طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، سال آبی جدید سالی کم بارش است و همین مسأله باعث می‌شود دوباره با مشکلاتی نظیر کمبود در منابع آب مواجه شویم. این در حالی است که سال گذشته بارش‌های خوبی داشتیم و باید مدیریت منابع آب آنقدر قوی بود که این روزها را پیش‌بینی کند.

کشور در سال آبی آینده با کمبود بارش باران و خشکسالی مواجه خواهد شد

سلامت نیوز:طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، سال آبی جدید سالی کم بارش است و همین مسأله باعث می‌شود دوباره با مشکلاتی نظیر کمبود در منابع آب مواجه شویم. این در حالی است که سال گذشته بارش‌های خوبی داشتیم و باید مدیریت منابع آب آنقدر قوی بود که این روزها را پیش‌بینی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، به گفته کارشناسان، سازمان هواشناسی توپ را در زمین طبیعت انداخته و کمبود باران در سال آینده را زمینه‌ساز مشکل‌های پیش‌رو دانسته در صورتی که مسوولان و مدیران منابع آبی هنوز سیاست‌های درستی در رابطه با حفظ منابع آبی در پیش نگرفته‌اند.شاید بارها این جمله را از کارشناسان منابع آبی شنیده‌اید که ما در ایران کمبود آب نداریم بلکه آب را بد مصرف می‌کنیم و همین موضوع حسابی کار دستمان داده است.

مخصوصاً در سال آبی آینده که پیش‌بینی شده بارش باران بسیار کم است و مصرف آب به‌دلیل شیوع کرونا بسیار بالاست، شاید بهتر باشد که مدیران منابع آبی فکری جدی برای مدیریت منابع آب کنند. «معین‌الدین سعیدی» سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مدیریت منابع آب  می‌گوید: «ما در کشور کمبود آب نداریم و به لحاظ منابع آبی غنی هستیم بلکه در حوزه مدیریت منابع آب است که دچار مشکل هستیم.

تمام دنیا که مشکلی در منابع آبی دارند تمام نیاز خود را از مجتمع‌های آب شیرین‌کن تأمین می‌کنند. عمده کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی حوزه خلیج‌فارس را نگاه کنید نه تنها آب شرب بلکه آب کشاورزی و صنعت خودشان را از آب شیرین کن تأمین می‌کنند. این تکنولوژی بسیار پیشرفته است و کمترین آسیب را به محیط‌زیست میزند و البته کاملاً هم به صرفه است.» این نماینده مجلس ادامه می‌دهد:

«قانون برنامه ششم توسعه ماده‌36 وزارت نیرو را مکلف کرده است که 70درصد از نیاز شرب جنوب کشور را از آب شیرین‌ها تأمین کند و تاکنون این قانون عملی نشده است.» او می‌گوید: «من فکر می‌کنم که برای کشور ما هم که هزاران کیلومتر مرز آبی داریم فرصت بی‌بدیلی است که از ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها حتی برای انتقال آب به فلات مرکزی ایران استفاده شود.»

به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، حالا که هواشناسی اعلام کرده است سال آینده با تنش آبی مواجه خواهیم شد، بهترین راهکار استفاده هر چه بیشتر از آب ‌شیرین‌کن‌ها به‌خصوص در نوار جنوبی سواحل کشور است. معین‌الدین سعیدی با بیان اینکه گاها برخی سیاست‌های وزارت نیرو عجیب است، ادامه می‌دهد:

«مثلاً سد ایجاد می‌شود اما شبکه پایین دست سد ایجاد نمی‌شود، عملاً خود آب موجود در سد به حوضچه تبخیر تبدیل می‌شود. متاسفانه موارد متعددی از این سدها در کشور ما وجود دارد. من فکر می‌کنم اجرای کامل خطوط انتقال آب در زمینه آب کشاورزی و حتی آب شرب در پایین دست سدها می‌تواند روشی مناسب برای ارتقای راندمان آبیاری کشور باشد.»


هنوز مشکلات کشاورزی حل نشده است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش به مساله مصرف آب در حوزه کشاورزی اشاره کرده و می‌گوید: «علاوه بر آن در بحث کشاورزی ضرورت دارد که در مبحث روش‌های نوین آبیاری بیشتر کار شود. الان مدت‌هاست که در زمینه سیستم آبیاری تحت فشار کار می‌کنیم اما هنوز نتوانستیم کشاورز را قانع کنیم که از این روش‌های آبیاری استفاده کند. انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی ارتباط خود را با کشاورزان بیشتر کند و به نوعی مشوق‌های لازم را در نظر بگیرد.

دولت در حال حاضر برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار 85‌درصد به کشاورزان تسهیلات می‌دهد. به نظر من در استان‌های با سرانه اقتصادی پایین بهتر است. این تسهیلات به 100‌درصد برسد که قطعاً تغییری شگرف در صرفه‌جویی آب و مصرف راندمان کشاورزی می‌شود.»به گفته این نماینده مجلس ما در بسیاری از نقاط کشور به خصوص نقاط مرزی رودخانه‌هایی داریم که سالانه میلیاردها متر مکعب آب به دریاچه‌های کشورهای همسایه می‌ریزد.

او می‌گوید: «با وجود اینکه من منتقد سیاست سدسازی هستم اما معتقدم در این مبادی خروجی آب می‌توان در حوزه آبخیزداری هم در حوزه ایجاد سدهای تاخیری کارهایی کرد که از ریزش آب‌های رودخانه‌های کشور به جریان‌های آبی کشورهای همسایه جلوگیری کرد.»


 عاقبت دست درازی به طبیعت

کارشناسان زیادی موضوع کمبود آب را ناشی از دست درازی به طبیعت و ساخت سدهای بی‌رویه می‌دانند. محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس منابع آب و توسعه پایدار هم از این دسته کارشناسان است.  می‌گوید: «سازمان هواشناسی در خصوص خشکسالی سال‌های آینده و سال آبی جاری هشدارهایی داده است و سال آینده سال سختی خواهیم داشت.»

او ادامه می‌دهد: «حتی سال قبل هم که سازمان هواشناسی اعلام ترسالی کرده بود باز هم ما اعلام کردیم که وقوع بارندگی‌ها، خشکسالی‌ها چند سال گذشته و مدیریت نادرست منابع آب و برداشت‌های بی‌رویه را جبران نمی‌کند.» به گفته این کارشناس طی چند سال گذشته 80‌درصد پهنه نقشه جغرافیایی ایران متاسفانه درگیر بحران آب از شدید تا متوسط و کم بودند ، حتی بارندگی‌هایی که سال گذشته اتفاق افتاد نتوانست جبران این خشکسالی‌ها را بکند. این کارشناس می‌گوید: «با توجه به اعلام نظر سازمان هواشناسی کشور که برای سال جاری و سال آینده در خصوص وقوع خشکسالی پیش‌بینی کرده‌اند، به نظر من این مسأله باز انگشت اشاره را به سمت مدیریت غلط مدیران و مسوولان آب کشور نشانه می‌گیرد.»

او در ادامه تاکید می‌کند: «متاسفانه تخریب‌های محیط‌زیست که طی چهار دهه اخیر در کشور صورت گرفته است کار کشور را به اینجا کشانده، این تخریب‌های محیط‌زیست بخشی به صورت جنگل‌تراشی‌ها اتفاق افتاده، که جنگل‌ها نابود شده‌اند البته فعالیت‌های عجیب و غریب از سد‌سازی بی‌رویه تا سایر فعالیت‌های انسانی هم محیط‌زیست را تخریب کرده است.» محبوب‌فر در پایان می‌گوید:« متاسفانه یک نگاه جامع به منابع آب کشور وجود ندارد. امروزه منابع آبی دستخوش دست درازی‌های مافیای اقتصادی و فعالان اقتصادی به اسم صنعت، شهرک‌سازی، جاده‌سازی و سایر فعالیت‌های انسان شده است. همین موضوع باعث شده که انتقال آب بین حوزهای آبی اتفاق بیافتد و سد‌سازی انجام شود و این سد‌سازی‌ها منجر به تخریب طبیعت شود که نهایتاً به شکل کمبود بارش و تغییر اقلیم خودش را نشان دهد. بد نیست بدانید در 10‌سال گذشته آب دریای خزر یک متر کاهش داشته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha