ویروس کرونا به همان اندازه که از طریق بینی و دهان می‌تواند وارد بدن شده و سلول‌های بدن را آلوده کند با ورود از طریق چشم‌ها هم می‌تواند گرفتارمان کند.

چگونه از ابتلا به کرونا از طریق چشم‌ها جلوگیری کنیم؟

سلامت نیوز:ویروس کرونا به همان اندازه که از طریق بینی و دهان می‌تواند وارد بدن شده و سلول‌های بدن را آلوده کند با ورود از طریق چشم‌ها هم می‌تواند گرفتارمان کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،شما ممکن است بعد از تماس با سطحی آلوده و تماس دست‌تان با چشم‌ها، ویروس را وارد بدنتان کنید. مدتی پیش محققان اعلام کردند عفونت و قرمزشدن چشم‌ها می‌تواند از جمله علائم کرونا باشد که در موارد نادر شاهد آن هستیم. در این شرایط اگر کسی با ترشحات چشم بیمار در تماس باشد، ممکن است آلوده شود. در ادامه به هفت سوال مهم دربااره چگونگی پیشگیری از ابتلا به کووید-19 از طریق چشم‌ها پاسخ می‌دهیم.

در صورت بروز علائم چشمی مرتبط با کرونا چه‌کار باید کرد؟

اگر مبتلا به کرونا هستید و علائم چشمی دارید، نگران نشوید؛ حتما با چشم پزشک تماس بگیرید تا توصیه‌های لازم را به شما ارائه دهد. به خاطر داشته باشید این قرمزی و عفونت چشم به دلیل کرونا باشد یا مشکل باکتریایی از طریق ترشحات چشمی به دیگران قابل انتقال است. در زمان بروز این مشکل، مرتب دست‌هایتان را بشویید و ضدعفونی کنید و از حوله، فنجان، لیوان و وسایل مشترک استفاده نکنید.

اگر از لنز استفاده می‌کنید تا زمان بهبودی، عینک را جایگزین لنز کنید. در این مدت از شیشه عینک به‌عنوان لایه‌ای محافظ در برابر چشم‌ها محافظت کنید. داروهای تجویزی برای چشم‌هایتان را حتما استفاده کرده و از مالیدن چشم‌هایتان جداً  خودداری کنید. 

چطور از چشم‌ها در دوران همه‌گیری کرونا مراقبت کنیم؟

همان اندازه که باید به تمیزی دست‌ها و دهان و بینی در دوران کرونا اهمیت دهید، سلامت چشم‌ها هم مهم  است و این کار می‌تواند خطر انتقال ویروس از طریق چشم‌ها را کاهش دهد. در صورتی که می‌خواهید دست‌تان را به چشم‌هایتان بزنید از تمیز بودن آنها مطمئن شوید و قبل از این کار حتما دست‌هایتان را بشویید یا ضدعفونی کنید. اگر از لنزهای طبی یا تزئینی استفاده می‌کنید، حتما بهداشت و تمیزی لنز را رعایت کنید و دست آلوده را به چشم یا لنز نزنید.


کرونا چگونه چشم‌ها را درگیر می‌کند؟

کروناویروس از طریق چشم‌ها هم انتقال می‌یابد. زمانی که فرد مبتلا به کرونا، سرفه یا عطسه می‌کند یا حرف می‌زند، ذرات ویروس از دهان یا بینی او به سمت شما پرتاب می‌شود و احتمال استنشاق این ذرات از طریق دهان یا بینی بسیار بالاست و این ذرات حتی از طریق چشم هم ممکن است منتقل شود. تماس دست‌های آلوده با چشم‌ها می‌تواند باعث بروز علائم چشمی شود. بنابراین به جز دهان و بینی خیلی بیشتر از قبل مراقب چشم‌هایتان باشید.

چگونه بهداشت لنز رعایت کنیم؟

هیچ شواهدی مبنی بر این که استفاده از لنز خطر ابتلا به عفونت کروناویروس را افزایش می‌دهد وجود ندارد اما تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از لنز استفاده می‌کنند در مقایسه با دیگران بیشتر به چشم‌هایشان دست می‌زنند و به‌طور کلی، تماس دست‌هایشان با چشم‌ها به‌مراتب بیشتر است. اگر شما هم جزو این گروه از افراد هستید که در طول روز زیاد به چشم‌هایتان دست می‌زنید، بهتر است در دوران همه‌گیری کرونا استفاده از لنز را کنار بگذارید و عینک را جایگزین کنید. استفاده از عینک، تحریک‌پذیری چشم‌ها را کاهش می‌دهد و همین عامل باعث می‌شود تماس دست‌تان با چشم‌ها کاهش یابد.



در دوران همه‌گیری کرونا چگونه چشم‌ها را تقویت کنیم؟

در دوران پیش از کرونا، افراد زمان قابل‌توجهی را به‌ویژه در محل کار جلوی رایانه می‌نشستند و بعد از کرونا و دورکارشدن بسیاری از مشاغل به‌ویژه مشاغلی که قابلیت انجام‌شدن از راه دور دارند، همچنان این فرآیند ادامه دارد و افراد با وجود ماندن در خانه، علاوه بر استفاده مداوم از رایانه و موبایل از دیگر وسایل تصویری هم استفاده می‌کنند که ممکن است به مرور چشم‌ها را دچار مشکل کند. این در صورتی است که استفاده طولانی‌مدت از رایانه، لپ‌تاپ، گوشی‌های هوشمند و دیگر وسایل الکترونیکی باعث آسیب شدید به چشم‌ها و مشکلات دیگر می‌شود.

محققان توصیه می‌کنند برای کاهش آسیب احتمالی بهتر است هنگام کار با این قبیل وسایل الکترونیکی، قانون 20- 20- 20 را انجام دهید. طبق این قانون، هر 20 دقیقه به چشم‌هایتان استراحت دهید، حداقل 20 ثانیه به نقطه‌ای دورتر از نمایشگر رایانه یا گوشی نگاه کنید و در آخر با چشم‌هایتان به شیئی در فاصله حدود شش متری خیره شوید.

یکی از نکاتی که هنگام نگاه به رایانه باید رعایت کنید این است که پلک‌زدن را فراموش نکنید؛ این کار علاوه بر مرطوب نگه‌داشتن چشم‌ها، سلامت آنها را هم تضمین می‌کند. همچنین برای حفظ سلامت چشم‌ها به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا خواب مناسبی داشته باشید. برای بالابردن کیفیت خواب شبانه، حدود 30 تا 60 دقیقه پیش از خوابیدن از گوشی‌های هوشمند استفاده نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد نور آبی تابیده‌شده از نمایشگر وسایل الکترونیکی، آزادسازی کلاتونین را با اختلال مواجه می‌کند. این هورمون چرخه خواب و بیداری را در مغز تنظیم می‌کند.


در صورت نیاز با چه شرایطی به چشم‌هایمان دست بزنیم؟

مالیدن چشم‌ها شاید عادت خیلی از افراد باشد اما سعی کنید در این روزها برای سلامت خودتان هم که شده این عادت غلط را کنار بگذارید تا خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهید، اما اگر احساس خارش یا تحریک‌پذیری در چشم‌هایتان داشتید به جای تماس دست با چشم‌ها از دستمال کاغذی تمیز استفاده کنید.

خشکی چشم باعث می‌شود بیشتر تمایل به مالیدن چشم‌ها داشته باشید؛ بنابراین در دوران کرونا از قطره‌های مرطوب‌کننده چشم استفاده کنید.اگر با وجود این به هر دلیلی احساس می‌کنید باید چشم‌تان را تمیز کرده یا داروی چشمی استفاده کنید، ابتدا دست‌ها را حداقل20 ثانیه با آب و صابون بشویید و سپس به چشمتان دست بزنید و بعد از تماس دست‌ها با چشم دوباره دست‌هایتان را بشویید.


آیا عینک می‌تواند از ورود ویروس به چشم جلوگیری کند؟

عینک‌های طبی یا آفتابی مانند سپری در برابر چشم‌ها عمل می‌کنند که از ورود قطرات تنفسی آلوده از افراد مبتلا جلوگیری می‌کند اما به خاطر داشته باشید که این ایمنی صددرصد نیست و خودتان هم باید بهداشت را رعایت کنید.با وجود استفاده از عینک، باز هم ویروس می‌تواند از کناره‌ها، بالا و پایین عینک وارد چشم‌ها شود اما هر چه باشد، استفاده از عینک به‌ویژه زمانی که در مواجهه با یک فرد مبتلا به کرونا قرار می‌گیرید، می‌تواند سد محافظی ایجاد کند.

همچنین استفاده از عینک، افراد را از تماس مداوم دست با چشم‌ها باز می‌دارد و از این طریق، احتمال انتقال ویروس کرونا را به چشم‌ها کاهش می‌دهد. سلول‌های چشمی گیرنده‌هایی دارند که اجازه می‌دهد ویروس SARS-CoV-2 وارد بدن شود.  محققان در تحقیقات خود ویروس کرونا را در چشم مبتلایان به کووید- 19 شناسایی کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha