جان گرفتن دوباره خبر انتقال آب خزر به کویر مرکزی، صدای مخالفان این طرح را رساتر کرد و سازمان جنگل‌ها و کمپین مخالفت با انتقال آب خزر در نامه‌هایی جداگانه خطاب به اداره منابع طبیعی استان مازندران و رئیس‌جمهوری درخواست توقف اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان را به‌دلیل تخریب رویشگاه‌های جنگلی و محیط‌زیست در مسیر این انتقال ارائه کردند.

طرح انتقال آب خزر، جنگل‌های هیرکانی را تخریب می‌کند

سلامت نیوز: جان گرفتن دوباره خبر انتقال آب خزر به کویر مرکزی، صدای مخالفان این طرح را رساتر کرد و سازمان جنگل‌ها و کمپین مخالفت با انتقال آب خزر در نامه‌هایی جداگانه خطاب به اداره منابع طبیعی استان مازندران و رئیس‌جمهوری درخواست توقف اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان را به‌دلیل تخریب رویشگاه‌های جنگلی و محیط‌زیست در مسیر این انتقال ارائه کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، مخالفت‌ها در شرایطی عنوان شده است که طرح انتقال آب خزر پیش‌تر نیز توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، انجمن جنگل‌بانی ایران و دیگر مجامع علمی، استادان برجسته دانشگاه‌ها و بسیاری از متخصصان و کارشناسان رد شده بود.


تصریح جدی سازمان جنگل‌ها

عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها در نامه‌ای به شماره 98/3/26041که سال قبل ارسال شده و حالا برای انتشار در اختیار روزنامه همشهری قرار گرفته است، خطاب به رئیس اداره منابع طبیعی استان مازندران اعلام کرد: «سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با هرگونه طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی شدیدا مخالف است.»

در این نامه آمده است: «به‌عنوان متولی جنگل‌های کشور و طبق منویات مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از تخریب جنگل، همچنین اصل 50قانون اساسی و بند «ف» ماده 38قانون برنامه ششم توسعه، با توجه به اینکه انتقال آب از مسیر جنگل‌های هیرکانی می‌گذرد، معاونت امور جنگل، مخالفت صریح خود را با این پروژه اعلام می‌کند.»

نکاتی که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر آن، انتقال آب خزر به سمنان را غیرکارشناسی اعلام کرده است، شامل «تخریب غیرقابل جبران جنگل‌های هیرکانی»، «قطع فزاینده درختان مسیر انتقال آب»، «لغزش و رانش مسیر لوله انتقال و حجم بالای خاکبرداری در دل سبزترین خطه کشور» است که می‌تواند شرایط را برای قاچاق خاک شمال کشور نیز فراهم کند. اما نکته‌ای که باید نگاه همه نهادهای ناظر و اجرایی کشور بدان جلب شود، این است که در شرایط خشکسالی کشور اگر آب خزر در هر سطحی با دشت‌های خشک تقسیم شود، هیچ تضمینی برای بازگشت چرخه آب به خزر وجود ندارد و افق مرگ زودهنگام اقلیم هیرکانی در پیش چشم ایرانی‌ها ترسیم خواهد شد.


نامه به رئیس‌جمهور

مدیر کمپین مخالفت با انتقال آب خزر به کویر مرکزی نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به تصمیم دولت برای انتقال آب خزر به کویر مرکزی هشدار داد.خدیجه گلین‌مقدم در این نامه هشدار داد: «مقامات مسئول پیش از آنکه طاقت مردم بیش از این طاق شود، دست از سر دریاچه خزر بردارند و هر روز در شمال کشور پروژه‌های ویرانگر سد و انتقال تعریف نکنند.»

در بخشی از این نامه آمده است: «بزرگ‌ترین دشمنان مردم شمال کشور آنهایی هستند که هر روز آب دریاچه خزر را تهدید به انتقال و آب رودخانه‌های این منطقه را تهدید به سدسازی می‌کنند تا دریا و رگ آن را بخشکانند. زمین‌های حاصلخیز نیز سال‌هاست که یکی پس از دیگری به بدترین شکل زیر ساخت‌وساز قرار دارند و اینک نفس‌های آخر را می‌کشند و با وجود همه‌ دشمنی که با یک وجب خاک شمال می‌شود، هیچ فریادرسی نیست.»

گلین‌مقدم تصریح کرد: «طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران در سفر استانی رئیس دولت دهم به سمنان بدون داشتن هیچ‌گونه پیوست کارشناسی در یک سخنرانی اعلام شد. اما پس از کش‌وقوس‌های فراوان و منتفی شدن آن در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۶، طی ماه‌های اخیر دوباره مطرح شده است.

طراحان و مجریان این انتقال با حمایت وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی بر اجرای طرح پافشاری می‌کنند که تمامی آسیب‌های آن از زوایای مختلف بررسی شده و در اختیار مسئولان و عموم مردم قرار گرفته است؛ پس به‌راحتی می‌توان فهمید که علت‌ این پافشاری چیست؟ آنها نمی‌‌توانند از سود سرشاری که از عواید این طرح به‌دست می‌آورند، عبور کنند و به همین‌خاطر حاضرند‌ ایران را قربانی کنند، اما به سود خود برسند.»


کاهش چشمگیر تراز آب خزر

طی یک‌دهه اخیر از تراز سطح آب دریای خزر یک متر کاسته شد و به ۲۰سانتی‌متر کاهش یافت. با توجه به اینکه در یک سال گذشته ۳۳درصد بارش‌ها در شمال کشور افزایش داشت، اما بارش‌ها نتوانست خشکسالی سال‌های قبل را جبران کند. علاوه بر کاهش بارش، افزایش برداشت بی‌رویه از آب بر اثر افزایش جمعیت و سدسازی، منجر به پدیده وقوع خشکسالی در استان‌های شمالی کشور شده است.طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و سمنان نیز اکنون در مرحله‌ای قرار دارد که حدود ۲۰۰میلیون مترمکعب آب را قرار است به شهر سمنان منتقل کند.

به عقیده کارشناسان، انتقال این حجم عظیم آب سبب تغییرات اقلیمی می‌شود و هنگامی که آب دریای خزر کاهش پیدا کند به‌مراتب سطح آب سفره‌های زیرزمینی هم در استان‌های شمالی کاهش می‌یابد. اگرچه طی 2سال اخیر بارش‌ها نیز افزایش یافته، اما مقامات سازمان جنگل‌ها اعلام کرده‌اند که خطر خشکسالی همچنان وجود دارد و در این شرایط، همچنان بسیاری از زمین‌ها در استان‌های شمالی کشور زیر ساخت‌وساز رفته‌اند و تعداد شهرک‌های مسکونی احداث شده در نزدیکی سواحل نیز در حال افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha