دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 299748

دکتر مریم جوادی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین متخصص تغذیه، در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« شیر جزو گروه لبنیات است. در قرآن به مصرف آن بسیار سفارش شده است. شیر بهترین منبع و غنی ترین منبع برای دریافت عنصر کلسیم است که علاوه بر نقش استخوان‌سازی که در بدن کلسیم دارد در یکسری فعالیت‌های دیگر مثل تنظیم فشارخون نقش دارد. علاوه بر آن شیر به بدن آبرسانی کند همچنین چربی می‌رساند و منبع بسیار خوبی برای پروتئین است.»

شیر غنی شده چه خواصی دارد؟

سلامت نیوز: دکتر مریم جوادی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین متخصص تغذیه، در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« شیر جزو گروه لبنیات است. در قرآن به مصرف آن بسیار سفارش شده است. شیر بهترین منبع و غنی ترین منبع برای دریافت عنصر کلسیم است که علاوه بر نقش استخوان‌سازی که در بدن کلسیم دارد در یکسری فعالیت‌های دیگر مثل تنظیم فشارخون نقش دارد. علاوه بر آن شیر به بدن آبرسانی کند همچنین چربی می‌رساند و منبع بسیار خوبی برای پروتئین است.»


وی در ادامه گفت:« بر اساس توصیه رعایت تنوع ، تعادل و میانه روی در خوردن افراد باید از گروه لبنیات بخصوص شیر در تمام سنین و در هر دو جنسیت استفاده کنند. البته نسبت مصرف شیر باید در کودکان و زنان باردار و شیرده بیشتر باشد.»


این متخصص تغذیه افزود:«شیرها براساس درصد چربی به نوع کم چرب،متوسط چربی یا همان ۲و نیم درصد چربی و نیز پرچرب تقسیم بندی می شوند. هر قدر چربی شیر بیشتر باشد میزان انرژی که از یک لیوان شیر حاصل می شود بیشتر است اما عیب آن این است که جذب کلسیم آن به دلیل چربی بالا کاهش پیدا می کند و چون لبنیات به خصوص شیر از نظر عنصر آهن فقیر هستند هر قدر شیر پرچرب باشد جذب آهن آن کمتر می شود بنابراین بهترین حالت این است که شیر متوسط چربی یا کم چربی دریافت شود به جز در موارد خاص که می‌خواهیم دریافت انرژی را افزایش دهیم.»


وی گفت:« شیر را به شکل شیر خام و شیرهای محلی ، شیر پاستوریزه و استرلیزه داریم. بهترین نوع شیر، شیر استریل است از نظر اینکه نه تنها کلیه میکروارگانیسم‌های پاتوژن آن از بین رفته است غیر پاتوژن آن هم تا ۹۹ درصد از بین رفته است. برای اینکه شیر استریل شود حتماً ذرات چربی به اندازه مولکول های آب شکسته می‌شود بنابراین هضم و جذب شیر استریل خیلی راحت تر از شیر پاستوریزه است. »


وی افزود:«نکته دیگر درباره مدت نگهداری این نوع شیر است. چون فرآیند تولید شیر استریل یک فرآیندی است شیر استریل در محل استریل بسته بندی می شود و هیچ نوع افزودنی هم ندارد مدت ماندگاری آن طولانی‌تر است یعنی شما می توانید آن را در آشپزخانه در جای خنک نگهداری کنید تا زمانی که بسته بندی آن را باز نکردید از زمانی که آن را باز کردید باید آن را در یخچال نگهداری کنید. ولی شیر محلی و شیر پاستوریزه از زمان خریداری شدن و حتی در مغازه حتماً باید در یخچال نگهداری شود.»


وی گفت:« نکته دیگر درباره شیرهای بدون لاکتوز است. برخی از افراد آنزیم لاکتاز بدنشان بعد از دوران طفولیت که مصرف شیر در آنها حذف می شود یا کاهش پیدا می کند،غیرفعال می شود که در جامعه آسیا به خصوص در جامعه ایرانی بسیار زیاد است این افراد می‌تواند از دو روش استفاده کنند یا از شیرهای بدون لاکتوز موجود در جامعه استفاده کنند که هم نوع پاستوریزه و هم استرلیزه آن وجود دارد یا می توانند آخر شب نصف استکان شیر را به مدت یک ماه مصرف کنند لاکتاز در بدن این افراد فعال می شود اما اگر فقدان لاکتاز داشته باشند بعد از یک ماه هم عدم تحمل شیر را خواهند داشت که فقط درمان آنها استفاده از شیرهای بدون لاکتوز است.»


وی تاکید کرد:« بنابراین همه افراد در هر دو جنس در همه سنین نیاز است که شیر را در برنامه غذایی داشته باشند، مصرف شیر باعث ایجاد آرامش در فرد می شود افراد باید یک  ساعت قبل از خواب شیر مصرف کنند. چون شیر یک منبع غذایی چرب است و ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین A و ویتامین D معمولا به آن اضافه می شود تا غنی تر شود چون کمبود ویتامین D در کشور وجود دارد و بهترین منبع آن نور مستقیم خورشید است که به پوست بتابد و ناحیه پیشانی و مچ دست و مچ پا در معرض نور مستقیم خورشید باشد تا ویتامین D در بدن سنتز شود. منابع دیگر عمدتاً از ویتامین D فقیر هستند.»


این متخصص تغذیه گفت:«‌ به ویتامین‌ A ویتامین ضد عفونت هم می گوییم که جدا از اینکه بر بینایی خیلی اثر دارد و منابع  غذایی سبز، زرد و قرمز و نارنجی رنگ حاوی این ویتامین می باشند. ما می‌توانیم از شیر غنی شده با ویتامین A هم استفاده کنیم. شیر غنی شده مقداری از نیاز ما به ویتامین A را تامین می کند و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن می کند.»


وی تاکید کرد:« افراد حتما از شیرهای پاستوریزه و استرلیزه استفاده کنند. شیر باید در میان وعده غذایی کودکان قرار گیرد که به جای تنقلاتی مثل چیپس و پفک و مواد غذایی بی ارزش از همان دوران طفولیت یاد بگیرند که شیر را به عنوان یک نوشیدنی خوب در برنامه غذایی خود داشته باشند. مواد غذایی مثل خرما، کشمش، عسل و شیره مصلح شیر هستند حتی می توان شیر را با گلاب مصرف کرد این مواد شیرین کمک می کنند که سروتونین در مغز ترشح شود و باعث ایجاد آرامش و خواب خوب در فرد می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha