مركز آمار روز گذشته در گزارشی به بررسی وضعیت شاخص اجاره‌بها در مناطق شهری پرداخت. بر اساس این گزارش نرخ تورم اجاره‌بها در دوازد‌ماه منتهی به تابستان سال جاری به 24.3 درصد رسید.

افزایش 29 درصدی اجاره‌بها در یک سال

سلامت نیوز:مركز آمار روز گذشته در گزارشی به بررسی وضعیت شاخص اجاره‌بها در مناطق شهری پرداخت. بر اساس این گزارش نرخ تورم اجاره‌بها در دوازد‌ماه منتهی به تابستان سال جاری به 24.3 درصد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در فصل مورد بررسی بیشترین نرخ تورم مربوط به استان همدان با 16.2 درصد افزایش و كمترین نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 3.1 درصد افزایش بود. عدد شاخص قیمت اجاره‌بها در فصل تابستان به عدد 195.8 واحد رسیده كه نسبت به بهار سال جاری 11.8 درصد افزایش داشته است.

تا پیش از مركز آمار، بانك مركزی گزارش‌های مربوط به شاخص اجاره‌بها در مناطق شهری را منتشر می‌كرد كه آخرین گزارش نیز مربوط به سه ماه دوم سال 97 است. برخی از كارشناسان معتقدند اعداد و ارقام ارایه شده در گزارش‌های مركز آمار و بانك مركزی اختلاف زیادی دارند كه شاید بتوان آن را به متوسط هزینه اجاره‌بها نیز تعمیم داد.
 
متوسط هزینه اجاره‌بها برای تمدید قرارداد 41 درصد
یكی از بخش‌های مهم در برآورد شاخص قیمت مصرف‌كننده بخش مسكن است. مهم‌ترین هزینه‌های خانوارها به خصوص پس از افزایش بی‌رویه قیمت مسكن شاخص اجاره‌بهاست. بر اساس گزارش مركز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص اجاره‌بها در تابستان سال جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته به حدود 29 درصد رسیده كه افزایش 5.8 درصدی نسبت به بهار را نشان می‌دهد.

در بخش دیگر این گزارش متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای كل خانواده‌هایی كه تمدید قرار‌داد داشتند، در فصل گذشته به 41.2 درصد رسیده بود. این در حالی است كه در مدت مشابه سال گذشته این رقم 27.1 درصد بوده است. نكته دیگر در انتشار این گزارش، افزایش تنها یك دهم درصد متوسط هزینه اجاره‌بها طی بهار تا تابستان سال 98 است. این در حالی است كه در فاصله دو فصل بهار تا تابستان سال جاری 7.6 درصد به هزینه اجاره‌ها افزوده شده است.
 
جهش تورم نقطه به نقطه از بهار 97
در بخشی از گزارش مركز آمار به روند تورم‌های نقطه به نقطه، فصلی و سالانه اجاره‌بها نیز اشاره شده كه بر اساس آن، جهش تورم نقطه به نقطه، در فاصله بهار تا تابستان 97 رخ داده و از 10 درصد به 17 درصد افزایش یافت. تابستان سال جاری بیشترین تورم نقطه به نقطه را از بهار سال 97 با ثبت عدد 29درصد دراختیار دارد. تورم فصلی برای شاخص اجاره‌بها از 2 درصد در بهار 97 به 9.2 درصد در تابستان همان سال رسید. بیشترین جهش تورم فصلی بر اساس گزارش مركز آمار برای این شاخص طی بهار تا تابستان 99 رقم خورد كه از 3.4 درصد به 11.8 درصد رسید.

در ده فصل اخیر، تابستان 98 و 99 بیشترین تورم سالانه شاخص اجاره‌بها را با افزایش 24 و 24.3 درصدی به ثبت رساندند. هرچند این امر می‌تواند تا حدی طبیعی باشد چرا كه تابستان فصل نقل و انتقال و جابه‌جایی است و به همین دلیل تقاضا برای مسكن یا تمدید قراردادها افزایش می‌یابد. به‌طور كلی سه فصل تابستان و پاییز 97 و تابستان 99 بیشترین تورم فصلی در دو سال اخیر را داشتند.

اما وضعیت برای تورم نقطه به نقطه كمی متفاوت است و جهش‌هایش به اندازه تورم فصلی نیست. این شاخص در سه سال اخیر و با وجود افت و خیزهای نه چندان قابل توجه، بر مدار صعودی بوده و از 5.9 در تابستان 96 به 29 درصد در تابستان سال جاری رسیده است. افزایش تورم نقطه به نقطه شاید بیانگر این موضوع باشد كه وضعیت اجاره‌نشین‌ها در هر تابستان نسبت به تابستان سال قبلش بدتر می‌شود به خصوص اینكه نوسانات نرخ ارز و دلار نیز بیشتر شود.
 
گران‌ترین و ارزان‌ترین استان‌ها
اجاره‌بها در تابستان 99 نسبت به تابستان 98 در چهارمحال بختیاری بیشترین تغییر را داشته؛ 36.8 درصد. به این معنا كه اجاره‌نشینان این استان در تابستان سال جاری به‌طور متوسط باید 36 درصد بیشتر از سال گذشته برای اجاره‌بهای خود بپردازند. شهر تهران با 0.1 درصد تورم كمتر در جایگاه دوم استان‌های گران در زمینه شاخص اجاره‌بها قرار دارد. كمترین افزایش تورم نسبت به تابستان سال گذشته را استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی با 8.6 و 14.7 درصد در اختیار دارند. درصد تغییر شاخص اجاره‌بها در كل كشور در تابستان نسبت به بهار 11.8 درصد است.

این در حالی است كه درصد تغییر در تابستان 98 نسبت به بهار 98 حدود 7 درصد گزارش شده بود. تورم نقطه به نقطه این شاخص در تابستان 98 نسبت به تابستان 97 نیز 23.1 درصد بود.

گفتنی است تورم در فصل تابستان سال جاری كمی بیش از 14 درصد برآورد شده كه با كنار هم قرار دادن تورم فصلی اجاره‌بها و تورم مصرف‌كننده در فصل تابستان می‌توان دریافت كه تورم بخش مسكن كمی عقب‌تر از تورم كل مصرف‌كننده در گروه كالاهای خوراكی و غیر خوراكی است و با وجود نوسانات در سایر بازارها همچنین عدم تناسب میان عرضه و تقاضای مسكن، تورم اجاره‌بها نیز افزایش یابد. هر چند این افزایش خارج از قدرت خرید خانوارها خواهد بود.
 
وضعیت بد برای آنهایی كه پس انداز ندارند
بر اساس آخرین نظر سنجی ایسپا در تیرماه سال جاری حدود 40 درصد مردم پس‌اندازی ندارند. یعنی با هر تكانه قیمتی چه در كالاهای خوراكی باشد و چه در قیمت مسكن و اجاره‌بها به‌شدت آسیب می‌بینند.اما با افزایش نرخ دلار كه تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی بر شاخص‌های قیمتی می‌گذارد، وضعیت برای افرادی كه در حال حاضر نیز اجاره‌نشین هستند، بدتر خواهد شد. بر اساس آنچه كه مسوولان وزارت راه و شهرسازی در مرداد سال جاری عنوان كردند حدود 6.6 میلیون مستاجر در كشور وجود دارد كه 2.2 آنها واجد شرایط برای دریافت حمایت بودند.

حال اگر نرخ اجاره‌بها در مناطق شهری افزایش یابد تكلیف این 2.2 میلیون نفری كه بر اساس گفته‌های هفته گذشته محمد اسلامی تنها 600 هزار نفر از آنها وام ودیعه اجاره دریافت می‌كنند، چیست؟ آیا به حاشیه شهرها مهاجرت می‌كنند یا ترجیح می‌دهند با چند خانواده در یك خانه زندگی كنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha