معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات انجام‌شده در خصوص بار بیماری‌ها در ایران حاکی از آن است که میزان بروز پوکی استخوان بسیار بالاتر از سایر بیماری‌های غیر واگیر نظیر حملات قلبی، سکته مغزی و حتی سرطان سینه است.

از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال یک زن درگیر شکستگی پوکی استخوان است

سلامت نیوز: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات انجام‌شده در خصوص بار بیماری‌ها در ایران حاکی از آن است که میزان بروز پوکی استخوان بسیار بالاتر از سایر بیماری‌های غیر واگیر نظیر حملات قلبی، سکته مغزی و حتی سرطان سینه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا دلاوری به مناسبت هفته پوکی استخوان در پیامی اعلام کرد: بیماری‌های غیر واگیر و مزمن، اصلی‌ترین عوامل مرگ و ناتوانی در دنیای امروز به شمار می‌روند.


به گزتارش  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران،وی ادامه داد: بیماری پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیر واگیر در عصر حاضر است، در بین بیماری‌های مزمن، مرگ‌ومیر ناشی از بیماری استئوپروز به دلیل شکستگی‌های مکرر و هزینه‌های درمان و بستری، قابل‌توجه است.
دلاوری بیان داشت: با افزایش امید به زندگی و کنترل بیماری‌هاT جمعیت مسن جامعه رو به فزونی خواهد رفت و پیش‌بینی‌شده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت بالای ۶۵ سال در جهان به ۱.۵ میلیارد نفر خواهد رسید، بدیهی است در صورت بی توجهی، این امر می‌تواند منجر به افزایش بار بیماری و خطر شکستگی در سالمندان شود.


وی بیان داشت: عوامل خطر بروز بیماری به دودسته غیرقابل‌کنترل شامل (افزایش سن، جنس، نژاد و سابقه فامیلی مثبت) و عوامل قابل‌کنترل (عدم رعایت تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی و مصر ف سیگار) تقسیم می‌شوند. کمبود ویتامین دی از مهم‌ترین علل مرتبط با تغذیه نامناسب در ایران به شمار می‌رود.


از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال یک زن درگیر شکستگی پوکی استخوان است
دلاوری بیان داشت: تراکم استخوانی با افزایش سن در هر دو جنس شروع به کاهش می‌کند، اما در زنان بعد از یائسگی کاهش تراکم استخوان، تشدید می‌شود؛ به صورتی که شکستگی ناشی از پوکی استخوان از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال یک زن را درگیر می‌کند.


وی ادامه داد: مطالعات انجام‌شده در سال ۲۰۱۷ و برآورد نتایج حاصل از آن در سال ۲۰۱۸ در ایران حاکی از آن است ۴۹ درصد موارد  شکستگی ناشی از استئوپروز در مردان بوده و ۴ هزار وو ۲۲۵ مورد مرگ با استئوپروز مرتبط بوده است. بار اقتصادی ناشی از این بیماری بالغ ‌بر ۳۱ میلیارد و ۹۴۹ میلیون ریال برآورد شده است.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در مجموع خطر شکستگی‌های ناشی از استئوپروز در زنان ۵ برابر مردان است. با رسیدگی درست و به‌موقع می‌توان احتمال بروز شکستگی‌های ناحیه لگن را تا ۲۵درصد کاهش داد.


وی گفت: با توجه به اینکه تشخیص زودهنگام در پیشگیری از عوارض این بیماری بسیار حائز اهمیت است، شعار سال جاری همانند سال گذشته مهار پوکی استخوان با تشخیص به‌موقع است، امسال زمان برگزاری پویش از ۲۹ مهرماه تا ۶ آبان ماه است. این هفته این فرصت را فراهم می‌آورد تا از طریق آموزش عموم مردم و به خصوص زنان و مردان بالای ۵۰ سال، زنان در سنین باروری و بیماران استئوپروتیک، گام‌های مهمی برای ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده و جوامع برای خود مراقبتی به منظور پیشگیری از بروز بیماری، درمان مناسب و پیشگیری از بروز عوارض برداشته شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha