كامران لنكرانی گفت: دانشگاه‌های جهان اسلام باید با كمك به یكدیگر نقاط ضعف هم را برطرف كنند تا بتوانند پیشرفت كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، كامران باقری لنكرانی، وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی در سمینار رتبه‌بندی دانشگاه‌های كشورهای اسلامی عضو سازمان كنفرانس اسلامی با تاكید بر لزوم همكاری بین دانشگاه‌های جهان اسلام خاطرنشان كرد:‌ برای داشتن كشور اسلامی مقتدر باید به علم اهمیت ویژه‌ای بدهیم و دانشگاه‌های جهان اسلام با كمك به یكدیگر، نقاط ضعف خود را پیدا كنند و پیشرفت كنند.
وی با بیان این مطلب كه رتبه‌بندی دانشگاه‌های كشورهای اسلامی می‌تواند وسیله‌ای برای همكاری بیشتر این كشورها با یكدیگر باشد و رقابت در این بخش معنی پیدا نمی‌كند، افزود: با استفاده از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها می‌توان دانشگاه‌های مختلف را با یكدیگر مقایسه كرد و این رتبه‌بندی‌ها می‌تواند بر تصویر آن دانشگاه خاص و اطلاعاتی كه از آن به مردم منتقل می شود، تأثیرگذار باشد. از سویی هم این رتبه‌بندی وقت‌گیر و هزینه‌بر خواهد بود.
وی ادامه داد: تعریف رتبه بندی آموزش عالی، لیستی است كه بر اساس شاخص‌های تعیین شده، تعداد اساتید و دانشجویان تهیه می‌شود. اصل رتبه بندی بر اساس یكسری جمع بندی شاخص‌های مختلف است كه از میان آن رتبه دانشگاه مورد نظر مشخص می‌شود.
باقری لنكرانی با اشاره به اینكه وزارت بهداشت چندین سال است كه رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشكی را آغاز كرده است، گفت: رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور با مجموعه‌ای از معیارها انجام می‌گیرد كه در واقع بهترین شاخص‌های موجود در جهان هستند. در بین 52 دانشگاه علوم پزشكی، دانشگاه تهران رتبه اول و دانشگاه شهید بهشتی و ایران نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
وزیر بهداشت با انتقاد به برخی از شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح جهان اظهار داشت: جایزه نوبل نمی‌تواند ملاك دقیقی برای ارزیابی دانشگاه باشد زیرا این ملاك‌ها تلاش علمی شخص را نشان می‌دهد و نمی‌توان آن را منوط به فعالیت دانشگاه دانست.
وی رتبه بندی را ابزار مهمی برای بهبود كیفیت آموزش دانست و افزود:هر رتبه‌بندی باید هدف خاصی داشته باشد و از خطاهای روش‌مند و مفهومی عاری باشد و نتایج آماری آن قابل تأكید، قابل جمع‌آوری و اطمینان بخش باشد. پارامترهایی كه بكار می‌رود با استانداردهای آموزشی منطبق باشد. ایران از تجربه در این زمینه بهره مند است و می تواند با كشورهای اسلامی در این زمینه تعامل مثبتی داشته باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha