چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 300928

وقف ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد ساری و واگذاری آن به یک شخص یا امامزاده ، این روزها سر و صدای بسیار زیادی در فضای مجازی به همراه داشته است، از دوستداران محیط‌زیست گرفته تا فعالان مجازی منتظرند وضعیت این اراضی وقفی تعیین تکلیف شود.

واقعیت ماجرای «پرونده قطع درختان آق مشهد»

سلامت نیوز: وقف ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد ساری و واگذاری آن به یک شخص یا امامزاده ، این روزها سر و صدای بسیار زیادی در فضای مجازی به همراه داشته است، از دوستداران محیط‌زیست گرفته تا فعالان مجازی منتظرند وضعیت این اراضی وقفی تعیین تکلیف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،چندی پیش عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: «همه می‌دانیم که جنگل، دریا، کوه و تالاب‌ها طبق قانون، انفال محسوب می‌شود و اگر سند وقفی نیز داشته باشد این وقف نامشروع و غلط است. انفال قابلیت وقف ندارند، ولی در محدوده ۵۶۰۰ هکتاری جنگل آق‌مشهد ۴۰۰ هکتار آن غیرجنگلی است که به‌صورت مزرعه و روستاست. این بخش می‌تواند وقف شود چون جز محدوده جنگل نیست».

او همچنین خاطرنشان کرد: «در مورد آن ۴۰۰ هکتار از جنگل آق‌مشهد، باید سازمان اوقاف اسناد خود را بیاورند تا غیر‌جنگلی بودن اراضی بررسی شود و اگر ادعای مالکیت آنها درست و اراضی در مناطق غیرجنگلی باشد، آن زمان ۴۰۰ هکتار متعلق به آنهاست.قوه قضائیه در موضوع حفاظت از منابع طبیعی و انفال به‌خوبی عمل می‌کند، اما از دید ما، مطرح کردن این موضوعات برای سرگرم کردن مردم است».

البته اشاره رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با ورود قوه قضائیه، مربوط به رأی‌های چندین سال اخیر است که با سه رای موقوفه خواندن آق‌مشهد را باطل کرده است و باید مالکیت این بخش از جنگل‌های مازندران به منابع طبیعی کشور بازگردد.

براساس قانون پرونده‌ای که در 3مرحله مذکور محکوم شده باشد، عملا غیرقابل باز شدن است، اما گم شدن رأی در اداره منابع طبیعی مازندران موجب شده بود پرونده سال92 تا 98 دوباره باز شود و رای برای موقوفه خواندن آق‌مشهد صادر شود. در این بین یکی از مباحثی که در این رابطه باعث نگرانی مردم شده است، موضوع قطع درختان در فضای 5600 هکتاری از جنگل‌های هیرکانی و آق مشهد است. اما در رابطه با اظهارنظرهای اخیر و صحبت‌های عیسی کلانتری، محمد قنبریان، نماینده موقوفه در امور جنگل آق مشهد می‌گوید:

آقای کلانتری در صحبت‌هایشان اشاره کردند که انفال قابلیت وقف ندارد، اما مصوبه هیات وزیران، دولت را مکلف کرده که زمین‌های وقفی در هر کجای کشور را باید تحویل دهند. به استناد سند مالکیت زمین 5600 هکتاری، (55 اصلی بخش سه ثبت ساری) به نام موقوفه عام آق مشهد، سند این زمین وجود دارد و وقفی آن مربوط به آقا میرعبدا...، در حدود دویست سال پیش است.

در این سال‌ها دولت‌ها و حکومت‌ها، حد و حدود موقوفه را مشخص کردند و نامه حکم حکومتی که توسط قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی ایران در این رابطه صادر شده،، ضمیمه سند مالکیت است. در این بین دولت فعلی از این سند یک سند فرعی بر اساس اینکه این بخش از جنگل جز منابع ملی است، برای خود گرفت و ادعا کرده که منابع ملی وقف پذیر نیستند در صورتی که این اتفاق درست نیست و موقوفه این سند فرعی را باطل کرد.


مانع از فروش 945 درخت شدیم
وی در ادامه افزود: زمین و جنگل در دست دولت و منابع طبیعی است، پس چرا کسی به تخریب درختان داخل جنگل و جاده سازی‌ها اعتراضی نمی‌کند. در بهمن 97، حدود 945 اصل درخت بر اساس مدارکی که در اختیار روزنامه قرار می‌دهیم، به شکل قانونی قطع شده است و آن زمان جلوی فروش این درختان را گرفتیم، یکی از افرادی که مانع این کار شد من بودم.

قیمت این درختان قطع شده بیش از سه میلیارد تومان بود، اما حالا دویست و سیصد میلیون هم خریدار ندارد، چون بعد از سال‌ها هنوز نتوانسته‌اند بفروشند و درختان پوسیده‌اند. خود منابع طبیعی، پروانه قطع درختان را به مبلغ 9 میلیون تومان می‌فروشد و شرکتی که پروانه به نامش صادر می‌شود، این پروانه را به مبلغ دو میلیارد تومان کسان دیگر می‌فروشد، که در یکی از این پرونده‌ها نام شرکت امیر منصور آریا دیده می‌شود.

نماینده موقوفه در امور جنگل آق مشهد به اقدامات مخرب در جنگل به موضوع منطقه حفاظت شده خیبوس که جز 5600 هکتار زمین وقفی است، اشاره می‌کند و می‌افزاید: چند سال پیش، سازمان حفاظت محیط زیست تابلویی را در این منطقه نصب کرد که جز منطقه حفاظت شده است. قبل از نصب این تابلو در آن منطقه، درختچه‌های شمشاد زیبا با تنوع جانوری همچون گوزن، خرس، آهو و ... در خیبوس وجود داشت، اما از آن منطقه زیبا، امروز فقط یک تابلو رنگ باخته باقی مانده و هیچ کدام از جانوران و درختان شمشاد موجود نیستند.


حتی یک درخت هم قطع نمی‌کنیم
محمد قنبریان در پاسخ به این سوال که اگر هم اکنون 5600 هکتار از اراضی جنگل به امامزاده و متولی آن واگذار شود، چه برنامه‌ای برای آن دارید، می‌گوید: جنگل باید به شکل سابق باقی بماند و کسی حق تعرض به آن را ندارد. در چارچوب قانون، حفاظت از جنگل برعهده منابع طبیعی و محیط زیست است و می‌توانند ناظر بر عملکرد ما و سلامت درختان باشند.

هر زمان که آنها درختان افتاده و شکسته در جنگل و در محیط 5600 هکتاری امامزاده را برداشت کردند، سهم امامزاده را پرداخت نماید و ما در این رابطه تابع قانون هستیم. وقف برای امامزاده است و به نام شخص یا فرد خاصی نیست، ما در روستا زندگی می‌کنیم و آب شرب نداریم و باید درآمد این درختان شکسته و افتاده جنگل، باید برای عمران و آبادی روستاهای اطراف و عزاداری برای امام حسین (ع) هزینه شود.

برخی افراد در رسانه‌ها گفتند موقوفه آق‌مشهد وقف خاص است، در صورتی که اصلا صحیح نیست، این موقوفه وقف خاص نیست بلکه وقف عام غیرمتصرفی بوده و برای مردم است و درآمد آن صرف عمران و آبادانی روستای آق‌مشهد می‌شود و در جهت اجرای نیت واقف باید عمل شود.

موقوفه حتی نمی‌خواهد یک عدد درخت از جنگل آق مشهد کم شود و ما حاضریم با نظر کارشناسان تعداد درختان را شمارش کنیم. ما نمی‌خواهیم یک نهال از بین برود و اظهار نظرها در این رابطه غیرواقعی است، ما فقط می‌خواهیم از درآمد درختان خشک شده و شکسته استفاده نماییم و هزینه امامزاده و امور آبادانی منطقه نماییم.

متاسفانه گفت‌وگو‌های افرادی با عناوین مختلف که می‌گویند درختان را قطع می‌کنند و خرج امامزاده می‌‌شود درست نیست، چون هیچ فرد بومی اجازه قطع حتی یک درخت را نمی‌دهد و اگر هر فردی بخواهد یک درخت هم قطع کنند، باید از منابع طبیعی اجازه گرفته شود. با توجه به اظهارات محمد قنبریان، نماینده موقوفه در امور جنگل آق مشهد،همچنان پیگیر این موضوع است، و مدارک عنوان شده نزد روزنامه محفوظ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha