مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از رخداد 1412 زلزله در نیمه نخست امسال خبر داد.

وقوع 1412 زلزله در کشور طی نیمه نخست امسال

سلامت نیوز: مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از رخداد 1412 زلزله در نیمه نخست امسال خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به رخدادهای زلزله در نیمه نخست سال جاری در کشور اظهار کرد: «در 6 ماهه نخست سالجاری، جنبائی تعدادی از گسله‌های کاری و لرزه‌زای فلات ایران، موجب رخداد زمین لرزه‌های متعددی شده است که تعداد رخدادهای با بزرگی 2.5 و بالاتر، از اول فروردین تا آخر شهریور 1399، به 1412 زمین لرزه می‌رسد.»

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: «تنها پنج درصد از این رخدادها دارای بزرگی 4 و بالاتر از آن هستند که ناشی از فعالیت‌های گسله‌های فعال ایران زمین هستند. از جمله این گسله‌ها می‌توان به گسله پیشانی کوهستان و گسل لار در ایالت لرزه زمین‌ساختی زاگرس اشاره کرد که موجب رخداد زلزله‌های متعددی در محدوده بین بیرم و خنج در جنوب استان فارس و مرز شمالی استان هرمزگان شده است.»

وی ادامه داد: «در گستره استان کرمان، زون‌های با چگالی بالای لرزه‌ای و رخداد زلزله‌های متعدد در آنها عمدتا ناشی از گسل سبزواران، گسل میناب، گسل نایبند، گسل چترود، گسل لکرکوه است. فعالیت گسله‌های مهم و لرزه‌زای کازرون، کره بس و برازجان موجب تمرکز رخدادهای لرزه‌ای در غرب و شمال‌غرب استان فارس شده است.»

بیت‌اللهی گفت: « همچنین در این مدت قطعاتی از گسل طویل پیشانی کوهستان، گسل لهبری و گسل رامهرمز در شمال اهواز، موجب رخداد زلزله‌های متعددی در این ناحیه شده و تمرکز زلزله‌ها را در این پهنه موجب گشته است. رخداد زلزله‌های متعدد در شمال‌غرب ایلام ناشی از جنبائی گسله‌های زاگرس مرتفع و پیشانی کوهستان بوده است.»

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: «در جنوب استان خراسان رضوی، رخداد زلزله‌ها و تشکیل زون‌های با چگالی بالای زمین لرزه‌ها، ناشی از فعالیت گسله‌های خاف، دشت بیاض و دورونه است. در حوالی بجنود گسل اسفراین و باش تپه که تا شمال استان گلستان نیز امتداد دارد موجب رخداد زلزله‌های متعددی شده است. از طرفی در شمال گرگان فعالیت لرزه‌ای گسله‌ای خزر، ابر و علی‌آباد، موجب گشته تا زون‌هایی با تمرکز بالای لرزه‌ای شکل یابد.»

وی تصریح کرد: «در شرق تهران فعالیت گسل مشاء، ایوانکی، حصاربن، فیروزکوه موجب تشکیل هاله‌های چگالی لرزه‌ای شده است و در شمال‌غرب ایران رخداد زلزله‌ها ناشی از فعالیت گسله‌های تسوج، سلماس و شمال میشو بوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha