چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 301342

توصیه‌های رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشكی تهران در برنامه "یه روز تازه"

بهترین مواد غذایی برای صبحانه

سلامت نیوز: رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشكی تهران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: انجیر، برای سالمندان جزو غذاهای خیلی خوب و مقوی هست که ابن‌سینا به عنوان یک غذای کامل آن را معرفی می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما؛ دکتر حسین رضایی‌زاده با حضور در برنامه "یه روز تازه" درباره اینکه آیا صبحانه سرد و گرم نسبت به هم ارجحیت دارند گفت: درباره سردی و گرمی صبحانه قسمتی از آن به مزاج آدم‌ها و به نوعی تاثیرگذار این هست که وقتی فرد صبح بیدار می‌شود با توجه به بداخلاقی‌های صبحگاهی میلشان به چه غذایی می‌کشد. قدیم‌ها می‌گفتند ببین چه چیزی به بدنت می‌نشیند و کدام سازگاز است و با چه چیزی حس خوبی دارید.


وی خاطرنشان کرد: درباره سردی و گرمی طبیعی و شرایط مصرفی نیز ما یک قسمتی را می‌گوییم بالقوه و بلفعل. مثلا طبیعت شیر پرچرب به گرمی است ولی وقتی شما آن را از یخچال خارج می‌کنید و می‌خورید یک سردی عارضی دارد و دمای آن خیلی پایین هست؛ ولی همین را وقتی گرم می‌کنید با توجه به تمایل خودش که گرمی است و اگر یک قاشق عسل به آن اضافه کنید دیگر طبع آن گرم حساب می‌شود و عملا مفهموم دما فقط نیست.


رضایی‌زاده افزود: بنابراین اگر یک نفر بخواهد صبحانه نیمرو بخورد یا پلو بخورد چیزی که در شهرهای شمالی رایج هست؛ یک قسمتی از آن می‌شود عادت و قسمتی میل شخصی فرد. آن معیار سازگاری که اعلام می‌کنیم این هست که شخص هر کدام از اینها را که خورد بعد از آن احساس سنگینی سردل نکند. اگر غذایی است که به قول قدیمی‌ها سریع‌النهدال است یعنی غذایی که سر نماند و زود دفع شود ولی اینکه فرد تا دو سه ساعت فکر کند غذا سر معده‌اش مانده و یا قفسه سینه‌اش باد کرده و معدش بالا آمده و سنگینی آن حس بد را با خودش دارد یعنی آن وعده نامناسب بوده برای آن شخص. پس می‌توان با تجربه شخصی اعتماد کرد و بعد از مصرف باید فرد سرحال باشد و فکرش آزاد باشد و بتواند کارش را انجام بدهد و اگر وعده خورده شده اذیتش می‌کند ممکن است یا پخت مناسبی نداشته باشد و یا به آن فرد نساخته و باید انتخاب مناسب‌تری بکند.


رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشكی تهران درباره مصرف شیر و بیسکوییت در وعده صبحانه نیز گفت: شیر و بیسکوییت نیز جزو چیزهایی است که به عنوان صبحانه ساده و سریع استفاده می‌شود و ترجیح ما این است که آن بیسکوییتی که می‌خواهند استفاده کنند غلات به طور کامل در آن باشد یعنی آرد کامل را استفاده کنند. حالا می‌شود شیرینی خانگی هم با استفاده از شیره توت شیره خرما و شیره انگور درست کنند که حالا که صبحانه مختصری داریم خواص آن را بیشتر کنیم تا در کنار شیر آن را تبدیل به یک صبحانه کامل کنیم.


وی خاطرنشان کرد: استفاده از خشکبار هم جزو صبحانه‌های خوب هست که واقعا می‌تواند غذای کاملی باشد. معمولا ما انجیر را به عنوان یک ملین می‌شناسیم و برای افرادی که یبوست داشته باشند توصیه می‌کنیم که شب ۵ تا ۸ عدد انجیر را داخل آب و گلاب خیس کنند که معمولا ۲۴ ساعت زمان می‌برد تا به خوبی جا بیفتد و وقتی هم مصرف می‌کنند همه آن آب و ترشحاتش را مصرف کنند تا اثرگذار باشد. در سالمندان انجیر جزو غذاهای خیلی خوب و مقوی هست که ابن‌سینا به عنوان یک غذای کامل این را معرفی می‌کند.


رضایی‌زاده تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه خیلی‌ها انجیر را داخل کیسه و جیب‌شان می‌ریزند و در خیابان یا پشت فرمان خودرو مصرف می‌کنند این اشکالی ندارد اما آن ماجرای لذت بردن از غذا خوردن و توجه به غذا خوردن که هم در قرآن به آن اشاره شده و هم در آموزه‌ها و فرهنگ خودمان هم داریم این قسمت را داریم حذف می‌کنیم.


رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشكی تهران درباره واژه چربی‌سوزی نیز گفت: این واژه اصالت ندارد اما برای همه فهم شدن از این واژه استفاده می‌شود. در واقع مصرف برخی خوراکی‌ها متابولیست و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. منتهی ما آن چیزی که می‌گوییم این هست که کمتر و درست بخورید که چاق نشویم و نیاز نیست به این فکر کنیم که چه چکار کنیم تا لاغر شویم.


وی درباره مصرف دمنوش‌ها هم گفت: قهوه، بادرنجبویه، به‌لیمو، سیب و آب سیب و سیب خشک شده که می‌توان آن را دمنوش کرد؛ به و آب به و ترکیب آن با آب سیب، ترکیب آب هویج و آب سیب از مفرحات خیلی خوب هست. به را می‌شود به شکل دمنوش استفاده کرد و حتی در تاس‌کباب‌های قدیمی از به استفاده می‌شد و چون سیب‌زمینی را جایگزین به کردیم دیگر خیلی‌ها تاس‌کباب را با سیب‌زمینی تهیه می‌کنند که نوع قدیمی تاس‌کباب یک ترکیب خوب برای تقویت قلب بود مخصوصا در فصل پاییز که به شدت مصرف آن مفید هست. مویز نیز با توجه به پایان فصل انگور که در دسترسمان هست یک مفرح خیلی خوب هست و در دمنوش‌ها هم زعفران جزو چیزهایی است که می‌توان به غذا هم اضافه کرد. حتی در گذشته چایی که مصرف می‌کردیم دارچین، زعفران و هل به آن اضافه می‌کردند که جزو مفرحات خیلی خوب هستند.


برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha