سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 301710

رییس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی باروری پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اضافه وزن و نیز کمبود وزن، هر دو از عوامل ایجاد کننده اختلال یائسگی زودرس محسوب می‌شوند.

یائسگی زودرس را با تعادل وزن پیشگیری کنید

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی باروری پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اضافه وزن و نیز کمبود وزن، هر دو از عوامل ایجاد کننده اختلال یائسگی زودرس محسوب می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر فهیمه رمضانی تهرانی متخصص زنان و زایمان یادآور شد که مصرف قرص های ضدبارداری در دوره ای بیش ۶ ماهه و تحت تجویز و نظارت متخصصین امر می تواند کمک موثری به پیشگیری از این امر که به شدت کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد، داشته باشد.


وی همچنین با ذکر دلایل وقوع این مشکل، به تعادل وزن بعنوان یک عامل پیشگیری کننده تاکید کرد. یائسگی یا منوپوز یکی از دوره‌های طبیعی زندگی زنان است که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف می‌شود و آنان دیگر قادر به بارداری و زاد و ولد نیستند. این اتفاق معمولاً در حدود سن ۴۹ تا ۵۲ سالگی آغاز می‌شود، ولی می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد در این زمان تخمدان ها به میزان کمتری هورمون های زنانه، به خصوص استروژن را ترشح کرده که خود این تغییر هورمونی موجب برخی عوارض در زنان می شود.


اگر این اتفاق در حوالی ۴۰ سالگی رخ دهد به آن یائسگی زودرس اطلاق می شود و طبیعتا اگر یائسگی زودتر از موعد خود اتفاق بیفتد، علاوه براینکه می تواند بار روانی منفی برای فرد مبتلا ایجاد کند، عوارض ناشی از آن نظیر بیماری های قلبی یا پوکی استخوان نیز با شدت بیشتری در فرد مبتلا حادث میشود.


مطالعه قند و لیپید تهران به عنوان یک منبع غنی از اطلاعات جمعیتی می تواند نشانگر وضعیت جامعه در خصوص سلامت از دیدگاه همه گیرشناسی باشد و چراغی روشن جهت برنامه ریزی های کلان بهداشتی و کاهش هزینه های جسمانی و اقتصادی این حوزه و نهایتا افزایش بهره وری عمومی. با هدف تعیین وضعیت میزان شیوع یائسگی زودرس، مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی باروری پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم با استفاده از این اطلاعات اقدام به بررسی کرد. مطالعه مزبور نشان داد که میزان بروز زودرس یائسگی در جمعیت ایرانی از حد نصاب یک تا  ۵ درصد جهانی بالاتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha