سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 301661

با مرگ ۳۳۷ نفر در یک روز (از دوشنبه ۲۸ مهر، تا ۲۹ مهر) بر اثر ابتلا به کرونا، ایران در صدر جدول جهانی مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا قرار گرفت. پس از کشورمان، روسیه، مکزیک، اندونزی و اوکراین در جایگاه‌های بعدی این جدول قرار گرفتند.

دوشنبه سیاه كرونا در ماه اول پاییز!

سلامت نیوز: با مرگ ۳۳۷ نفر در یک روز (از دوشنبه ۲۸ مهر، تا ۲۹ مهر) بر اثر ابتلا به کرونا، ایران در صدر جدول جهانی مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا قرار گرفت. پس از کشورمان، روسیه، مکزیک، اندونزی و اوکراین در جایگاه‌های بعدی این جدول قرار گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، نکته جالب اینکه کشور روسیه با آمار روزانه ۱۵ هزار و ۹۸۲ ابتلا به کرونا در یک روز و جمعیتی بالغ بر ۱۴۴ میلیون نفر، فقط ۱۷۹ فوتی را در یک روز داشت و آمار بالای ایران باعث نگرانی سازمانی جهانی بهداشت who از وضعیت شیوع این بیماری در کشورمان شد. بعد از گذشت حدود هشت ماه از شیوع کرونا این تعداد از مرگ و میر در یک روز بی‌سابقه بوده و به «روز سیاه کرونا» شهرت پیدا کرد.

همچنین در این مدت ۴۲۵۱ مبتلای جدید در کشور شناسایی که نزدیک به نیمی از آنها (حدود ۴۶ درصد) در بیمارستان بستری شده‌اند. به این ترتیب شمار کل مبتلایان از نیم میلیون نفر ( ۵۳۴ هزار و ۶۳۱ نفر) و شمار کل جان‌باختگان از سی هزار نفر فراتر رفته است (۳۰ هزار و ۷۱۲ نفر) که البته به اذعان مقام‌های ارشد وزارت بهداشت آمار واقعی حداقل دو برابر است.

سخنگوی وزارت بهداشت، علت افزایش بی‌سابقه تعداد مرگ‌ها در روزهای اخیر را بی‌توجهی و سهل‌انگاری مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی دانست و مردم را به کاهش استفاده از ماسک و بروز رفتارهای اجتماعی خطرآفرین متهم کرد.طبق اعلام سیما سادات لاری، تمام استان‌های ایران به‌جز سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند و در اکثر استان‌ها ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده است.

در تهران مسئولان بهداشت و درمان وضعیت شیوع و ابتلا را «نگران‌کننده» خوانده‌اند و به گفته دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران، آمار مبتلایان، مراجعان سرپایی و بستری، بیماران بدحال و فوت‌شدگان در این شهر کماکان رو‌به افزایش هستند.

همچنین در این موج بیمارانی که از اورژانس مستقیم به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند بیشتر شده و حدود 20 تا 25 درصد مراجعان روزانه به بیمارستان‌های استان تهران نیازمند خدمات درمانی ویژه در بدو ورود هستند. همچنین فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، گفت: «75 درصد ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو در سراسر استان خوزستان که برای بیماران کرونا در نظر گرفته شده بود پر شده است».


نگرانی از موج چهارم
طبق گزارش ایسنا و طی 10 روز اخیر (19 تا 28 مهر) در هر ساعت به طور متوسط 180 نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و 11 نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند. به گفته مسئولان، پیک دوم و سوم بیماری کرونا در تهران به هم متصل شدند و این نگرانی علاوه بر تهران در استان‌های دیگر هم وجود دارد که موج سوم بیماری از آبان به موج چهارم متصل شود. در همین حال سعید نمکی وزیر بهداشت می‌گوید:«شدت سرایت ویروس بیشتر شده و حتی ظن اینکه قدرت بیماری‌زایی آن با موتاسیون‌هایی افزایش یافته باشد وجود دارد، هم سنین پایین‌تر را گرفتار می‌کند و نوع گرفتاری آن، وخامت حال بیماران را بیشتر می‌کند». در راستای صحبت‌های وزیر بهداشت، چندی پیش بود که پرفسور علی کرمی، فوق تخصص بیوتکنولوژی پزشکی گفته بود: « من از سال 1363 در زمینه بیولوژیک فعالیت می‌کنم و در خارج و داخل کشور در حوزه تهدیدات زیستی با توجه به تخصصم کار کرده‌ام و صادقانه می‌گویم تا به‌حال ویروسی به این عجیب و غریبی ندیده‌ام (منظور ویروس کووید 19 است). در ابتدای شیوع کرونا در جهان، علائم این بیماری تیپیک و تنفسی بود، اما حالا علایم بیشتر پوستی و گوارشی است.»

وی در ادامه افزود: «از زمان پیدایش این ویروس تاکنون 250 جهش در آن مشاهده شده و این جهش‌ها دو اتفاق خطرناک را رقم ‌زده‌اند. اول قدرت سرایت آن نسبت به ویروسی که در ابتدا وارد ایران شد 10 برابر افزایش پیدا کرده است. یعنی ویروسی که در ابتدا شیوع پیدا کرد، یک تا 10 نفر را آلوده می‌کرد، اما حالا می‌تواند 10 نفر را آلوده کند. دوم اینکه علایم بیماری عوض شده است. علائم کرونا در ابتدا شبیه ویروس سرماخوردگی یا مثل آنفلوآنزا بود.

اما حالا علایم عوض شده و هر ‌نوع مشکل تنفسی مشکوک به کرونا است. به جرات می‌گویم که ویروسی که امروز در بدن مردم ایران می‌چرخد، آن ویروس اولیه نیست و با تحقیقات ما مشخص شده که بیش از 250 بار جهش داشته است که 19 مورد از این جهش‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. برخی جهش ها معنا‌دار نیستند، ولی 19 جهش، ویروس کرونا را وحشی‌تر از گذشته کرده و موجب علایم خطرناک‌تر در بدن انسان‌ها شده است و همزمان تشخیص آن را سخت‌تر کرده، از این‌رو پزشکان تاکید دارند که هر کسی علائم سرماخوردگی دارد، کرونا است چون نمی‌توانند آن را تشخیص بدهند».


بررسی پیشنهاد تعطیلی تهران
چند روز پیش محسن هاشمی در حاشیه جلسه شورای شهر به سیاست‌های ناکارآمد مهار کرونا و محدودیت‌های قطره‌چکانی در تهران اشاره کرد و گفت: «اگر تهران برای دو هفته به صورت کامل تعطیل نشود، نمی‌توانیم موج سوم کرونا را مهار کنیم» در این شرایط روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، در واکنش به پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای شهر تهران برای کاهش موارد ابتلا به کرونا، گفت: این درخواست باید ابتدا در ستاد ملی کرونا مطرح تا در این رابطه تصمیم‌گیری شود، ولی هنوز مطرح نشده است.

وی در پاسخ به انتقادات در خصوص پروتکل‌های درمانی کرونا در کشور گفت: «همین‌جا خیلی واضح و شفاف اعلام می‌کنم که با توجه به اطلاعات علمی موجود در دنیا، هنوز هیچ داروی خاص و موثری برای این بیماری وجود ندارد. در همین راستا مطالعه اخیر سازمان بهداشت جهانی نیز نشان داد که داروی رمدسیویر و چند داروی دیگر که خیلی بر روی آنها حساب می‌شد، چه در مرگ و میر و چه در طول مدت بیماری بی تأثیرند و به اعتقاد من افکار عمومی و رسانه‌ها به جای اینکه دنبال دارو بگردند، اجازه بدهند تا دانشمندان دارو را کشف کنند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha