متخصص مشاوره و روانشناس گفت: یکی از مهم‌ترین علل طلاق در افراد موفق ناشی از عدم توازن در میزان پیشرفت و رشد اجتماعی یکی از زوج‌ها در گذر زمان است.

مهم‌ترین علل طلاق در افراد موفق

سلامت نیوز:متخصص مشاوره و روانشناس گفت: یکی از مهم‌ترین علل طلاق در افراد موفق ناشی از عدم توازن در میزان پیشرفت و رشد اجتماعی یکی از زوج‌ها در گذر زمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مریم داودوندی، متخصص مشاوره و روانشناسی درباره مهمترین علل طلاق اظهار داشت: در برخی از افرادی که در زمینه‌های مختلف تحصیلی، شغلی، اجتماعی، علمی یا مالی موفقیت‌هایی کسب می‌کنند، اغلب مشکل مشترکی در روابط آنها مشاهده می‌شود. گاه تعارضات و یا در مواردی، حتی طلاق این زوجین ناشی از عدم پویایی یکی از طرف‌های رابطه و یا ضعف آنها در انطباق با شرایط جدید است. 


وی افزود: به‌عنوان نمونه در روند ارتقاء جایگاه اجتماعی، گاه یکی از همسران از همراهی با زوج خود بازمی‌ماند و به مرور زمان فاصله ایجاد شده افزون می‌شود و امکان رضایتمندی و درک متقابل کاهش می‌یابد.


وی تصریح کرد: زوجین اغلب در شروع زندگی مشترک از لحاظ تحصیلی، خانوادگی و مهارت‌های اجتماعی تا حدود زیادی به هم شباهت دارند و یکی از ملاک‌های اصلی آنها در انتخاب همسر همین شباهت‌هاست، اما وقتی در روند زندگی یکی از آنها رشد فردی چشمگیری نسبت به همسر خود پیدا می کند توازن و همسانی در آنها مختل شده و همین امر باعث بروز اختلاف نظر و تضاد آرا می‌شود.


داودوندی ادامه داد: زوج جوانی که با هم زندگی مشترک ساده‌ای را شروع می کنند باید به صورتی هماهنگ با هم پله‌های رشد و ترقی را طی کنند. به طور مثال اگر یکی از زوجین پیشرفت شغلی و درآمد بالایی داشته باشد و یا حتی یکی از طرفین مقاطع تحصیلی خود را پیوسته ارتقاء دهد و طرف مقابل پویا نباشد و تغییری نکند، در نتیجه پس از مدتی نوع نگرش زوجین بایکدیگر متفاوت و نامتوازن می‌شود تاجایی که حتی از درک خواسته های یکدیگر عاجز شده و گویا در دو دنیای متفاوت زندگی می کنند.


وی با بیان این مطلب که نگرش و رفتار افراد از تعاملات اجتماعی آنها تاثیر می‌پذیرد، افزود: با هر تجربه و اطلاعات جدیدی که افراد در تعاملات روزانه خود با دیگران کسب می‌کنند، نگرش آنها به جهان بیرون و تعاملاتشان با دیگران دست‌خوش تغییر می‌شود. به همین دلیل این زوجین در بیان مشکلات خود پیوسته از این موضوع شکایت دارند که همسرشان تغییر کرده و دیگر آن فرد روزهای اول ازدواج نیست.


این مشاور خانواده تأکید کرد: هر فرد موفقی در مسیر زندگی نیاز به یک همسر همراه دارد. اما در صورتی‌که رشد و حرکت رو به جلو یکی از زوجین خیلی بیشتر از همسر خود باشد، به مرور زمان همراهی و انطباق آنها کاهش یافته و شکاف بین آنها روزبه روز عمیق تر خواهد شد.


وی توجه به انطباق و رشد متوازن را یکی از ضروریات مهم در روابط زوج‌ها دانست و گفت: به‌عنوان مثال اگر یکی از طرفین تصمیم به ادامه تحصیل داشته باشد طرف مقابل نیز در جهت رشد خود می‌تواند به فعالیت هایی در حوزه‌هایی که استعداد و علاقمندی دارد، بپردازد. همچنین اگر شریک زندگی تعاملات اجتماعی خود را ارتقاء داد همسر او نیز باید درصدد رشد مهارت‌های خود باشد تا بدین طریق کیفیت رابطه آنها حفظ و پایدار بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha