رییس انجمن نقص اولیه ایمنی ایران گفت با توجه به ازدواج‌های فامیلی فراوانی كه در كشور ما انجام می‌گیرد عوامل ژنتیكی و وراثت مهمترین عامل در بیماری‌های مرتبط با ضعف سیستم ایمنی بدن است.

دكتر "اصغر آقامحمدی" فوق تخصص آسم و آلرژی، در نشست یك روزه روز جهانی ایمونولوژی افزود ‪ ۸۰‬درصد موارد نقص ایمنی بدن ناشی از توارث است.

وی گفت تا به حال ‪ ۵۰‬سال از كشف اولین مورد بیماری نقص ایمنی بدن می‌گذرد و تاكنون ‪ ۱۲۰‬بیماری مختلف مرتبط با نقص ایمنی بدن شناسایی شده است.

دكتر آقامحمدی گفت عفونت‌های پی در پی یكی از مشكلات شایع در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن است كه در اكثر موارد به علت عدم تشخیص درست پزشكان بیمار به عوارض شدیدی گرفتار خواهد شد.

وی افزود تاخیر تشخیص به موقع در مورد بیماری‌های نقص ایمنی بدن حدود ‪ ۶‬تا ‪ ۷‬سال به طول می‌انجامد و در ایران حتی موارد تاخیر در شناخت بیماری تا ‪ ۲۰‬سال هم وجود دارد.

دكتر آقامحمدی با بیان اینكه آگاهی جامعه پزشكی نسبت به بیماری نقص ایمنی بدن پایین است افزود جوان بودن علم ایمونولوژی باعث شده كه عموم مردم و حتی پزشكان اطلاعات كافی در این مورد نداشته باشند به همین خاطر آموزش در این خصوص ضروری است.

وی با اشاره به روز جهانی ایمونولوژی در روز نهم اردیبهشت ماه گفت در ایران نیز همزمان با سایر كشورها نشست یك روزه روز جهانی ایمونولوژی برگزار شده است.

ایده نام‌گذاری روزی با عنوان ایمونولوژی برای اولین بار از جانب ایران مطرح و مورد پذیرش مجامع پزشكی بین‌المللی واقع شده است.

دكتر آقا محمدی در خصوص برگزاری این نشست علمی یك روزه كه با حضور متخصصین علم ایمونولوژی و بیماران و خانواده‌های آنها برگزار شده است گفت مهمترین هدف از برگزاری این نشست افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به این بیماری است كه در تشخیص به موقع و جلوگیری از عوارض شدید آن موثر است.

بدن انسان با برخورداری از مجموعه سیستم شناسایی و سیستم دفاعی خود را در مقابل عوامل بیگانه و بیماری زا مصون نگه می‌دارد كه در مورد بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن این توانایی وجود ندارد در نتیجه فرد به انواع بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شود.

دكتر آقامحمدی در خصوص بیماران نقص اولیه ایمنی به خبرنگار ایرنا گفت این بیماران به علت نقص ژنتیكی و ارثی در اجزاء دستگاه دفاعی خود قادر به دفاع و مقابله با عوامل میكروبی بیماری زا نیستند.

وی افزود این بیماران دچار عفونت‌های مكرر در ارگان‌های مختلف بدن مانند عفونت در دستگاه تنفس، دستگاه گوارش، دستگاه عصبی و استخوان و مفاصل می‌شوند.

به گفته دكتر آقامحمدی تاخیر در تشخیص و درمان به موقع این بیماران سبب بروز آسیب‌های پایدار و جدی در دستگاه‌های مختلف بدن، از كار افتادگی و افزایش مرگ و میر مبتلایان می‌شود.

رئیس انجمن بیماران مبتلا به نقص ایمنی ایران گفت تشخیص به موقع و انجام اقدامات درمانی مناسب، سبب كاهش بروز عفونتها و جلوگیری از پیدایش عوارض جدی و ناتوان‌كننده در مبتلایان می‌شود.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha