سال گذشته مردان سالمند بالای ۶۰سال هفت برابر بیشتر‌ از زنان همسن و سال خود ازدواج کردند.آن گونه که سخنگوی ثبت احوال کشور گفته است، بیش از ۸.۱درصد ازدواج‌های انجام شده در سال گذشته مریوط به مردان ۶۰ سال و بالاتر از آن بوده است.‌

اما و اگرهای ازدواج سالمندان

سلامت نیوز:سال گذشته مردان سالمند بالای ۶۰سال هفت برابر بیشتر‌ از زنان همسن و سال خود ازدواج کردند.آن گونه که سخنگوی ثبت احوال کشور گفته است، بیش از ۸.۱درصد ازدواج‌های انجام شده در سال گذشته مریوط به مردان ۶۰ سال و بالاتر از آن بوده است.‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،سیف‌الله ابوترابی‌ گفته: ۹هزار و ۵۵۲ مورد از ازدواج‌های سال گذشته مربوط به مردان ۶۰ ساله و بیشتر از آن بوده است، این در حالی‌ست که فقط ۱۳۵۸ ازدواج برای زنان سالمند در این سال ثبت شده است. در حالی که مردان سالمند در ازدواج گوی سبقت را از زنان سالمند ربوده‌اند که به گفته لیلا جودان رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران تعداد زنان سالمند در کشور بیشتر از مردان سالمند است.

نگاه متفاوت جامعه به ازدواج سالمندان

ازدواج سالمندان (مرد و زن) از آن مقوله‌های است که همواره‌ جامعه نگاه متفاوتی به آن داشته است. معمولا‌ نگاه جامعه نسبت به ازدواج سالمندان چندان مطلوب نبوده است و عرف ما برای افراد سالمندی که تا به حال ازدواج نکرده‌اند یا آن‌ها که همسرانشان را از دست داده‌اند، حقی قائل نمی‌شود، ضرب‌المثل «سر پیری و معرکه گیری» خود گویای نگاه منفی جامعه به ازدواج سالمندان است. اما با این حال ازدواج مردان سالمند در جامعه پذیرفته‌تر‌ از ازدواج زنان سالمند است.

آمارهای سالانه ثبت احوال نیر موید این موضوع است. دورانی به سر‌ می‌بریم که با افزایش امید به زندگی و تغییرات ساختار هرم سنی هم جمعیت سالمندان‌ و هم طول دوره سالمندی افزایش یافته و این موضوع لزوم توجه و سیاستگذاری در زمینه رفع نیازهای سالمندان را بیش از گذشته نمایان میکند. یکی از مهم‌ترین نیازهای این افراد توجه به سلامت روان، پرکردن خلأ تنهایی و پیشگیری از افسردگی آنهاست.

اقتصاد یا عرف مقصر تنهایی زنان سالمند

با آن که ازدواج سالمندان در ایران با اما و اگرهای زیادی همراه است، اماتابوها در‌ مورد ازدواج زنان سالمند بیشتر است. اگر چه همواره در مورد آمار پایین ازدواج‌ زنان انگشت اتهام را به سمت تابوهای فرهنگی نشانه‌ می‌رود، اما یک جامعه‌شناس معتقد است فقط هنجارهای فرهنگی نیست که مانع ازدواج سالمندان‌ می‌شود، بلکه موضوع دیگری که در مدیریت بازار به آن «مارکت»‌ می‌گویند نیز تاثیر بسزایی دارد.

شهلا مقدسی افزود:«بدیهی است که نمی‌توان نقش کلیشه‌های جنسیتی، تابوها و ارزش‌های جوامع مردسالار را در مورد ازدواج سالمندان نادیده گرفت. اما واقعیت‌های دیگری وجود دارد که بر این پدیده تاثیر‌ می‌گذارد و‌ معمولا هم در تحلیل‌ها چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. گرایش مردان مسن به زنان جوان‌تر از خود یکی از همین موضوعاتی است که آمار ازدواج زنان سالمند را کاهش داده است.»

وی تصریح کرد:«در جوامعی مانند جامعه ما نگاه کالایی یا تزیینی به زن وجود‌ دارد و این نوع نگاه نیز سن و سال نمی‌شناسد و در افراد مسن هم وجود دارد. به همین دلیل برخی از مردان مسن به پشتوانه قدرت مالی خود به دنبال گزینه‌هایی برای ازدواج هستند که گاه از لحاظ سنی همسن فرزند یا حتی نوه آنان محسوب‌ می‌شود.»

مقدسی افزود:‌«تمایل مردان مسن برای ازدواج با زنان جوان‌تر علاوه بر تفکر نقش تزیینی، نیاز آنان به دریافت خدمات مراقبتی است. بدیهی است هر فرد در سنین سالمندی نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. همین باعث‌ می‌شود برخی از مردان سالمند ترجیح دهند سال‌های پایانی زندگی‌شان را با یک همسر جوانتر از خود بگذرانند. فردی که بتواند علاوه بر توانایی انجام وظایف زناشویی، آنان را نیز‌تر و خشک کند و به امور زندگی رسیدگی کند.»

به اعتقاد این جامعه‌شناس مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی باعث شده است که بازار ازدواج مردان مسن با زنان جوانتر از آنان داغ شود و در این میان ازدواج زنان سالمند با کاهش روبه‌رو باشد. مقدسی‌ در این زمینه گفت:‌«در موضوع ازدواج مردان سالمند مانند خیلی از موضوعات رد پای اقتصاد را‌ می‌توان دید. چرا که اغلب زنان جوانی که تن به ازدواج با مردان مسن‌ می‌دهند، به‌خاطر دریافت حمایت مالی است.

بسیاری از مردان سالمند نیز در سن سالمندی‌ حداقل دارای مقداری اندوخته مالی هستند‌ که بتوانند‌ خرج و مخارج یک زندگی را تامین کنند. بدون تردید اگر وضعیت اقتصادی مردم کشور از جمله زنان جوانی که بنا به هر دلیلی تنها مانده‌اند، مناسب بود، آنان‌ با هدف حمایت مالی تن به ازدواج با مردانی که گاه همسن پدر و پدر بزرگ‌هایشان است نمی‌دادند و فرصت ازدواج را از زنان سالمند نمی‌گرفتند و فضای ازدواج آنان را تنگ‌تر نمی‌کردند.»

وی در ادامه افزود:«مشکلات اقتصادی در روابط دختران مجرد با مردان مسن نیز اصطلاح «شوگرددی» را خلق کرده است و برخی از دختران برای فرار از مشکلات اقتصادی ترجیح‌ می‌دهند برای دریافت حمایت‌های مالی با مردان سن بالا رابطه دوستی برقرار کنند. امروزه مشکلات اقتصادی شوگرددی‌ها را در جامعه افزایش داده است.»

وی با اشاره به فاصله ازدواج زنان سالمند با مردان سالمند در کشور گفت:«در کشورهایی که وضعیت اقتصاد و معیشت مردم روبه‌راه است بین ازدواج مردان و زنان سالمند این اختلاف عمیق وجود ندارد و حتی در موارد ازدواج زنان جوان با مردان مسن‌ در آن کشورها، به صرف انگیزه‌های مادی نیست،‌ بلکه مسائل دیگر مانند روابط عاطفی نیز تاثیرگذار است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha