رییس سازمان اورژانس کشور گفت: پایگاه‌های اورژانس کشور از ۱۹۰۰ به ۳۳۰۰ پایگاه و تعداد آمبولانس‌ها به ۵۷۰۰ آمبولانس رسیده و ۳۳۰ دستگاه موتورلانس نیز داریم و اکنون ۴۵ بالگرد در حال فعالیت در اورژانس هستند.

سلامت نیوز: رییس سازمان اورژانس کشور گفت: پایگاه‌های اورژانس کشور از ۱۹۰۰ به ۳۳۰۰ پایگاه و تعداد آمبولانس‌ها به ۵۷۰۰ آمبولانس رسیده و ۳۳۰ دستگاه موتورلانس نیز داریم و اکنون ۴۵ بالگرد در حال فعالیت در اورژانس هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پیرحسین کولیوند در نشست خبری ویدیو کنفرانس که به مناسبت فرارسیدن ۲۶ شهریور روز ملی اورژانس و فوریت‌های پزشکی و به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در سال‌های اخیر سرعت خدمت رسانی اورژانس به بیماران و مصدومان بالاتر رفته است. کارهای استقرار بالگرد اورژانس در استان خراسان شمالی نیز انجام شده و چهل و ششمین پایگاه بالگرد اورژانس خواهد بود و فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین تربیت نیروی انسانی از تیم‌های عملیات ویژه تا تشکیل اورژانس بانوان در عملیات ویژه نیز انجام شده است. برای نخستین بار در دانشگاه‌های علوم پزشکی و در رشته فوریت‌های پزشکی از تکنسین‌های خانم پذیرش شد.

کولیوند گفت: در سطح مدارس با وزارت آموزش و پرورش قرار گذاشتیم که کلاس درسی برای فوریت‌های پزشکی و خود امداد و دیگر امدادی داشته باشیم. برای حوادث چهارشنبه آخر سال نیز اقداماتی در سال‌های گذشته انجام شد که بسیار موفق بود. ارتقای مهارت‌های تخصصی همکاران اورژانس در سال‌های اخیر افزایش یافته و منجر به افزایش کیفیت خدمات اورژانس پیش بیمارستانی شده است. حضور پرسرعت در حوادث و بلایا یکی از مزیت‌های اورژانس پیش بیمارستانی است که در حال حاضر مردم در این زمینه رضایت مندی دارند.

وی اظهار کرد: خدماتی که در دوران شیوع ویروس کرونا ارائه می‌شود نیز وصف ناشدنی است. بسیاری از همکاران اورژانس در این دوران دچار بیماری کرونا شده‌اند. روحیه داوطلبی و جهادی در این ایام به خصوص در سازمان اورژانس کشور شکل گرفت که برگرفته از روحیه ایثار و شهادت و از جان گذشتگی است که در همه کادر اورژانس کشور وجود دارد و با جان فشانی به خدمت رسانی مشغول هستند. برای سال آینده نیز برنامه‌هایی داریم که از جمله آن می‌توان به تکمیل اورژانس ریلی اشاره کرد.

انتقال بیماران از طریق اورژانس هوایی

کولیوند در پاسخ به سوالی درباره انتقال بیماران از طریق اورژانس هوایی بیان کرد: در حال حاضر ۴۵ فروند بالگرد فعالیت اورژانس هوایی را انجام می‌دهند و تاکنون ۳۲ هزار نفر به وسیله اورژانس هوایی منتقل شده و ۶۵ درصد افرادی که به این وسیله منتقل شده، مستقیم به اتاق عمل اعزام شده‌اند. امروز اولین پرواز بال ثابت، یک بیمار تنفسی را از زاهدان به تهران منتقل کرد. هواپیمای بال ثابت هوانیروز هم به این ترتیب به اورژانس هوایی اضافه شد. در نتیجه اگر بیماری در هر جای کشور برای خدمات واجب‌تری نیاز باشد به تهران منتقل شود، توسط هواپیماهای بال ثابت منتقل می‌شوند.

زمان رسیدن اورژانس بر بالین

وی اظهار کرد: هدف گذاری کرده بودیم که تا سال ۱۴۰۰ زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار را تعریف کنیم. در حال حاضر در تهران آمبولانس‌ها به طور متوسط ۱۴ دقیقه و موتورلانس‌ها در ۱۰ دقیقه بر بالین بیمار می‌رسند. در شهرهای کوچک زیر ۷ دقیقه همکاران ما بر بالین بیمار یا مددجو می‌رسند.

کولیوند افزود: تحقق این امر با توجه به همکاری پرسنل اورژانس و کمک‌های وزارت بهداشت و توسعه ناوگان زمینی و هوایی و موتوری و افزایش نیروی انسانی اتفاق افتاده است. استفاده از نرم افزارها و تکنولوژی جدید نیز به کاهش زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار یا مددجو موثر بوده است.

 آمادگی نیروهای عملیات ویژه اورژانس

رییس سازمان اورژانس کشور درباره وضعیت آمادگی نیروهای عملیات ویژه اورژانس گفت: بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نیروها را در قالب تیم عملیات ویژه تربیت کردیم که کاملا برای مقابله با حوادث و ارائه خدمات در هنگام حوادث آمادگی دارند. حوادث تروریستی، شیمیایی، هسته‌ای، زیستی و کرونا از جمله این موارد است. این نیروها از نظر تجهیزات و رفتاری آمادگی کامل دارند. در این ماه‌ها که به بیماران کرونایی خدمت رسانی می‌کنند نیز خود را به خوبی نشان داده‌اند و فعالیت آنها نیز چشمگیر بوده و مورد تقدیر واقع شده است.

وی ادامه داد: انتقال بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها هستند و باید بین بیمارستان‌ها برای اخذ خدمات منتقل شوند هم توسط نیروهای عملیات ویژه منتقل می‌شوند و نارضایتی در این زمینه به هیچ عنوان وجود ندارد. تاکنون همه این نیروها آماده باش بوده و مرخصی نرفته‌اند و ساعت شیفت‌های کاری آنها بیش از آن چیزی بوده که وظیفه ذاتی نیروهاست.

سامانه مونیتورینگ کنترل آمبولانس‌ها

کولیوند گفت: نگاه‌های کنترلی و نظارتی باعث شده که کیفیت خدمات بهتر شده و سرعت کار افزایش پیدا کند. از طریق سامانه مونیتورینگ کنترل آمبولانس‌ها توانستیم برای مسیریابی نیز استفاده کنیم.

کمبود نیروی انسانی در اورژانس

وی بیان کرد: در سازمان اورژانس کشور از نظر نیروی انسانی هنوز فقیر هستیم. با توجه به نگاه وزیر بهداشت، تاکنون هر استخدامی که برای وزارت بهداشت انجام شده، درصد قابل توجهی برای اورژانس پیش بیمارستانی در نظر گرفته شده که جای تشکر دارد. از طرفی تربیت نیروی انسانی هم جزو اهداف ما محسوب می‌شود. با وجود این‌که همکاران ما واقعا تلاش می‌کنند، کمبودها به شکلی پوشش داده می‌شود که به عشق و علاقه و ایثارگری بر می‌گردد.

تحریم‌ها تاثیری بر کیفیت کار اورژانس ندارد

رییس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره تحریم‌ها و تاثیر آن بر اورژانس گفت: تحریم‌ها به شکل ظالمانه‌ای رسیده است و اثری بر کیفیت کار اورژانس نداشته، اما در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستیم. برای تامین برخی اقلام و تجهیزات گرفتار تحریم هستیم، اما تاثیری بر عملکرد اورژانس و کاهش کیفیت کار نداشته است.

وی ادامه داد: آمبولانس‌های بنز که گاهی نیاز به تعمیر دارد، پشتیبانی نمی‌شود. برخی تکنسین‌های ما دوره دیده‌اند و تعمیر آمبولانس‌ها توسط تکنسین‌های خودمان انجام می‌شود. تلاش ما این است که این تعمیرات را یاد بگیریم تا کارهای اولیه انجام شود.

آمبولانس در انتظار ترخیص در گمرک نداریم

کولیوند در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره آمبولانس یا امکانات در انتظار ترخیص در گمرک اظهار کرد: در حال حاضر آمبولانس یا امکاناتی در گمرک وجود ندارد که نیاز به ترخیص داشته باشد. برخی خودروهای ما از نظر تکمیل نبودن اسناد هنوز پلاک نشده‌اند، اما با همکاری پلیس این آمبولانس‌ها در حال خدمت رسانی هستند تا اسناد آمبولانس‌ها را تکمیل کنیم. این موضوع باعث شده که خدمت رسانی متوقف نشده و کم نشود و روز به روز افزایش پیدا کند. در عید غدیر خم، ۱۱۵ افتتاحیه داشتیم و امروز نیز به مناسبت روز اورژانس افتتاحیه‌هایی خواهیم داشت.

حقوق نیروهای شرکتی اورژانس

وی در پاسخ به سوالی درباره چالش حقوق نیروهای شرکتی اورژانس اظهار کرد: به دنبال این هستیم که در اورژانس کشور نیروی شرکتی نداشته باشیم و همه یا به صورت قرارداد مستقیم با اورژانس یا به صورت رسمی مشغول به کار باشند. برخی امکانات رفاهی یا مواردی که حق همکاران اورژانس است را هم مطالبه و از طریق مجلس پیگیری می‌کنیم. در حال حاضر دریافتی نیروهای شرکتی اورژانس قابل قبول است. البته برخی شرکت‌های منابع انسانی داشتیم که به صورت حجمی با دانشگاه‌های علوم پزشکی قرارداد می‌بستند که حذف شدند. در حال حاضر برای همه همکاران از فروردین ماه امسال ۵۰ درصد افزایش حقوق و مزایا داشتیم. هرچند هنوز کافی نیست و ارزش خدمت رسانی همکاران ما بیش از دستمزدی است که دریافت می‌کنند.

طرح همیار اورژانس

کولیوند در پاسخ به سوالی درباره طرح همیار اورژانس گفت: دو مدل همیار اورژانس داریم. نگاه اولیه، همکاران گروه پزشکی هستند که می‌توانند به عنوان همکار اورژانس و با گذراندن دوره‌های فشرده کوتاه مدت بتوانند مانند تکنسین‌های اورژانس بر بالین بیمار کمک کنند. در مورد سایر رشته‌های غیرمرتبط نیز به عنوان همیارانی استفاده می‌شود که کارهای غیرتخصصی را انجام بدهند. ممکن است فردی برای ما برای رانندگی یا پاسخ به تلفن یا پشتیبانی یا تعمیر و نگهداری کمک کند. حتی انجام اقدامات خود مراقبتی یا خود امدادی و دگر امدادی نیز قابل تصور است.

وی ادامه داد: شکل گیری همیار اورژانس در کانون بسیج و مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها در حال انجام است. دانشجوهای رشته‌های متخلف هم در این زمینه جزو اهداف ما هستند. تاکنون حدود ۷ هزار نفر آموزش دیده در این زمینه داریم. با توجه به این‌که ۸۰ درصد آموزش‌ها غیرحضوری است، ثبت نام برای همیار اورژانس هم در حال افزایش است.

کولیوند در پاسخ به سوالی درباره همکاری سایر دستگاه‌ها با سازمان اورژانس کشور بیان کرد: همه دستگاه‌ها در حال همکاری با سازمان اورژانس کشور هستند. کار اورژانس کاملا رایگان است و ارتقای سیستم برای همه ارزشمند است.

تنها مشکل اورژانس هوایی، نداشتن بالگرد دید در شب است

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: در اورژانس هوایی حتی انتقال اعضای پیوندی هم انجام می‌شود. در شرایط مقابله با کرونا توانستیم اعضای پیوندی را هم به تهران منتقل کنیم تا عمل پیوند عضو انجام شود. این عملیات انتقال عضو توسط اورژانس هوایی به شکلی انجام شده که انگار عمل جراحی اهدا کننده و گیرنده همزمان انجام می‌شود. تنها اشکالی که در اورژانس هوایی داریم، بالگرد دید در شب است که هنوز آماده نشده و در شب نمی‌توانیم پرواز داشته باشیم. امیدواریم تحریم‌ها زودتر برداشته شود تا از بالگرد دید در شب هم استفاده کنیم.

علت عدم ثبت روز اورژانس در تقویم

وی درباره ثبت روز اورژانس در تقویم اظهار کرد: رایزنی‌های مختلفی در این زمینه با وزیر ارشاد انجام شده و چند بار در دستور کار اعضای جلسه قرار گرفته، اما هنوز موافقت نکرده‌اند که یک روز به عنوان روز اورژانس را ثبت ملی کنند. امیدواریم این همکاری با اورژانس انجام شود که برای قدر گذاشتن به خدمات نیروهای اورژانس، روز اورژانس نام گذاری شود.

تلاش برای ساخت تجهیزات دید در شب در داخل

کولیوند در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره ساخت تجهیزات دید در شب برای بالگردها در داخل بیان کرد: هم ارتش، هم سپاه و هواناجا در حال همکاری با اورژانس هستند و تیم‌های تحقیق و توسعه نیز در این زمینه کار می‌کنند. واقعیت این است که اقداماتی برای ساختن تجهیزات دید در شب تولید داخل انجام شده، اما باید به نتیجه برسد تا اعلام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha