شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 299923

روانشناس بالینی و مشاور خانواده معتقد است، در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با مثبت‌اندیشی از شدت اضطراب کرونا کاست و از این دوران عبور کرد.

عبور از کرونا با مثبت اندیشی

سلامت نیوز: روانشناس بالینی و مشاور خانواده معتقد است، در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با مثبت‌اندیشی از شدت اضطراب کرونا کاست و از این دوران عبور کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، افسانه نزاکتی افزود: در دوران شیوع یک بیماری همچون کرونا اضطراب و نگرانی، غم و اندوه و گاه سردرگمی و عصبانیت ناشی از ترس روانی (در سطح استاندارد) در جامعه بروز می‌کند.


وی ادامه داد: این اضطراب به عنوان انگیزه محافظت در برابر بیماری، سبب افزایش رعایت اصول بهداشتی می‌شود؛ اما افزایش این استرس و نگرانی (در سطح غیرمتعارف) موجب بروز رفتارهای وسواسی است.


نزاکتی با بیان این که یکی از مهمترین علل افزایش این اضطراب پیگیری اخبار و منابع غیرمعتبر (غیرعلمی) است، گفت: کسب آگاهی در خصوص این بیماری باید از طریق منابع معتبر رسمی انجام شود؛ به عنوان مثال آمار و اطلاعات برخی شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و... در فضای مجازی نامعتبر و باعث تشدید اضطراب و نگرانی است.


نزاکتی تصریح کرد: گاه اهداف و مقاصد انتشار برخی اخبار نیز مشخص نیست و براین اساس باید واقع‌بینانه به آمار و اطلاعات درباره این بیماری نگریست زیرا کسب اطلاعات صحیح در خصوص آثار و تبعات این بیماری هم از مهمترین اقدامات جهت کاهش و رفع استرس است.


این کارشناس ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی، پرهیز از سفر کردن، فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش رفت و آمدهای غیرضروری، سلامت تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بدن، مطالعه شعر، کتاب و استفاده از موسیقی‌های آرام‌بخش هم می‌تواند در کاهش این استرس نقشی اساسی ایفاء کند.


به اعتقاد نزاکتی، درگیرکردن فکر به مباحث آموزشی، هنری و... نیز سبب فراگیری تعالیم ارزشمند و کاهش نگرانی و اضطراب می‌شود.


به گفته این روانشناس همچنین حضور در اماکن پرخطر، سفر کردن و... نیز همراه با تحمل بار روانی (ترس) سبب افزایش اضطراب و استرس در آینده خواهد بود.


وی تاکید کرد: گفت وگو در خصوص برخی تصمیمات جامعه (که خارج از حیطه اختیارات شهروندان است) نیز موجب تحلیل انرژی روانی و افزایش استرس می‌شود. در حال حاضر باید با مثبت‌اندیشی  و با برقراری ارتباط و تعامل با افراد خلاق و مبتکر از این دوران گذر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha