یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 301526

بسیاری از اوقات بیماران به کلینیک‌های فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند و از درد بالای زانو یا درد بالای کشکک شکایت دارند. آنها وقتی عضله جلوی ران را سفت یا منقبض می‌کنندیا ناحیه بالای زانوی خود را با دست فشار می‌دهند احساس درد می‌کنند. بلندشدن از حالت نشسته و خشکی و سفتی در فعالیت‌های روزمره هم در گزارش این بیماران اهمیت دارد.منشأ این درد، التهاب تاندون عضله بزرگ چهارسر است که جلوی ران قرار گرفته و وظیفه مهم کنترل و ثبات زانو و ساق را به عهده دارد.

درد کشکک زانو را چطور کاهش دهیم؟

سلامت نیوز:  بسیاری از اوقات بیماران به کلینیک‌های فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند و از درد بالای زانو یا درد بالای کشکک شکایت دارند. آنها وقتی عضله جلوی ران را سفت یا منقبض می‌کنندیا ناحیه بالای زانوی خود را با دست فشار می‌دهند احساس درد می‌کنند. بلندشدن از حالت نشسته و خشکی و سفتی در فعالیت‌های روزمره هم در گزارش این بیماران اهمیت دارد.منشأ این درد، التهاب تاندون عضله بزرگ چهارسر است که جلوی ران قرار گرفته و وظیفه مهم کنترل و ثبات زانو و ساق را به عهده دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این عضله از یک بخش بلند در امتداد ران از لگن تا زانو و سه بخش خارجی، میانی و داخلی در بالای زانو تشکیل شده است. تاندون این عضله استخوان کشکک را دربرمی‌گیرد و در زیر زانو به جلو و بالای استخوان ساق متصل می‌شود. سایر بخش‌های عضله چهارسر هم مفصل زانو را احاطه کرده‌اند. هنگامی که روی صندلی نشسته‌اید و زانوی خود را از وضعیت خم بالا می‌آورید و صاف می‌کنید، بخش‌های مختلف عضله و تاندون‌هایش کار می‌کنند.

در افرادی که به ورزش‌هایی مانند والیبال و بسکتبال می‌پردازند و پریدن و جهیدن مکرر و توقف و دویدن ناگهانی به تعداد زیاد دارند، برخی از رشته‌های تاندون عضله چهارسر در بالای زانو دچار پارگی‌های ریز شده و در صورتی که به‌علت فعالیت ورزشی مداوم اجازه ترمیم و بهبودی پیدا نکنند، تاندون در این ناحیه دردناک، ملتهب و متورم می‌شود.  علاوه بر ورزشکارانی که ذکر شد، کسانی که به دیابت، نقرس یا کم‌کاری تیروئید دچارند در فعالیت‌های ورزشی بیشتر در معرض چنین آسیبی هستند. با افزایش سن هم احتمال این آسیب بالا می‌رود. 

اولین توصیه فیزیوتراپیست‌ها در این آسیب، استراحت 72 ساعته و استفاده از ماساژ یخ روی ناحیه سه تا چهار بار در روز و هر بار حدود سه تا چهار دقیقه است. بستن زیر و بالای زانو با باند کشی هم از تدابیر مهم دیگری است که در این مرحله انجام می‌شود. کشش آرام وبدون فشار در حالی که بیمار روی شکم می‌خوابد و به آرامی از پشت زانو را خم کرده و سعی می‌کند بدون تشدید درد، پاشنه را به باسن نزدیک کند، از راهکارهای موثر دیگر است.پنج کشش ده شماره‌ای هم تمرین مناسبی در ابتدای درمان است.

بعد از سه روز استراحت و با کاهش درد و التهاب، فیزیوتراپی فعال همراه با انجام تمرینات تقویت عضلات چهارسر شروع می‌شود. انقباض مکرر این عضله و سفت و شل‌کردن آن بدون درد در حالت به پشت دراز کشیده و بالاآوردن زانوی صاف در این وضعیت، دو ورزش مناسب برای پیشرفت بهبودی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha