دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 301619

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کرونا در ایران به مرحله‌ای رسیده که جز با نبرد همگانی و مشارکت عمومی، حل این مشکل غیر ممکن است.

کرونا، جز با نبرد همگانی رفتنی نیست

سلامت نیوز:متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کرونا در ایران به مرحله‌ای رسیده که جز با نبرد همگانی و مشارکت عمومی، حل این مشکل غیر ممکن است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر محمدعلی حیدرنیا با اشاره به اهمیت اپیدمی‌ها و نقش آن‌ها در کشتار جوامع انسانی و ایجاد زیانهای اقتصادی و فرهنگی خاطرنشان کرد: با استفاده از تجربیات بدست آمده در همه‌گیری‌های قبلی، برای مهار و مدیریت صحیح پاندمی ها چه در سطح محلی، استانی، کشوری و جهانی پروتکل‌هایی تهیه شده که عمل به آن‌ها بطور قطع و یقین از پیامدهای ناگوار  پاندمی به میزان قابل توجهی خواهد کاست.


متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه با اشاره به این که بر اساس دستورالعمل‌ها، اولین قدم تشخیص بیماری است، توضیح داد:  باید به طور علمی پاسخ داده شود این بیماری که ادعا می‌شود سبب همه گیری شده، چیست؟ آیا بیماری نو پدیدی است یا بیماری شناخته شده قبلی که اکنون بروز بیشتری پیدا کرده است.


این دانشیار دانشگاه، دومین قدم در مدیریت اپیدمی را تایید همه گیری جهانی ذکر کرد و با طرح این سوال که آیا این بیماری واقعا همه‌گیر شده یا خیر؟ گفت: هرگاه یک بیماری در جامعه‌ای بیش از حد انتظار دیده شود معنی و مفهوم همه‌گیری یا اپیدمی بر آن مترتب می‌شود، اقدام بعدی که از اهمیت بالایی برخوردار است و موضوع این گفت و گو نیز می‌باشد، اطلاع رسانی به پزشکان و کادر بهداشت و درمان، خصوصا مردم است. مردم باید بدانند که یک همه‌گیری اتفاق افتاده تا در برابر آن از خود محافظت کنند.


وی تاکید کرد: برای قطع زنجیره کرونا باید پیشگیری از بیماری به زبان ساده و همه فهم و در عین حال کاملا علمی برای عموم مردم توضیح داده شود.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه در ادامه از منظر اجتماعی ضمن مروری اجمالی بر همه گیری جهانی، منطقه‌ای ویروس کووید ۱۹، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت در ۲۱ ژانویه  ۲۰۲۰  همزمان با ۹۸/۱۱/۱ در اولین گزارش مربوط به کرونا ویروس جدید، می‌گوید "به گزارش دفتر این سازمان در کشور چین. در تاریخ ۳۱ دسامبر۲۰۱۹، ۹۸/۱۰/۱۰  در شهر ووهان از استان هوبی تعدادی بیمار مبتلا به سینه پهلو با علت ناشناخته دیده شده که در فاصله این تاریخ تا ۳ ژانویه (سه روز) تعداد این بیماران به ۴۴ نفر رسیده است. همچنین در ۱۱ ژانویه  ۹۸/۱۰/۲۱ چین اعلام می‌کند که این بیماران با یک بازار غذاهای دریای در شهر ووهان در تماس بوده‌اند. در ادامه ۱۲ ژانویه اعلام می‌شود که علت بیماری، ویروسی از دسته کرونا ویروس‌ها است و بنام  کووید- ۱۹نامگذاری می‌شود".


حیدرنیا ادامه داد: بر اساس این گزارش، در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰، کشور تایلند اولین مورد بیماری با این ویروس جدید را گزارش می‌دهد و در ادامه کشور ژاپن در ۱۵ ژانویه و کره جنوبی در ۲۰ ژانویه اولین موارد بیماری با این ویروس جدید را گزارش می‌کند؛ در حالی که تمامی مبتلایان سفر به شهر ووهان چین را داشته‌اند. تا تاریخ ۲۰ ژانویه ( ۳۰ دی ۹۹)  در چین و سه کشور آلوده، یعنی تایلند، ژاپن و کره جنوبی مجموعا ۲۴۴ مورد مبتلا به بیماری گزارش شد و داستان همه گیری بیماری کووید ۱۹ از همین جا شروع می‌شود.


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که کمتر کسی فکر می‌کرد که این ویروس جدید فاجعه‌ای با این ابعاد بزرگ در جهان ایجاد کند، گفت: آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۲ مهر ۹۹) یعنی ۲۶۲ روز بعد از اولین گزارش، منتشر شده عمق فاجعه را نشان می‌دهد هر چند که این آمار نیز رو به افزایش است.


حیدرنیا ادامه داد: تعداد کل افراد آلوده شده در جهان برابر است با ۳۷,۷۰۴,۱۵۳ نفر و تعداد کشته شدگان ۱,۰۷۹,۰۲۹ مورد می‌باشد و در همین روز تعداد ۲۶۹,۹۷۵ نفر آلودگی جدید گزارش شده است.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه با اشاره به این که کشور ایران در منطقه مدیترانه شرقی قرارگرفته و از میان  ۲۳  کشور این منطقه، از آمار بالاتری به لحاظ شیوع کرونا بر خور دار است خاطرنشان کرد: افراد آلوده شناسایی شده تا تاریخ ۲۲ مهر ماه ۹۹ در کل منطقه مدیترانه شرقی ۲,۶۳۹,۷۲۳ نفر و تعداد مرگ ها ۶۷,۲۷۹  مورد و تا همین تاریخ در ایران تعداد ۵۰۴,۲۸۱ نفرآلوده و  ۲۳.۸۱۶ مورد مرگ گزارش شده است.


وی با تاکید بر این که اقدام کشور برای قدم سوم مدیریت همه گیری کرونا در سطح کشوری جای سوال دارد، توضیح داد: بر اساس دستورالعمل های مدیریت همه گیری‌ها، اطلاع رسانی به مردم باید هر چه سریعتر انجام شود؛ این اطلاع رسانی باید به زبان ساده اما کاملا علمی و خصوصا با تاکید بر راه‌های انتقال بیماری متمرکز باشد و از بحث‌های سیاسی و جناحی باید کاملا دوری شود.


به گفته حیدرنیا، اطلاع رسانی مردمی باید به گونه‌ای باشد که ضمن دادن هشدارهای لازم و جدی، از روان پریشی در سطح جامعه نیز پرهیز شود.
دانشیار دانشگاه  با اشاره به این که پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا با بهره مندی از تجارب ارزشمند متخصصان آموزش و بهداشت کشور محقق خواهد شد، استفاده بیش از پیش از توانمندی‌های اساتید و متخصصان این حوزه ها را ضروری دانست.


وی بیم و امید کاذب را دو روی مخرب در اپیدمی‌ها دانست و پرهیز از انتشار پیام‌های نادرست و غلط به مردم را ضروری دانست.
حیدرنیا در ادامه دعوت مردم به همبستگی و همکاری بیشتر با سیاست گذاران و مسئولان را راه حل مناسبی برای ریشه کنی کرونا دانست و گفت: در برخی از کشورها مسئولان بحران کرونا را با جنگ جهانی دوم مقایسه کرده و همواره مردم را به همبستگی و همکاری با دست‌اندرکاران مبارزه با این بیماری  دعوت می‌کنند؛ چرا که کرونا یکی از بزرگترین چالش‌های تاریخ نامگذاری شده و پر واضح است که این گونه برخورد با همه گیری، مردم را برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی بهتر آماده می‌کند.


این متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه در بخش دیگری درباره اعمال جرایم عدم استفاده از ماسک نیز توضیح داد: پس از اعلام رسمی قوانینی مبنی بر اختصاص جریمه برای افرادی که ماسک استفاده نمی‌کنند، شاهد حساسیت بیشتر مردم نسبت به استفاده از ماسک در سطح جامعه هستیم و این سوال مطرح می‌شود که آیا مردم صرفا به دلیل جریمه نشدن ماسک می‌زنند و یا موضوع چیز دیگری است.


حیدرنیا معتقد است: اعلام جریمه تا حدودی اثرگذار است، ولی همه ماجرا نیست. شاید مهمترین عامل این باشد که مردم زمانی که حس می‌کنند دولت در مبارزه با کرونا جدی تر وارد عمل می‌شود، مطمئن‌تر می‌شوند که خطر جدی است و قطعا تاثیر جدی هم بدنبال خواهد داشت.


وی با اشاره به واقعیت‌های آماری و اوضاع بحرانی همه گیری کرونا توصیه کرد: دور از استرس و ترس بیهوده همه باهم  باید تصمیم بگیریم و حداقل به مدت ۳ هفته یا  ۲۱ روز با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به جنگ با کرونا برویم و آنچنان عرصه را بر ویروس تنگ کنیم تا محلی برای حضور پیدا نکند و بیماری کنترل شود.


 حیدرنیا با بیان این که مسئله‌ای به این مهمی با همکاری سه هفته‌ای  مردم به میزان قابل توجهی مرتفع خواهد شد، تاکید کرد: در شرایط فعلی بدنبال مقصر گشتن کاری نابجاست و باید همه با هم کمک کنیم تا آتش این اپیدمی خاموش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha