یك استاد دانشگاه با بیان این‌كه متروی تهران برای یك شهر 2 میلیون نفری مناسب است، گفت: بدون شك داستان آلودگی هوا با این شرایط و امكانات تمام شدنی نیست.

سلامت نیوز : یك استاد دانشگاه با بیان این‌كه متروی تهران برای یك شهر 2 میلیون نفری مناسب است، گفت: بدون شك داستان آلودگی هوا با این شرایط و امكانات تمام شدنی نیست.

جواد جمالی در گفت‌وگو با فارس به بررسی ابعاد آلودگی هوا پرداخت و گفت: هر چیزی كه بر كیفیت هوا تأثیر بگذارد منبع آلودگی به شمار می‌رود. فعالیت‌های طبیعت مانند پدیده ریزگردها یكی از منابع تولید آلودگی است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از آلودگی هوا به عوامل انسان ساز بستگی دارد؛ فعالیت صنایع و خودروها در زمره این گروه قرار دارند.

وی در ادامه به اكتان سوخت اشاره كرد و گفت: اكتان سوخت هر اندازه بیشتر شود میزان آلودگی نیز كاهش می‌یابد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌كه اكتان درجه احتراق سوخت است، گفت: این مسئله در مورد سوخت‌های گازوئیل و بنزین قابل بررسی است.

جمالی افزود: اكتان بنزین در حال حاضر زیر 90 است، طبق استانداردهای جهانی باید به 92 تا 94 برسد.

این استاد دانشگاه درباره عدم ارائه به موقع سوخت مناسب توسط وزارت نفت، گفت: علی‌رغم توافق‌نامه‌ها هنوز این تصمیم اجرایی نشده است؛ علت آن است كه توافق‌نامه‌ها ضمانت اجرایی ندارند.

جمالی با تأكید بر این‌كه هر كدام از این موارد شرایط آلودگی هوا را ایجاد می‌سازند،خاطرنشان كرد: سوخت خودرو به تنهایی می‌تواند تولید آلودگی كند؛ زمانی كه استاندارد سوخت پایین باشد خودروها با محض استفاده از چنین سوختی می‌توانند آلودگی هوا را در پی داشته باشند.

وی همچنین گفت: اگر استاندارد تولید خودرو پایین باشد آلودگی هوا نیز افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: هر انداره استاندارد سوخت و استاندارد تولیدی خودرو بالا باشد میزان آلودگی كاهش می‌یابد.

این استاد دانشگاه در زمینه عوامل طبیعی و تأثیر آن در آلودگی هوا گفت: بیابان‌های كشور همراه با شرایط خشك سالی كه از 2 دهه پیش ایجاد شده پتانسیل رخداد گرد و غبار را فراهم كرده است.

جمالی خاطرنشان كرد: زمانی‌كه شرایط جوی برای طوفان آماده باشد با اولین وزش باد ذرات گرد و غبار در هوا پخش و تا چندین روز یا چندین هفته در هوا ماندگار می‌شوند.

وی ادامه داد: كشور ما در منطقه خشك و نیمه خشك قرار دارد بنابراین رخداد گرد و غبار طبیعی است؛ منطقه پتانسیل لازم را برای بروز پدیده ریزگردها دارد.

كانون‌های تولید گرد و غبار افزایش یافته است
------------------------------------------------------------

جمالی افزود: به خاطر خشكسالی‌های متوالی در طول 2 دهه گذشته و تغییر كاربری اراضی در منطقه كانون‌های گرد و غبار توسعه یافته است.

وی در ادامه اظهار داشت: افزایش طوفان رخداد گرد و غبارهای طولانی را در منطقه گسترده كرده است. گرد و غبار و گازهای آلاینده آلودگی هوا را در پی دارند.

جمالی با بیان این‌كه داستان آلودگی هوا تمام شدنی نیست، یاددآور شد: اروپا استانداردهای خود را افزایش داد تا توانست بر مشكل آلودگی هوا فائق شوند. تا زمانی كه شرایط را در كشور بهینه نسازیم آلودگی هوا را همچنان خواهیم داشت؛ بنابراین بهتر است تلاش ها را به این سمت سوق دهیم.

وی ضمن هشدار نسبت به این‌كه كیفیت خودروها از نظر تولید گازهای آلاینده مطلوب نیست، خاطرنشان كرد: استاندارد سوخت و تولید خودرو هنوز پایین است.

جمالی در ادامه افزود: در طرح جامع كاهش آلودگی هوا محور حمل و نقل عمومی باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

چرا سهم حمل و نقل عمومی در كشور پایین است؟
----------------------------------------------------------------------

این استاد دانشگاه در ادامه به سهم حمل و نقل عمومی در كاهش آلودگی هوا اشاره و تصریح كرد: باید این را مطالبه كنیم كه چرا سهم حمل و نقل عمومی در كشور پایین است؟

وی با اشاره به این‌كه سهم حمل و نقل عمومی در كشور 30 درصد است، تصریح كرد: سهم حمل و نقل عمومی باید 60 تا 70 درصد مسافرت‌‌های درون شهری را شامل شود.

اتوبوس‌های دودزا فایده ندارند
--------------------------------------

جمالی با بیان این‌كه افزایش سهم حمل و نقل عمومی حائز اهمیت است، گفت: با به كارگیری اتوبوس‌هایی كه خود منبع تولید آلودگی هستند مشكل آلودگی هوا نه تنها رفع نمی‌شود بلكه تشدید می‌یابد.

وی با مطرح كردن این پرسش كه چرا اتوبوس‌های BRT برقی نمی‌شوند؟ گفت: اتوبوس‌های برقی بدون دود و آلودگی هستند؛ بنابراین در كاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر‌ند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متأسفانه در تهران اتوبوس‌های برقی كه در یك تا 2 مسیر استفاده شده است ظاهر بدی را برای شهر ایجاد كرده‌اند؛ چراكه از تكنولوژی بالایی استفاده نشده است.

متروی تهران برای یك شهر 2 میلیون نفری مناسب است
--------------------------------------------------------------------

جمالی اعلام كرد: متروی تهران برای یك شهر 2 میلیون نفری مناسب است نه برای یك شهری با 12 میلیون نفرجمعیت.

این استاد دانشگاه در ادامه به مشكل پاركینگ اشاره كرد و گفت: پاركینگ‌هایی كه در مبادی ورودی به طرح ترافیك وجود دارد باید گسترش یابد.

وی در ادامه تأكید كرد: اگر همه ابعاد طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران طی سال‌های گذشته اجرایی می‌شدند به آلودگی هوا دچار نمی‌شدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha