دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶

اگر به سرماخوردگی مبتلا شده اید، به احتمال زیاد گلودرد، آبریزش بینی و سردرد دارید.

سرماخوردگی چه مدت طول می‌کشد؟

سلامت نیوز: اگر به سرماخوردگی مبتلا شده اید، به احتمال زیاد گلودرد، آبریزش بینی و سردرد دارید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، علائم سرماخوردگی معمولاً بین بزرگسالان بین هفت تا ۱۰ روز و در کودکان بین یک تا دو هفته طول می کشد. این مدت زمانی است که بدن برای مبارزه با ویروس سرماخوردگی به آن نیاز دارد.

بیش از ۲۰۰ ویروس وجود دارد که می تواند باعث سرماخوردگی شود. همین دلیلیست که توضیح  می دهد چرا بسیاری از بزرگسالان هر ساله دو تا سه بار سرما می خورند و کودکان می توانند هفت تا هشت بار مبتلا شوند.

خواه ذرات عفونی عطسه کسی را استنشاق کرده باشید و یا دستان خود را پس از لمس سطح آلوده شستشو ندهید، علائم سرماخوردگی را یک تا سه روز پس از مواجهه احساس خواهید کرد.

پس از آن، می توانید سرماخوردگی را به چندین مرحله تقسیم کنید که نوع و شدت علائم مورد انتظار را توصیف می کند:

روز ۱-۲ علائم سرماخوردگی

عطسه و خارش یا گلودرد، معمولاً اولین علائمی است که در صورت ابتلا به ویروس سرماخوردگی تجربه خواهید کرد.

روز ۳-۴ علائم سرماخوردگی

با پیشرفت علائم، بینی شما شروع به آبریزش می کند و ممکن است مقداری گرفتگی را تجربه کنید.

۵-۷ روز از علائم سرماخوردگی

در حال حاضر شدت علائم شما به اوج خود رسیده است و این زمانی است که احتمالاً بدترین حالت را خواهید داشت. حتی ممکن است تب کنید یا لرز بگیرید.

روز ۸-۱۰ علائم سرماخوردگی

سرفه علامت پیچیده شدن سرماخوردگی شماست. هنوز ممکن است برای آخرین روزهای بیماری احساس گرفتگی و خستگی کنید، اما در آستانه پایان بدبختی هستید.

مهم است که توجه داشته باشید این یک جدول زمانی معمول از مواردی است که شما ممکن است تحت آن قرار بگیرید، اما همه به یک روش سرماخوردگی را تجربه نمی کنند.

افراد مختلف مستعد حساسیت های مختلفی هستند؛ برخی علائم بیشتری در سینوس ها، ریه ها یا گوش ها دارند. گروه هایی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تر هستند – کودکان، زنان باردار و افراد مسن – می توانند علائم شدیدتر و دوره های بالقوه طولانی تری داشته باشند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

شما باید بتوانید ویروس سرماخوردگی را به تنهایی نابود کنید. با این حال، در صورت بدتر شدن علائم یا تغییر حالت شدیدتر پس از ۱۰ روز، به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال، استفراغ یا اسهال غیرقابل کنترل، یا تنگی نفس نشانه هایی است که باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سرماخوردگی در کودکان چه مدت طول می کشد؟

کودکان بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند و هر ساله بیش از دو برابر بزرگترها سرماخوردگی را تجربه می کنند، بیشتر به این دلیل که اوقات زیادی را در کنار کودکان دیگر می گذرانند و همیشه بهداشت را رعایت نمی کنند.

اما علائمی که کودک شما ممکن است تجربه کند معمولاً به سن او بستگی دارد.

سرماخوردگی به طور معمول در نوزادان کمتر از یک سال به مدت ۱۰-۱۴ روز ادامه دارد.

کودکان نوپا ۱ سال به بالا اغلب علائم سرماخوردگی را به مدت هفت تا ۱۰ روز تجربه می کنند، اما ممکن است تا ۱۴ روز ادامه یابد.

برخلاف بزرگسالان، هیچ جدول زمانی مشخصی برای علائم سرماخوردگی در نوزادان وجود ندارد. به طور معمول، در سه روز اول بروز علائم، کودک تب می کند. علائم آنها تا روز سه به اوج خود می رسد و از روز چهارم احساس بهتری خواهند داشت.

مشابه بزرگسالان، نوزادان و کودکان احتمالاً در پایان عفونت دچار سرفه می شوند. سرفه ممکن است چند روز طول بکشد.

چه موقع به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنیم

کلینیک مایو توصیه می کند اگر کودک شما کمتر از ۳ ماه دارد، به محض تشخیص علائم، باید با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

سیستم ایمنی توسعه نیافته آنها، نوزادان را مستعد ابتلا به عوارض شدیدتر مانند عفونت گوش، عفونت سینوس و ذات الریه می کند و پزشک متخصص اطفال می تواند به شما در مراقبت از علائم هشدار دهنده کمک کند.

معمولاً سرماخوردگی به خودی خود برطرف می شود. با این حال، اگر کودک یکی از موارد زیر را تجربه کرد، باید او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید:

    تب بالا
    سرفه آنها بعد از روز ۱۰ بیماری بدتر می شود.
    آنها چنان استفراغ می کنند که میزان ادرار در آنها و در اکثر موارد کاهش می یابد.

چگونه می توان از علائم سرماخوردگی رهایی یافت

هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد. شما فقط باید منتظر بمانید

با این حال، اقدامات مهمی وجود دارد که می توانید برای کاهش علائم و بهبودی بدن در هنگام مبارزه با بدن با عفونت انجام دهید:

    به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
    میوه و سبزی بخورید و از وعده های غذایی چرب، سرخ شده و فرآوری شده خودداری کنید.
    به اندازه کافی بخوابید.
    بزرگسالان می توانند از داروی آنتی هیستامین یا ضد احتقان برای تسکین استفاده کنند. به کودکان زیر ۲ سال نباید هیچ داروی سرفه داده شود.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha