با گذشت 14روز از شروع پاییز و 24روز از آغاز زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، توزیع داروخانه‌ای واکسن را به واردات مجدد موکول کرد.

احتمال منتفی شدن توزیع داروخانه‌ای واکسن آنفلوآنزا

سلامت نیوز: با گذشت 14روز از شروع پاییز و 24روز از آغاز زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، توزیع داروخانه‌ای واکسن را به واردات مجدد موکول کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، به گفته او، اگر مابقی محموله وارد شود، واکسن در داروخانه‌ها هم توزیع خواهد شد. این در حالی است که براساس اعلام کارشناسان حوزه دارو و داروخانه‌داران تاکنون هیچ خبری از توزیع داروخانه‌ای واکسن آنفلوآنزا نیست و احتمال دارد ماجرای توزیع داروخانه‌ای با توجه به محدودیت منابع، منتفی شود.

تاکنون یک و نیم میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده و از هفتم مهرماه در شبکه‌های بهداشت در حال توزیع است. هفته گذشته بود که وزارت بهداشت در پاسخ درباره وضعیت موجودی واکسن آنفلوآنزا اعلام کرد که 5مهر، حدود نیمی از مقدار تعیین‌شده، یعنی 1.5میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا، به معاونت بهداشتی تحویل داده شده و این روند تا هفتم مهر ادامه خواهد داشت. درنهایت هم از همان روز توزیع واکسن در واحدهای عملیاتی واکسیناسیون برای گروه‌های اولویت‌دار انجام می‌شود.

براساس اعلام این وزارتخانه، کارکنان مراکز بیمارستانی، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های خاص در اولویت تزریق این واکسن قرار دارند. با این حال، احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران به همشهری می‌گوید که توزیع این واکسن برای بیماران هموفیلی که جزو گروه‌های خاص به شمار می‌روند در تهران هنوز شروع نشده است.

به گفته او، بیماران خاص در بخشنامه وزارت بهداشت در اولویت تزریق واکسن قرار گرفته‌اند. بیماران در تهران هنوز دسترسی به واکسن پیدا نکرده‌اند، اما خبرهایی از شهرهای دیگر به‌دست آمده که در برخی شهرها این واکسن در اختیار بیماران هموفیلی قرار گرفته است: «برخی از بیماران در شهرهای خراسان رضوی، قزوین و خراسان جنوبی این واکسن را دریافت کرده‌اند. در تعدادی از شهرستان‌های تهران هم توزیع شده، اما هنوز در شهر تهران خبری نشده است.» قویدل می‌گوید این واکسن در مراکز بهداشت توزیع شده و به هیچ‌وجه در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.

تعداد آن هم محدود و بعید است در داروخانه‌ها توزیع شود. علی فاطمی، عضو هیأت‌مدیره انجمن داروسازان ایران هم به همشهری می‌گوید که فعلا هیچ خبری از توزیع داروخانه‌ای واکسن آنفلوآنزا نیست و هنوز شرکت‌های توزیع‌کننده برای سفارش‌گیری به داروخانه‌ها مراجعه نکرده‌اند. به گفته او، تنها یک‌و نیم میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده و بعید است که مشکل انتقال ارز حل شده باشد تا بتوان محموله دیگری وارد کرد.

او می‌گوید از 10شهریور تا 10آبان زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزاست و هنوز فرصت برای استفاده از این واکسن باقی است: «البته تا آخر زمستان هم می‌توان این واکسن را تزریق کرد. برخی تصور می‌کنند با شروع فصل پاییز باید این واکسن را زد، اما هنوز فرصت وجود دارد.»به گفته او، واکسن در شبکه‌های بهداشت از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه‌ها توزیع شده و اگر قرار باشد در داروخانه‌ها توزیع شود باید سازمان غذا و دارو اقدام کند.

تا امروز پیگیری برای اختصاص سهمیه به داروخانه‌ها انجام نشده و نمی‌توان گفت که بالاخره داروخانه‌ها سهمی از این واکسن دارند یا خیر. فاطمی می‌گوید از زمانی که شرکت‌های توزیع برای ثبت سفارش به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند تا دارو تامین شود، حدود 48ساعت طول می‌کشد؛ بنابراین داروخانه‌ها همچنان در انتظار موجود شدن واکسن نشسته‌اند.

البته ممکن است واکسن در داروخانه‌های دولتی یا منتخب توزیع شود؛ با این حال توزیع واکسن در میان گروه‌های خاص از طریق شبکه‌های بهداشت آغاز شده است. محمود هادی‌پور، داروساز و کارشناس بیماران خاص هم می‌گوید که واکسن در شبکه بهداشت توزیع شده، اما بعید است با توجه به محدودیت منبع، بتوانند بخشی از آن را در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند؛ مگر اینکه واکسن از کشوری مثل روسیه خریداری شود که آن هم وزارت بهداشتش اجازه صادرات نمی‌دهد؛ بنابراین منبع بزرگی برای ایران باقی نمی‌ماند تا بتواند آن را در سطح داروخانه‌ها توزیع کند. او به همشهری می‌گوید که در ابتدا مشکل انتقال ارز بود، اما حالا مسائل دیگری به‌وجود آمده است: «ما امیدی نداریم که این واکسن در داروخانه‌ها توزیع شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha