شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 301056

مشاور خانواده و متخصص روانپزشک گفت: افسردگی و نگرانی از جمله عوارض پس از سقط جنین یا بارداری ناتمام است که در برخی مواقع آسیب جبران ناپذیری به مادر و حتی پدر وارد خواهد کرد.

افسردگی و نگرانی، عوارض سقط جنین

سلامت نیوز:مشاور خانواده و متخصص روانپزشک گفت: افسردگی و نگرانی از جمله عوارض پس از سقط جنین یا بارداری ناتمام است که در برخی مواقع آسیب جبران ناپذیری به مادر و حتی پدر وارد خواهد کرد.


بهد گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مهسا شاکردوست روز شنبه  اظهار داشت: سقط جنین از شایع ترین عوارض دوران بارداری به شمار می رود و متاسفانه یک چهارم زایمان ها دچار این عارضه می شوند و با توجه به بوجود آمدن برخی اختلالات خلقی و رفتاری،‌ برای برخی بانوان تجربه تلخی محسوب می شود.


وی برای نمونه گفت: خانمی ۲۵ ساله که بعد از چهار سال ازدواج برای اولین بار باردار شده بود وقتی بعد از ۲۵ هفته متوجه شد کیسه آب خالی شده و بچه ای در کار نیست، ضربه روحی و روانی سختی را متحمل شد و برای بار دوم و بعد از دو سال که برای فرزندآوری اقدام کرد با توجه به تجربه قبلی و استرس از دست دادن جنین، یکی از دوقلوهایی را که حامله بود از دست داد و بعد از ۲۶ هفته یک قل مرده را به دنیا آورد.


این مشاور خانواده و متخصص روانشناس با بیان اینکه تجربه بارداری ناتمام نه تنها برای مادر بلکه پدر هم اثر منفی برجای خواهد گذاشت و از این رو برای کاهش استرس و ابتلا به هرگونه اختلال، زن و شوهر هر یک وظیفه ای دارند، ‌تصریح کرد: پدر و مادر درد بزرگی را در این بین تجربه می کنند.


وی افزود: زن و شوهر در چنین مواقعی باید با یکدیگر صحبت کنند و در این مورد سقط جنین خود را مقصر ندانند. بسیاری از زنان بعد از دست دادن فرزند احساس گناه می‌کنند، از این رو شوهر باید به زن خود اطمینان دهد که هیچ کار اشتباهی نکرده و هیچ کس نیز در مورد او قضاوت نمی‌کند.این مشاور خانواده تصریح کرد: پدر باید سوگواری و غم و اندوه همسر را بپذیرد و از طرفی مراقب علائم ناراحتی‌های دیگر آن باشد زیرا سقط جنین یا بدنیا آوردن کودک فوت شده می‌تواند باعث اضطراب، افسردگی و استرس پس از سانحه شود.


شاکردوست اظهار داشت: در زندگی مشترک زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار دارند و به خاطر یک بارداری ناتمام زن داغدیده تنها نیست بلکه شریکی به نام شوهر دارد و این احتمال وجود دارد که این سوگ به همان سختی و شاید حتی بیشتر به پدر آسیب زده باشد. فقط به این دلیل که پدر مجبور بوده برای حمایت از مادر باردار کارها را مدیریت کند و این به معنای خوب بودن و کنار آمدن با این موضوع نیست.


وی با بیان اینکه در مواقع اضطراری و بویژه زایمان ناتمام زن و شوهر نباید یکدیگر را سرزنش نکنند، توصیه کرد: شوهر در هنگام مواجهه با همسر بهتر است با بکار بردن جملاتی همچون قسمت بود، دوباره می‌توان باردار شد یا اشکال ندارد فرزند دیگری بیاور، می‌دانم چه احساسی داری و یا خیلی صدمه دیدی، تا حدود بسیاری غم و اندوه همسر خود را کاهش دهد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha