در کشورهای در حال توسعه شیر یک عنصر کلیدی در راه بهبود تغذیه و امنیت غذایی محسوب می‌شود. ارتقای وضعیت پرورش دام زنده، فناوری تولید محصولات لبنی و کیفیت شیر نوید بخش کاهش فقر و سوء تغذیه در جهان می‌باشد. مصرف شیر به‌طور روزانه به سلامت بدن و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. سلامت نیوز قصد دارد در این مقاله به بررسی مواد معدنی و مغذی در شیر و تاثیر آن بر سلامتی بپردازد.

یک لیوان شیر شامل چه مواد مغذی است؟

سلامت نیوز:در کشورهای در حال توسعه شیر یک عنصر کلیدی در راه بهبود تغذیه و امنیت غذایی محسوب می‌شود. ارتقای وضعیت پرورش دام زنده، فناوری تولید محصولات لبنی و کیفیت شیر نوید بخش کاهش فقر و سوء تغذیه در جهان می‌باشد. مصرف شیر به‌طور روزانه به سلامت بدن و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. سلامت نیوز قصد دارد در این مقاله به بررسی مواد معدنی و مغذی در شیر و تاثیر آن بر سلامتی بپردازد.

براساس دفترچه راهنمای تغذیه آمریکا 2015-2020، لبنیات شامل شیرگاو و شیر سویا میشود، که این دسته از هرم تغذیه، شامل مواد مغذی زیر است:

کلسیم

فسفر

ویتامین آ

ویتامین د (درمواد غذایی غنی شده)

ریبوفلاوین

ویتامین ب 12

پروتئین 

پتاسیم

زینک

کولین (که در ویتامین ب یافت میشود)

منیزیم

 • سلنیوم

تجزیه شیر به این مواد در بدن انسان، به درصد چربی محلول در شیر بستگی دارد.

100گرم شیر کامل با 3.25% چربی حاوی مواد زیر است:

61کالری

4.8 گرم کربوهیدرات

3.25 گرم چربی

3.15 گرم پروتئین

100 گرم شیر کم چرب دارای مواد مغذی به شرح زیر است:

43 کالری

4.97 گرم کربوهیدرات

0.97 گرم چربی

3.48 گرم پروتئین

100 گرم شیر سویا حاوی مواد مغذی به شرح زیر است:

33 کالری

1.67 گرم کربوهیدرات

1.67گرم چربی

2.92گرم پروتئین

 

چند نمونه از مواد مغذی که در همه ی انواع شیر وجود دارد، عبارتند از:

o کلسیم

محصولات لبنی، مانند شیر، یکی از غنی ترین منابع غذایی برای تامین کلسیم هستند. کلسیم برای استخوان ها، دندان، انعقاد خون و فشار خون ضروری محسوب میشود.بهتر است که غذاهای سرشار از کلسیم به همراه ویتامین دی و منیزیم مصرف شوند زیرا، ویتامین دی به جذب کلسیم در روده کوچک و منیزیم به جذب کلسیم در استخوان ها کمک میکند.

o کولین

کولین یکی از مواد غذایی حیاتی برای خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه است. این ماده همچنین در بهبود عملکرد سیگنال های مغذی، جذب چربی و التهابات نیز مفید است.

o پتاسیم

پتاسیم یکی از مواد غذایی حیاتی برای قلب به شمار میرود زیرا در کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی، بیماری های قلبی و فشار خون بالا موثر است. هر 100 گرم شیر کامل حاوی 162 گرم پتاسیم است، که این مقدار از مقدار پتاسیم موجود در شیر سویا بسیار بیشتر است.با این حال در موارد ابتلا به نارسایی لاکتوزی، علائمی مانند اسهال، به کاهش سطح پتاسیم منجر میشود.

o ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده

تولید کنندگان، بیشتر انواع شیر – مانند شیر گاو، شیر سویا، بادام و...- را با ویتامین ها و مواد معدنی که به طور طبیعی در این نوشیدنی ها وجود ندارد، غنی میکنند. این افزودنی ها عبارتند از: ویتامین آ، ریبوفلاوین، ویتامین ب 12 و پیریدوکسین.نورآفتاب باعث از بین رفتن ویتامین های مانند آ و ریبوفلاوین میشود، به همین دلیل شیرهایی که در بطری های شفاف نگه داری میشود ویتامین کمتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha