پس از هشت ماه از شیوع کرونا و وضعیت وخیم همه استان‌های کشور، بالاخره دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت مانند برخی از کشورهای جهان که مجازات و جریمه برای افرادی که ماسک نمی‌زنند، اعمال کرده‌ است، با این افراد به‌طور جدی برخورد نماید.

جریمه حداقل ۵۰۰۰۰ تومانی برای افراد بدون ماسک

سلامت نیوز:پس از هشت ماه از شیوع کرونا و وضعیت وخیم همه استان‌های کشور، بالاخره دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت مانند برخی از کشورهای جهان که مجازات و جریمه برای افرادی که ماسک نمی‌زنند، اعمال کرده‌ است، با این افراد به‌طور جدی برخورد نماید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،همان‌طور که تجربه ثابت کرده، بسیاری از مردم پول‌شان را بیشتر از جان‌شان دوست دارند و شاید بتوان با اعمال جریمه امیدوار به قطع زنجیره شیوع کرونا بود. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان ۱۸۷ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و طبق اعلام روزانه سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، شاهد افزایش تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی. سمنان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی همدان و یزد هستیم.

در مجموع تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز در کشور از ۱۵۸ شهرستان در هفته‌ گذشته به ۱۸۷ شهرستان در هفته جاری رسیده است. در این بین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۴۲ درصد گزارش شده که کمترین میزان مشارکت‌های مردمی در استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. در این بین از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا به امروز، بنا به گفته‌های ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر ۱۳ هزار و ۸۲۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

این درحالی است که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان تا روز گذشته مجموع جان‌باختگان شیوع کرونا در کل کشور ۲۸ هزار و ۲۹۳ نفر است و نیمی از جان‌باختگان این ویروس در تهران بوده است. این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که از جمعه (۱۸ مهر) تا (۱۹ مهر ۹۹) ۱۹۵ نفر در کشور جانشان را از دست داده‌اند. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت همچنین در این مدت از شناسایی ۳۸۷۵ مبتلای جدید کووید-۱۹ خبر داد و گفت:

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۹۶ هزار و ۲۵۳ نفر رسید و ۴۴۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که افراد و اصنافی که از امروز (شنبه) برخی از محدودیت‌های وضع شده برای مبارزه با شیوع این ویروس را در تهران رعایت نکنند، جریمه خواهند شد.

بر اساس این گزارش هر فردی که از این مقررات تخطی کند، 50 هزار تومان جریمه می‌شود. در حال حاضر شیوع کرونا در ایران به وضعیت بحرانی رسیده و به گفته منابع رسمی به علت افزایش تعداد بستری‌شدگان نسبت به افراد مرخص شده از بیمارستان، تخت خالی مجددا کم شده و ظرفیت بیمارستان‌ها در حال تکمیل است.

رئیس‌جمهور همچنین گفته است، نیروی انتظامی و بسیج وظیفه و اختیار جریمه کردن افرادی را دارند که از ماسک در فضای عمومی استفاده نکرده‌اند. این طرح فعلا در تهران اجرا می‌شود و با اینکه اغلب استان‌های ایران در وضعیت قرمز شیوع ویروس هستند، استفاده از ماسک در فضای عمومی در آنها اجباری نشده است. به گفته رئیس‌جمهور«ممکن است فردی ماسک نداشته باشد و ناظران با او مواجه نشوند یا با او صحبتی نکنند اما در عین حال به وی ابلاغ خواهد شد که چه روزی، در چه خیابانی، بدون ماسک بوده‌اید و موظف است 50 هزار تومان جریمه را پرداخت کند».

همزمان استاندار تهران نیز اعلام کرد که «اگر فرد تخلف کند برای هر نوبت تخلف، 200 هزار تومان جریمه می‌شود. متخلفان باید جریمه 200 هزار تومانی را ظرف دو هفته به حساب وزارت بهداشت ایران واریز کنند». انوشیروان محسنی بندپی، خاطرنشان کرد:«اصناف هم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند که در صورت تخلف بار اول تذکر دریافت می‌کنند، در مرحله دوم در صورت عدم رعایت 300 هزار تومان جریمه، در مرحله سوم یک میلیون تومان و در مرحله چهارم پلمب می‌شوند».

بر اساس گزارش‌ها جریمه اصناف پس از یک بار تذکر در مرحله اول 300 هزار تومان، مرحله بعدی یک میلیون تومان و در مرحله بعدی تعطیلی و مهر و موم محل کسب خواهد بود. جریمه‌هایی برای تاکسی‌ها هم در نظر گرفته شده نیز اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، 100 هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند برای هر نفر 20 هزار تومان جریمه می‌شود. در این بین علی‌ربیعی، سخنگوی دولت نیز در اظهارنظری مشابه گفته است که «نمی‌خواهیم در اجرای این طرح درگیری فیزیکی رخ دهد».


مقایسه با جرایم کشور انگلستان
افرادی که در خیابان ماسک نمی‌زنند نیز با روش‌های نیروی انتظامی شناسایی و جریمه می‌شوند. برای مثال می‌توان با عکس‌گرفتن توسط دوربین‌ها، افراد را شناسایی کرد و هویت این افراد، شناسایی و برای آنها پیام جریمه ارسال خواهد شد. افراد متخلف، دو هفته زمان دارند تا در شماره حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند جریمه واریز کنند و این مبالغ جریمه نیز برای مقابله با کرونا هزینه می‌شود.

به باور کارشناسان، تعیین این جرایم و برخوردهای قهری، می‌تواند در شرایط اوج کرونا به نوعی بازدارنده باشد و نمودار صعودی ابتلا و بستری ناشی از کرونا را در کشور کنترل کند. همانطور که در بسیاری از کشورهای دنیا این اتفاق افتاده است. به عنوان مثال در انگلیس جریمه در نظر گرفته شده برای افرادی که ملزم به خود قرنطینگی هستند، اما این موضوع را رعایت نمی‌کنند از 1000 پوند شروع شده و در صورت تکرار به رقم 10 هزار پوند می‌رسد.

دولت فرانسه نیز به 100 هزار نیروی پلیس اعلام کرده است که با حضور در سطح شهرها، اجازه ندهند افراد بدون دلیل خاصی از منزل بیرون بیایند و در فاصله نزدیک با یکدیگر قرار بگیرند.

دولت فرانسه برای افرادی که قوانینی مانند ممنوعیت بیرون آمدن بدون دلیل از منزل و لزوم استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند، تا 135 یورو جریمه مشخص کرده است. در کشور آلمان و ایالت بایرن برای افرادی که در مراکز عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند، جریمه نقدی 150 یورویی و برای تکرار این کار جریمه‌ای تا حدود 300 یورو تعیین کرده است. این جریمه در ایالت‌های مکلنبورگ فورپومرن و ایالت هسن به ترتیب 25 و 50 یورو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha