سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 300896

امروزه تلفن‌های همراه، تبلت و لپ‌تاپ جای خود را به اسباب‌بازی‌هایی که در گذشته کودکان از آنها استفاده می‌کردند، داده‌اند. این توجه به حدی است که با وجود بازی‌های متعدد، کودکان تمایل بیشتری به استفاده از این فناری دارند و بنابراین نمی‌توان در چنین عصری کودکان را از تکنولوژی دور نگه ‌داشت.

کودک از چه سنی اجازه استفاده از موبایل دارد؟

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: امروزه تلفن‌های همراه، تبلت و لپ‌تاپ جای خود را به اسباب‌بازی‌هایی که در گذشته کودکان از آنها استفاده می‌کردند، داده‌اند. این توجه به حدی است که با وجود بازی‌های متعدد، کودکان تمایل بیشتری به استفاده از این فناری دارند و بنابراین نمی‌توان در چنین عصری کودکان را از تکنولوژی دور نگه ‌داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، با این تفاسیر یکی از نگرانی‌های مهم والدین این است که آیا اشعه موبایل سلامت کودک را به خطر می‌اندازد؟ مخصوصا در سنین پایین که مغز کودک در حال رشد است آیا استفاده بیش از حد از تکنولوژی باعث بروز اختلال می‌شود؟ مطالعات انجام شده نشان دهنده آسیب‌های متعددی در این حوزه بر کودکان است. بسیاری از پزشکان و روان‌شناسان کودک توصیه می‌کنند که نباید کودک زیر ۲ سال خود را در معرض صفحه نمایش‌ها قرار داد.

طی چند دهه گذشته آکادمی متخصصان اطفال آمریکا انعطاف بیشتری به خرج داده و بیان داشتند که مشاهده صفحه نمایش برای کودکان زیر ۲ سال در شرایط مناسب ایرادی ندارد. اما این هشدار را هم می‌دهند که بچه‌های ۲ تا ۵ سال، نباید بیشتر از یک ساعت در روز را با موبایل بازی نماید البته این محدودیت در کودکانی با سن بیشتر، قابل تغییر است. در ضمن والدین بایستی مطمئن شوند که بازی با موبایل به فعالیت‌های بدنی، بازی یا خواب کودکان آسیبی نمی‌زند.

این نکته را هم در نظر بگیرید که باتوجه به نیازهای رشد و نمو، کودکان می‌توانند از فناوری استفاده کنند. برای مثال استفاده از تبلت به کودکان در گسترش واژگان و یادگیری مفاهیم جدید کمک می‌کند. امروزه کودکان، هنگام ورود به مدرسه به مهارت‌های رایانه‌ای نیاز دارند. ولی آنچه دانشمندان را نگران کرده عدم تعادل کودکان در استفاده از تکنولوژی پیشرفته است که باعث شده عوارض زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم سراغ کودکان بیاید و تاثیر منفی و مخربی در رشد و نمو آنها برجای ‌گذارد.

آسیب‌های جسمانی استفاده از موبایل در کودک

آسیب به مغز کودک:

آسیب به مغز یکی از آسیب‌های جدی به کودکان در طی استفاده بیش از حد از تکنولوژی است. تحقیقات جدید عنوان می‌کنند که کوچک‌تر بودن سر و نازک بودن جمجمه کودکان باعث نفوذ بیشتر تشعشعات به درون مغز می‌شود. طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است یک کودک پنج ساله ۶۰ درصد بیشتر از یک فرد بالغ در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار دارد. این دسته از محققان پس از ارائه نتایج تحقیقات بر این باورند که کودکان زیر ۱۲ سال باید تنها در مواقع ضروری از تلفن همراه استفاده کنند.

آسیب انگشتان در استفاده از موبایل:

بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه مریلند آمریکا انجام شده استفاده طولانی‌مدت کودکان از آی‌پد، موبایل، تبلت و… باعث می‌شود فرصت کمتری برای انجام بازی‌های معمولی و کارهایی مانند نقاشی کشیدن و… داشته باشند. به این ترتیب عضلات کودک روزبه‌روز تحلیل رفته و حرکاتش با تأخیر بیشتری نمود خواهند داشت. این بچه‌ها به علت استفاده مکرر از دکمه‌های گوشی از درد مفاصل و انگشتان نیز شکایت دارند.

چاقی کودک:

کودک نیازمند فعالیت و بازی‌هایی است که جسمش را درگیر می‌کند که متاسفانه امروزه با وجود بازی‌های مجازی، فعالیت بدنی آنها کم شده و بنابراین در آینده با کودکانی با وزن نامناسب روبرو هستیم.

اختلال سیستم اسکلتی:

استفاده بیش از اندازه از موبایل منجر به فشار بر عضلات گردن، شانه و دست‌های کودک می‌گردد. کودک ساعت‌های متوالی در یک وضعیت نامناسب قرار می‌گیرد که معمولا هم حالت قوز کرده است. عضلات در این حالت به طور دائمی در حال انقباض هستند. از سوی دیگر، ستون مهره‌های کودک نرم بوده و اگر به همین شکل رشد کند، کودک در آینده دچار قوز خواهد شد.

مشکلات روانی استفاده از موبایل در کودکان

تأخیر فرآیند ذهنی کودک:

روانشناسان کودک و نوجوان درباره مشکلات روحی و روانی که استفاده از موبایل در کودکان به جای می‌گذارد عقیده دارند که کودک باید از حواس پنجگانه برای زندگی‌اش در حال و آینده استفاده کند. اما تجربه‌های کودک از طریق حواس پنجگانه، محدود به فضای ۱۰ اینچی دوبعدی شده است. چنین ابزاری فرآیند رشد ذهنی کودک که با حواس پنجگانه در ارتباط است را به تأخیر می‌اندازد.

کاهش هوش هیجانی:

تحقیقات دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که گوشی‌های هوشمند، باعث کاهش توانایی کودکان در برقراری ارتباط با دیگران و فعالیت‌های اجتماعی‌شان می‌شوند و آنها نمی‌توانند تحلیل و واکنش مناسبی در ارتباطاتشان داشته باشند. بنابراین کودکی که دائم با موبایل مشغول است در آینده در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شود و در مدرسه مهارت دوست‌یابی ندارد.

اختلال در خواب کودکان:

غیر از امواج الکترومانیتیک، امواج بلولایت دارای آسیب است. این امواج از صفحات تاچ‌اسکرین ساطع می‌شود. امواج، با اختلال در ترشح هورمون ملاتونین در مغز، نظم ساعت بیولوژیک بدن را به‌هم زده و در نتیجه کودک به سختی به خواب می‌رود و عمق خواب هم کمتر می‌شود. این امواج باعث بروز خستگی مزمن در کودک شده و آثار مخربی بر رشد کودکان به‌ویژه در سنین بلوغ خواهد داشت. خستگی بیش‌از حد کودک و گیرایی پایین او در مدرسه ناشی از این امر است.

کاهش خلاقیت:

استفاده از تلفن همراه بر روی خلاقیت و شکوفایی ذهن و اندیشه کودکان تأثیر منفی می‌گذارد. چرا که کودک جذب هیچ محرکی از بیرون نمی‌شود و نسبت به پیرامون خودغافل است.

*کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha