارد که گاهی دسترسی سخت می شود. 


خانکه گفت: علیرغم تحریم ها نیاز به هلیکوپتر هایی داریم که دید در شب باشند اما به نظر می رسد که گسترش پایگاه های اورژانس و امداد هوایی چه توسط خیرین و چه توسط دولت، امکان دسترسی را بهبود داده است.


وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما نیز گسترش موتور آمبولانس است گفت: به دنبال این هستیم که در کلانشهرها موتور آمبولانس را افزایش دهیم تا اگر ترافیک بود موتور آمبولانس ها بتوانند با سرعت بیشتری به مصدومان برسند.
خانکه در ادامه نیز گفت: ما از ابتدای کرونا آمبولانس هایی را برای انتقال بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دادیم اما در صورتی که نیاز باشد تعداد آن ها را افزایش می دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha