وظایف یک پرستار سالمند ممکن است بسته به وضعیت سالمند متغیر باشد و ممکن است خدمات متنوعی را ارائه دهد که شامل مراقبت های پزشکی و غیر پزشکی و یا تلفیقی از هر دو می باشد. گاهی اوقات اطرافیان سالمند مسئولیت مراقبت از او را به عهده گرفته و از او نگهداری می نمایند اما در شرایطی مانند محدویت زمانی اطرافیان ، فاصله مکانی و نیاز سالمند به کمک های تخصصی، خانواده تصمیم به استخدام یک پرستار سالمند می گیرند. در این مقاله به بررسی وظایف اصلی یک پرستار سالمند ماهر می پردازیم.

یک پرستار سالمند ماهر  چه ویژگی هایی دارد؟


سلامت نیوز:
وظایف یک پرستار سالمند ممکن است بسته به  وضعیت سالمند متغیر باشد  و ممکن است خدمات متنوعی را ارائه دهد که شامل مراقبت های پزشکی و غیر پزشکی و یا تلفیقی از هر دو می باشد. گاهی اوقات اطرافیان سالمند مسئولیت مراقبت از او را به عهده گرفته و از او نگهداری می نمایند اما در شرایطی مانند محدویت زمانی اطرافیان ، فاصله مکانی و  نیاز سالمند به کمک های تخصصی،  خانواده تصمیم به استخدام یک پرستار سالمند می گیرند. در این مقاله به بررسی وظایف اصلی یک  پرستار سالمند  ماهر می پردازیم.


وظایف و مسئولیت های یک پرستار سالمند چیست ؟


کمک به انجام کارهای شخصی سالمند

یکی از بزرگترین وظایف یک پرستار سالمند کمک به انجام امورات شخصی سالمند می باشد. برخی از کارهای شخصی سالمند می تواند شامل حمام کردن ، نظافت و لباس پوشاندن به سالمند باشد. لازماست که پرستار سلامند درتمام این موارد به سالمند کمک های موردنیاز را برساند
به عنوان یک پرستار سالمند ، بخشی از مسئولیت های  مربوط به کارهای شخصی سالمند شامل  کمک به سالمند جهت استفاده از سرویس بهداشتی است.
 برخی از افراد سالمند به دلیل بیماری یا سایر مشکلات جسمی از نظر توانایی حرکتی دارای ناتوانی بوده  و این امربر روش استفاده آنها از سرویس بهداشتی تاثیر گذار خواهد بود.
سالمندانی که دارای مشکلات حرکتی هستند معمولا  قبل و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی نیاز به همراهی و مساعدت پرستار سالمند دارند. لازم است پرستار پس از استفاده از سرویس بهداشتی به تمیز نمودن بدن سالمند و نظافت لباس ها و کمک به حفظ تعادل سالمند کمک نماید. لازم است درتمام این مراحل ، پرستار سالمند در جهت حفظ حرمت و عزت سالمند کوشا بوده و با احترام کامل نیاز های او را برطرف نماید.
ممکن است سالمند در مورد تحرک مشکلی نداشته باشد ، که در این گروه لازم است پرستار در انجام فعالیت هایی نظیر ورزش کردن ، دویدن و پیاده روی های روزانه در کنار سالمند حضور یابد . این گونه از فعالیت ها نه تنها برای سلامتی سالمند مفید است بلکه فرصت خوبی برای پرستار سالمند است که به ورزش و کسب آرامش بپردازد. 
  آماده سازی و تهیه غذا
تهیه غذا فقط به پخت و پز محدود نمی شود. وظایف یک پرستار سالمند در این زمینه فراتر از طبخ غذا می باشد. پرستار سالمند وظیفه خرید و دسته بندی مواد غذایی – اطلاع از میزان موجودی هر ماده غذایی ، اطلاع از سلامت و تازگی مواد خریداری شده ، اطلاع از رژیم غذایی سالمند و تهیه غذاهای مناسب بر پایه رژیم سالمند ، شستشوی ظروف و مرتب نمودن آشپزخانه را به  عهده دارد.


 مراقبت های بهداشتی عمومی
حفظ سلامتی و بهداشت عمومی یک فرد سالمند بسیار با اهمیت است. نقش پرستار سالمند در حفظ سلامت و بهداشت سالمند بسیار مهم و تاثیر گذار است. ممکن است سالمند به دلیل مشکلاتی مانند آلزایمر یا کاهش توانایی های ذهنی زمان مصرف  یا دوز داروهای خود را فراموش نمایند که مسئولیت این گونه امور با پرستار سالمند است. همچنین یادآوری زمان های مورد نیاز برای مراجعات دوره ای به پزشک معالج از وظایف پرستار سالمند می باشد. در حقیقت پرستار سالمند مسئول  نظارت و کنترل هر موردی است  که با سلامت جسمی و روحی سالمند در ارتباط است.  شما همچنین مسئول نگه داشتن قرارهای پزشکی هستید.
 کمک به تحرک و جابه جایی سالمند
تمام سالمندان و مخصوصا افرادی که دارای مشکلات جدی حرکتی هستند تمایل به جا به جایی و تحرک دارند.  معمولا سالمندان به پیاده روی با دوستان و حضور در جامعه بسیار علاقه نشان میدهند. در خانه ماندن و عدم تحرک از جهات مختلف سبب بروز صدمات روحی و جسمی به سالمند می گردد.
از وظایف مهم یک پرستار سالمند، همراهی و مراقبت  از سالمند در حین حرکت و جابه جایی  در داخل و خارج از منزل است. گاهی فرد سالمند برای حرکت نیاز به واکر و ویلچر و سایر اسباب کمکی می باشد که لازم است پرستار سالمند جهت استفاده از این  وسایل به سالمند  کمک و همراهی نماید.


 نظارت بر رفتارهای سالمند
معمولا افراد سالمند با بالا رفتن سن مانند کودکان رفتار می کنند. این یک اتفاق طبیعی است. گاهی لازم است که پرستار سالمند با وضع قوانینی به سالمند در انجام امورات شخصی کمک نماید . این به معنای امر و نهی به سالمند نمی باشد بلکه  تنها به معنای راهنمایی و هدایت او به سمت انجام کارها به روش صحیح و قابل قبول می باشد.
 پشتیبانی و حمایت عاطفی از سالمند
سالمندان به پرستاری نیاز دارند که بتواند در شرایط مختلف در کنار آنها بماند ، با آنها گفتگو نماید و بتوانند احساسات مشترکی را با یکدیگر در میان بگذارند. علیرغم مسئولیت های سنگین یک پرستار سالمند در هماهنگی و برطرف نمودن نیاز های روزانه در منزل ، لازم است پرستار ساعتی را برای گفتگو با سالمند  در نظر بگیرد.
در این  گفتگو ها  سالمند میتواند درمورد مسائل مختلف زندگی از جمله موضوعات مربوط به سلامتی ،  مشکلات عاطفی ، مشکلات جسمی و یا مسائل شخصی صحبت نماید. یک پرستار ماهر سالمند در حین این گفتگوها نکات فراوانی را درمورد ایجاد راه های ارتباطی موثرتر با سالمند می یابد و از آنها در جهت بهبود عملکرد خویش استفاده می نماید.
  رسیدگی به شرایط بحرانی یا فوریت های پزشکی
یکی از بخش های جدی مربوط به کار یک پرستار سالمند، نیاز سالمند به فوریت های پزشکی می باشد. یک پرستار ماهر با تسلط و مهارت کامل اقدامات اولیه برای حفظ حیات سالمند را انجام داده و از مراکز فوری های پزشکی  درخواست کمک می نماید
در مواقع بحران پزشکی یا شرایط اضطراری ، لازم است پرستار با اطلاع رسانی به موقع به خانواده سالمند  اطرافیان را در جریان وضعیت خاص او قرار دهد. همانگونه که بیان شد یک پرستار سالمند ماهر باید دارای ویژگی خاصی باشد که او را برای انجام این شغل توانمند می سازد. انتخاب یک پرستار ماهر برای مراقبت از سالمند یکی از چالش های بزرگ هر خانواده ای می باشد.


بعضی از خانواده ها به صورت شخصی اقدام به استخدام پرستار هایی می نمایند که به هیچ  نهاد و مرکز معتبری وابسته نیستند. این مساله بارها باعث  بروز اتفاقات نامطلوبی از نظر مالی و یا جانی برای اعضای خانواده و سالمند  شده است.
 ضروری است خانواده های محترم برای استخدام پرستار سالمند، پرستار کودک و پرستار بیمار از کمک و راهنمایی مراکز پزشکی و پرستاری معتبر استفاده نمایند .  مرکز پرستاری پرستار اول  با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی فعالیت های گسترده ای در زمینه مراقبت از سالمند ، کودک و بیمار انجام میدهد.
این مرکز با ارائه خدمات شبانه روزی به همشهریان گرامی آماده مراقبت و پرستاری از عزیزان شما می باشد. کافی است با مراجعه به وب سایت این مرکز به آدرس https://parastareaval.com  اطلاعات  کاملی را در این مورد دریافت فرمایید.
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha