چقدر به ناخن‌هایتان توجه می‌كنید؟ منظورم هم ناخن‌های دست است و هم پا. خوب آنها را نگاه می‌كنید؟ رسیدگی به نظافت ناخن‌ها، بخشی از توجه به آنهاست ولی همه ماجرا نیست.

به ناخن‌هایت گوش كن!

سلامت نیوز:چقدر به ناخن‌هایتان توجه می‌كنید؟ منظورم هم ناخن‌های دست است و هم پا. خوب آنها را نگاه می‌كنید؟ رسیدگی به نظافت ناخن‌ها، بخشی از توجه به آنهاست ولی همه ماجرا نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به این دلیل كه ناخن‌ها، بیانگر وضع جسمی ما هستند و از روی تغییرات ایجاد شده در آنها می‌توان نشانه بروز بیماری‌ها یا كمبود بعضی عناصر مهم در بدن را دریافت. بنابراین خوب است با بعضی تغییرات مهم و معنی‌دار در ناخن آشنا شویم. اگر دیدیم شكل ناخن غیرعادی شد، فقط درصدد تمیز و زیبا كردن آن برنیاییم و مشكل را از ریشه حل كنیم.این عارضه‌ها ممكن است در ناخن دست یا پا یا هر دو دیده شود. منبع: آكادمی پوست و درمان بیماری‌های پوستی آمریكا (AAD)

خط تیره

اگر سن و سالی داشته باشید به یاد دارید سال‌ها پیش وقتی برنامه‌های تلویزیون تمام می‌شد، خط‌های رنگی با بوق ممتد روی صفحه تلویزیون نقش می‌بست! بروز خطوط تیره در ناخن هم شبیه به همان خط‌هاست! با این تفاوت كه فقط خط یا رد تیره قهوه‌ای وجود دارد. این عارضه كه اسم علمی آن «آكرال لنتیژنال ملانوما» است، باعث ایجاد رد یا خطی تیره‌رنگ روی ناخن می‌شود.

این نشانه می‌تواند در انگشت دست یا پا بروز كند. با بروز این عارضه باید به متخصص پوست و مو مراجعه كنید تا هر چه زودتر روند درمان آغاز شود. نشانه‌شناسی: ایجاد این خط تیره روی ناخن می‌تواند نشانگر ابتلا به نوعی از انواع سرطان پوست به نام « ملانوما» باشد. البته این تغییر همیشه نشانگر ابتلا به ملانوما نیست اما می‌تواند نشانه مهمی باشد.


بلند شدن ناخن

اگر اتفاق خاصی برای ناخن نیفتاده باشد، ناخن باید كاملا به گوشت بچسبد؛ مگر بخش‌هایی از ناخن كه قدشان بلندتر از اتصال ناخن به گوشت شده باشد. اسم علمی این عارضه «اونیكولیزیس» است. این مسأله به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد كه با مراجعه به متخصص پوست و مو، دلیل اصلی آن مشخص شده و درمان آغاز می‌شود. نشانه‌شناسی: از دلایل بلندشدن ناخن می‌توان به عفونت قارچی، پسوریازیس، آسیب ناشی از مانیكور نامناسب ناخن یا تمیز كردن زیر ناخن با جسمی تیز و نامناسب اشاره كرد.


سرخی و تورم دور ناخن

این عارضه شاید از رایج‌ترین عوارض ناخن باشد؛ به این دلیل كه زیاد اتفاق افتاده ممكن است قبلا هم با این مسأله روبه‌رو شده باشید. در این شرایط ممكن است یك قسمت یا دورتادور ناخن متورم و سرخ شده باشد. اسم علمی این عارضه «پارونشیا» است كه البته تغییر حالت دیگری از ناخن هم همین اسم را دارد كه به آن نیز خواهیم پرداخت. نشانه‌شناسی: احتمالا سرخی و تورم دور ناخن، ناشی از عفونت است. این عفونت می‌تواند فقط بخشی از ناخن یا همه آن را درگیر كند. گاهی می‌توانید با استفاده از پودرآنتی‌بیوتیك عارضه را درمان كنید. اما اگر فراگیر و زیاد باشد، باید به متخصص مراجعه كنید.


سبزشدگی ناخن

وقتی بدون دستكش سبزی پاك یا خرد می‌كنید، ناخن به رنگ سبز تغییررنگ می‌دهد. اما این سبزی جدی‌تر بوده و به سمت گوشت ناخن هم دویده است. این رنگ، معمولا سبز تیره است؛ به‌طوری كه رنگ سبز آن به سمت سیاهی میل می‌كند. اسم علمی آن عارضه هم مانند عارضه سرخی و تورم دور ناخن «پارونشیا» است. برای درمان باید به متخصص پوست و مو مراجعه كنید. نشانه‌شناسی: آلوده و بیمار شدن ناخن با باكتری، احتمالا باعث این نوع واكنش و تغییررنگ می‌شود.


ناخن زرد

آنهایی كه اهل لاك‌زدن و باقی‌ماندن طولانی‌مدت لاك روی ناخن‌ها هستند، حتما دیده‌اند بعد از پاك كردن لاك، رنگ ناخن زردرنگ شده است. به این دلیل كه ناخن نتوانسته نفس بكشد و تغییر رنگ داده است. در افراد سیگاری نیز این عارضه دیده می‌شود اما اگر بدون انجام هیچ‌كدام از كارهایی كه به آنها اشاره شد، دچار تغییررنگ ناخن به رنگ زرد شده‌اید، دچار عارضه‌ای شده‌اید و باید علت آن را با مراجعه به متخصص شناسایی كنید.

اسم علمی این بیماری «سندرم ناخن زرد» است. نشانه‌شناسی: دلیل تغییر رنگ ناخن‌ها به رنگ زرد، می‌تواند ناشی از ابتلا به مشكلات تنفسی و اختلال در عملكرد ریه‌ها باشد. علاوه بر این‌كه ممكن است مبتلا به عفونت شدید ناخن شده باشید. البته این درصورتی است كه عارضه ناشی از باقی‌ماندن بیش از حد لاك روی ناخن نباشد كه در این صورت با رسیدگی به وضعیت ناخن و مدتی لاك‌نزدن برطرف می‌شود.


ناخن‌ آبكشی یا حفره‌دار

برجستگی و فرورفتگی‌های روی ناخن، شبیه به آبكش، برجستگی روی چكش یخ‌شكن یا بیفتك‌زن است! در ناحیه لكه‌ها نیز تغییر رنگ به رنگ زرد- كهربایی دیده می‌شود. این تغییر ناخوشایند، نشانه وجود چند عارضه بوده و برای درمان و برطرف شدن آن باید از متخصص كمك بگیرید. نام علمی این عارضه«پیتینگ» یا ناخن آبكشی است. نشانه‌شناسی: احتمال بالای ابتلا به بیماری پسوریازیس، آتوپیك درماتیتیس، آلوپسی آرتا وجود دارد.


ناخن نازك و قاشقی

ناخن معمولی كمی محدب بوده اما مقعر نیست. از نظر كیفیت نیز باید حد مناسبی از استحكام را دارا باشد. اما اگر بخشی از ناخن فرورفتگی پیدا كرده و نازك شود، یعنی این‌كه به عارضه ناخن قاشقی با اسم علمی «كولونشیا» دچار شده‌اید. این عارضه به مراجعه به متخصص پوست و درمان نیاز دارد. نشانه‌شناسی: ناخن قاشقی می‌تواند نشانه‌ اختلال درتغذیه و تغذیه نامناسب، وجود بیماری یا مشكلی در معده یا روده كوچك، حساسیت به گلوتن گندم (ابتلا به بیماری سلیاك) یا عارضه ناشی از زندگی در سطحی خیلی بالاتر از سطح دریا باشد.


ناخن‌ها و رنگ‌ها

تا اینجا به چند مورد تغییر رنگ ناخن كه نشانه ابتلا به بیماری بود، اشاره كردیم. در این جدول، به موارد بیشتر و علل آن خواهیم پرداخت. اشاره به این موارد لزوما به این معنی نیست که اگر عارضه مورد اشاره در ناخن شما مشاهده شد حتما به آن بیماری دچار شده‌اید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha