تب اسکارلت یا تب مخملک، علیرغم آن که پیشتر ریشه کن شده بود، دوباره در حال جان گرفتن و شیوع جهانی است. محققان استرالیایی در پژوهشی جدید، دلیل این شیوع دوباره را به شارژ شدن باکتری های عامل آن با نوعی سم جدید مرتبط دانسته اند.

شیوع مجدد مخملک در جهان

سلامت نیوز: تب اسکارلت یا تب مخملک، علیرغم آن که پیشتر ریشه کن شده بود، دوباره در حال جان گرفتن و شیوع جهانی است. محققان استرالیایی در پژوهشی جدید، دلیل این شیوع دوباره را به شارژ شدن باکتری های عامل آن با نوعی سم جدید مرتبط دانسته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، موارد تب مخملک یا تب اسکارلت، پس از آن که تقریباً در دهه 1940 به کلی ریشه کن شد، دوباره در سراسر جهان در حال افزایش است. تیمی از محققان بین المللی تحت هدایت دانشگاه کوئینزلند استرالیا این اتفاق را ناشی از طغیان کلون های اصطلاحا سوپرشارژ شده باکتری «استرپتوکوکوس پیوژنس» می دانند.

به گفته محققان فوق شیوع اپیدمی این بیماری در کشورهای آسیایی در سال 2011 مقامات بهداشتی جهان را بسیار متعجب کرد. چراکه این بیماری در دهه 40 از بین رفته بود.

باکتری عامل بیماری تب مخملک نیز مانند ویروس کووید-19 معمولاً توسط افراد و با سرفه یا عطسه پخش می شود. این بیماری علائمی مانند گلو درد، تب، سردرد و تورم غدد لنفاوی داشته و بثورات قرمز یا مایل به قرمز بر جای می گذارد. این بیماری معمولاً کودکان سنین بین دو تا 10 سال را درگیر می کند.

به بیان دانشمندان دانشگاه کوئینزلند، «پس از سال 2011، همه گیری دیگری از این بیماری در سال 2014 با گزارش هایی از انگلیس آغاز شد و در حال حاضر نیز نمونه هایی از این بیماری در استرالیا مشاهده شده است. بروز مجدد بیماری تب مخملک به شکل جهانی باعث افزایش بیش از پنج برابری آن و ثبت بیش از شش صد هزار مورد در سراسر جهان شده است».

    باکتری عامل بیماری تب مخملک نیز مانند ویروس کووید-19 معمولاً توسط افراد و با سرفه یا عطسه پخش می شود. این بیماری علائمی مانند گلو درد، تب، سردرد و تورم غدد لنفاوی داشته و بثورات قرمز یا مایل به قرمز بر جای می گذارد. این بیماری معمولاً کودکان سنین بین دو تا 10 سال را درگیر می کند.

دانشمندان در بررسی های خود متوجه شده اند که برخی از انواع باکتری های استرپتوکوک پیوژنس که قادر به تولید سموم موسوم به سوپرآنتی ژن شده اند، جمعیت ها و کلون های جدیدی را تشکیل می دهند.

این شکل جدید از باکتری های فوق، به دنبال آلوده شدن به ویروس هایی که حامل ژن های سم جدید هستند به وجود آمده اند. درواقع ژن های جدید باعث شده اند باکتری های استرپتوکوک پیوژنس توانایی برخورداری از این سموم جدید را پیدا نمایند.

مجریان پژوهش مورد اشاره که یافته های خود را دیروز در مجله معتبر Nature Communications منتشر نموده اند، می گویند: «ما نشان داده ایم که این سموم به استرپتوکوک پیوژنس اجازه می دهد تا به شکل بهتری در بدن میزبان خود کلونی تشکیل دهد و با سایر سویه ها رقابت قوی تری انجام دهد. همین کلون های باکتریایی سوپرشارژ شده باعث شیوع تب مخملک مدرن در دنیای امروزی ما شده اند».

محققان همچنین متوجه شدند در صورتی که ژن های تولیدکننده سم را از باکتری های فوق حذف کنند، توانایی آن ها در کلون شدن درون بدن میزبان، کاهش می یابد.

البته بررسی نشان از آن دارند که تمهیدات فاصله گذاری اجتماعی که برای کنترل کووید-19 در نظر گرفته شده اند، باعث کاهش موارد ابتلا به تب مخملک نیز شده اند. اما بدون شک با کم شدن چنین تمهیداتی باز هم امکان شیوع گسترده آن وجود دارد.

این ها همه حاکی از آن هستند که همانند کووید-19 جستجو برای یافتن واکسنی مناسب گونه جدید بیماری تب مخملک نیز امری بسیار حیاتی است که بایستی به شکلی ویژه مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha