نتایج مطالعات انجام شده حاکی از آن است که آگاهی بیشتر مادران در خصوص اسهال در کودکان زیر پنج سال متوسط و عملکرد آنها در این خصوص ضعیف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،«گیتی ابراهیم طاهری» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر ساله تعداد زیادی از کودکان بر اثر از دست دادن آب و الکترولیت‌های بدن به علت اسهال، جان خود را از دست می دهند. از سوی دیگر بیماری های اسهال یکی از معضلات اساسی کودکان و نوزادان در کشور ما به شمار می آید.


ابراهیم طاهری با اشاره به لزوم عملکرد صحیح و سریع مادر در جایگزینی آب از دست رفته بدن کودک گفت: متاسفانه براساس مطالعات انجام شده به صورت مقطعی و توصیفی ، آگاهی بیشتر مادران در مورد اسهال متوسط (‌٨/٧٥درصد) بوده و عملکرد آنان نیز در این خصوص ضعیف (‌٤٨ درصد) برآورد شده است.


همچنین آگاهی و عملکرد مادران با متغیر شغل ، میزان تحصیلات ، شغل همسر ، تحصیلات همسر، محل سکونت، سطح در آمد، تعداد فرزندان ، ترتیب تولد فرزندان، رتبه کودک در خانواده ، سن کودک و سابقه ابتلای آن به اسهال مرتبط است.


ابراهیم طاهری در پایان با اشاره به این که مهمترین منبع آگاهی مادران رسانه‌های تصویری هستند، تاکید کرد: با توجه به عملکرد ضعیف مادران توصیه می شود آگاهی های لازم به مادران از طریق برنامه های آموزشی منظم اعمال شود و آنان را به موثر بودن مایع درمانی خوراکی (ORS) مطمئن ساخت تا مهارت مورد نیاز را کسب نموده و در نتیجه از مرگ و میر کودکان جلوگیری نمایند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha