صید ترال در آب‌های جنوبی ایران بار دیگر خبرساز شده است. جایی که شغل و معیشت اکثر اهالی آن‌جا به صیادی وابسته است؛ حالا صید صنعتی سبب شده که تعداد زیادی از ماهی‌گیرانِ بومی یا شغل خود را از دست بدهند یا این‌که دیگر مانند گذشته سهم چندانی از ماهی‌های دریا نداشته باشند.

شخم زدن در خلیج فارس

سلامت نیوز:صید ترال در آب‌های جنوبی ایران بار دیگر خبرساز شده است. جایی که شغل و معیشت اکثر اهالی آن‌جا به صیادی وابسته است؛ حالا صید صنعتی سبب شده که تعداد زیادی از ماهی‌گیرانِ بومی یا شغل خود را از دست بدهند یا این‌که دیگر مانند گذشته سهم چندانی از ماهی‌های دریا نداشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،در چند روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که درآن ویدئو تورهای عظیم‌الجثه ماهی‌گیری در حال تخلیه ماهی هستند. تخلیه ماهی‌های صید شده آن هم به روش غیرانتخابی، چیزی که به آن صید ترال می‌گویند حالا با واکنش‌های زیادی همراه شده است. برخی از کنشگران محیط‌زیست و همچنین برخی از هنرمندان مانند «پرویز پرستویی» یا «کیهان کلهر» با انتشار این ویدئو در حساب‌های شخصی خود در فضای مجازی سعی کردند یک بار دیگر همه توجه‌ها را به سمت صید ترال جلب کنند، صیدی که در بسیاری از موارد هم غیرقانونی است و هم البته مخرب، اما با این وجود همچنان در برخی از مناطق ادامه دارد.

در یکی از واکنش‌ها «نوید برهانزهی» کنشگر محیط‌زیست در سیستان‌وبلوچستان با بیان این‌که «صید ترال بی‌رحمانه‌ترین روش برخورد با دریاست» در حساب توئیتری خود نوشته که «کشتی‌های ترال باعث تخریب زیست بوم دریا و بیکاری صیادان بومی میشن، هر کشتی ترال باعث بیکاری 1500 صیاد بومی میشه، کاش برای همیشه صید کشتی‌های ترال ممنوع بشه. زندگی نزدیک به 25هزار صیاد در چابهار و کنارک وابسته به دریاست، کشتی‌های ترال دارن تیشه به ریشه زندگی آنها میزنن.»

در کنار آثار مخربی که این روش صید ماهی به همراه دارد، همواره سبب شده که بسیاری از صیادان بومی شغل خود را از دست بدهند، آن‌ها با همان تورهای کوچک ماهی‌گیری خود هرگز حریف تورهای بزرگی نیستند که قرار است کف دریا را هم جارو کرده و از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین جانداری را که وجود دارد صید کنند.

در همین رابطه یک صیاد  از بیکاری و شرایط سخت این روزهای صیادی می‌گوید. او بیان می‌کند «صید ترال در دنیا منسوخ شده، همه دنیا برای این‌که ذخایر خودشان را حفظ کنند این صید را کنار گذاشتند؛ در حالی که در ایران همچنان انجام می‌شود. این صید چنان مخرب است که تمام این منطقه را تحت شعاع خودش قرار داده، تمام زیستگاه ماهی و نسل ماهی را دارد از بین می‌برد، طوری کف دریا را شخم می‌زند و جارو می‌کند که یک ماهی ریز هم باقی نمی‌ماند، و سبب شده خیلی از صیادها دیگر صیدی به آن‌صورت نداشته باشند و عملاً بیکار شوند.»«عظیم اسحاقی» ادامه می‌دهد:

«این صیادها که به آب می‌زدند روزی 10کیلو تا 20کیلو ماهی می‌گرفتند، شاید 100قایق به دریا می‌رفتند تا حدود 2تن ماهی گیرشان بیاید. ولی الان 100قایق که به آب می‌زنند هر کدام دو کیلو ماهی هم نمی‌آورند تا شاید حدود 200کیلو شود.»در این میان برخی منابع از اخراج یا لغو مجوز برخی کشتی‌ها که صید ترال انجام می‌دادند خبر دادند؛ اما «اسحاقی» معتقد است همچنان این روش ماهی‌گیری در حال انجام است و بر خلاف قوانین که عمق مشخصی را برای صید ترال درنظر گرفته این کشتی‌ها وارد آب‌های ساحلی می‌شوند و آن‌جا شروع به ماهی‌گیری می‌کنند.

او دراین‌باره می‌گوید که «هنوز این صید ادامه دارد و گاهی شبانه این کار را انجام می‌دهند، هیچ نظارتی روی این‌ها هم نیست، چند روز قبل تعدادی از آن‌ها را نیروی انتظامی بازداشت کرد، اما بلافاصله آزاد شدند.» وی اضافه می‌کند: «مجوزی که به این کشتی‌ها داده شده این است که عمق مشخصی را رعایت کنند اما معمولاً از عمق تعیین شده تخطی می‌کنند و وارد آب‌های ساحلی و سرزمینی می‌شوند که آن‌جا ماهی‌گیری سنتی انجام می‌شود.

همچنین این کشتی‌ها به اسم صید فانوس‌ماهی این کار را انجام می‌دهند، درحالی که خود فانوس‌ماهی خوراک ماهی تن است، یعنی دارند اکوسیستم را به‌هم می‌زنند. از طرفی این‌ها که فقط فانوس‌ماهی صید نمی‌کنند، اصلاً تا حالا چقدر فانوس‌ماهی تحویل دادند؟ با مجوز صید فانوس‌ماهی، ماهی‌های دیگر را هم صید می‌کنند.»او در باره این‌که تعدادی از کشتی‌ها به دلیل رعایت نکردن قوانین لغو مجوز و اخراج شده‌اند، بیان می‌کند:

«شاید روی کاغذ اخراج کرده باشند، اما ما این‌جا همه کشتی‌ها را می‌شناسیم و بارها از کنارشان رد شدیم، می‌دانیم کدامشان صید ترال انجام می‌دهند، همان کشتی‌ها همچنان هستند شاید فقط ناخدایش عوض شده باشد.» در ادامه حرف‌وحدیث‌ها درباره صید ترال در آب‌های جنوبی ایران سایر کنشگران محیط‌زیستی هم به این مسئله واکنش نشان دادند.

«محمد درویش» فعال نام‌آشنای محیط‌زیست در خصوص این روش صید ماهی و آسیب‌هایی که به همراه دارد،  می‌گوید که «این روش صید از کف بستر دریا هرچه که هست را مانند جارو جمع می‌کند. به این شکل که دو کشتی یک تور بزرگ را در مسافتی حدود سیصد تا چهارصد متر می‌کشند و هر چه هست را جمع می‌کنند.

این مسئله بسیار خطرناک است، چراکه علاوه بر ماهی قابل صید، هر گونه آبزی را که وجود داشته باشد تخریب می‌کند و اکوسیستم کف بستر اقیانوس‌ها و دریاها را نابود می‌کند. به همین دلیل هم هست که صید ترال یک روش غیرقانونی است. از طرفی در این روش از ماهی‌گیری آن هم با این حجم گسترده و امکاناتی که دارند هیچ کس نمی‌تواند با آن‌ها رقابت کند به‌ویژه با روش‌های سنتی که ماهی‌گیران ما در ایران دارند عملاً نمی‌توانند با این امکانات رقابت کنند.»

«درویش» درخصوص نحوه فعالیت این کشتی‌ها بیان می‌کند: «خیلی از کشورها مانند عربستان، امارات، بحرین، عمان قراردادهایی با کشورهای مختلف دارند، ایران هم چون خودش این تکنولوژی را نداشت قرارداد بسته و تعدادی کشتی چینی گرفته که برایش این کار را انجام دهند و همگی استخدام سازمان شیلات ایران هستند، یعنی برای خود چینی‌ها صید نمی‌کنند، بلکه برای ایران صید می‌کنند. گاهی هم گزارش‌هایی مبنی بر این می‌رسد که قبل از این‌که صید انجام شده را به ماموران شیلات ایران بدهند، در دریا می‌فروشند.»

این کنشگر محیط‌زیست در پاسخ به خبر اخراج برخی از کشتی‌هایی که صید ترال انجام می‌دادند اضافه می‌کند که «خود سازمان شیلات ایران قانوناً جلوی این صید را گرفته و اجازه نمی‌دهد این روش انجام شود، به همین دلیل هم از حدود 100 کشتی چینی که برای ماهی‌گیری به آب‌های ایران آمده بودند، حدوداً 90کشتی را اخراج کرده، و دلیل اخراج این بوده که این کشتی‌ها صید ترال انجام می‌دادند. الان حدود ده الی دوازده کشتی باقی مانده که شیلات اعلام کرده این‌ها مقررات را رعایت می‌کنند و اگر همچنان صید ترال انجام دهند با این کشتی‌ها برخورد می‌شود.»

چند روز قبل هم داود میرشکار، مدیر کل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا با بیان این‌که «در برخی موارد ناچار به استفاده از صید ترال هستیم، چراکه صید میگو را به هیچ روش دیگری جز ترال نمی‌توان انجام داد»در خصوص قوانین و اعطای مجوز به چنین صیدی عنوان کرده بود که «در دستورالعمل صید ترال در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان مشخص شده است که چه شناورهایی در چه محدوده‌ای و در چه بازه زمانی می‌توانند اقدام به صید ترال کنند.

اگر این دستورالعمل در کارگروه ملی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر تایید شود، صید ترال در کشور تا حدود زیادی ساماندهی می‌شود و تنها در محدوده‌ جغرافیایی مشخص و در بازه زمانی معینی انجام خواهد شد.»این درحالی است که ماهی‌گیران بومی اعلام می‌کنند صید ترال همچنان در حال انجام شدن است و بسیاری از کشتی‌های آن با عبور از محدوده مشخص اقدام به ماهی‌گیری می‌کنند. صیدی که هم آثار مخرب دارد و هم سبب بیکاری آن‌ها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha