در وبینار تازه‌های استئوپروز که توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شبکه تحقیقات استئوپروز کشور و انجمن استئوپروز ایران در تاریخ پنجشنبه یک آبان ۱۳۹۹ برگزار شد، باقر لاریجانی به چالش‌های مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و پوکی استخوان در دوران شیوع کووید۱۹ پرداخت.

ضرورت اقدامات هماهنگ برای کاهش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر

سلامت نیوز:در وبینار تازه‌های استئوپروز که توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شبکه تحقیقات استئوپروز کشور و انجمن استئوپروز ایران در تاریخ پنجشنبه یک آبان ۱۳۹۹ برگزار شد،

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، باقر لاریجانی به چالش‌های مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و پوکی استخوان در دوران شیوع کووید۱۹ پرداخت.


 باقر لاریجانی، نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر کشور، کووید ۱۹ را چالش جدی سلامت خواند که بیش از یک میلیون نفر را در جهان و حدود ۳۰ هزار نفر را در ایران به کام مرگ کشانده است.


وی با بیان اینکه کووید-۱۹ تنها یک پاندمی نیست، افزود: ما شاهد سندمی کووید-۱۹ و بیماری‌های غیرواگیر هستیم که جوامع فقیر را به طور جدی‌تری تحت تأثیر قرار می‌دهد و رویکرد چند وجهی در مواجهه با این پدیده نیاز است.


وی افزودد: با توجه به نابرابری‌ای که در همه جوامع وجود دارد، کووید-۱۹ بر گروه‌های مختلف اجتماعی تأثیرات متفاوتی خواهد داشت.
لاریجانی بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر را در معرض خطر بیشتری برای عواقب شدید ناشی از کووید-۱۹ خواند که باید مراقبت‌های ویژه‌ای را دریافت کنند.
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابویسم با بیان اینکه بحران اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ تنها با دارو یا واکسن حل نخواهد شد، گفت: برای مقابله با کووید-۱۹ به عنوان یک سندمی به چشم‌انداز وسیع‌تری در مقیاس ملی نیاز است که در بردارنده تمام جنبه‌ها از جمله آموزش، اشتغال، مسکن، غذا و محیط باشد.


لاریجانی افزود: گنجاندن برنامه کنترل بیماری‌های غیرواگیر در پاسخ ملی به کووید-۱۹ در تقلیل شدت و مرگ و میر ناشی از این بحران بهداشتی بسیار مهم است. شدت همه گیری و مرگ و میر بالای کووید-۱۹ به دولت‌ها و مردم بستگی دارد و همه دولت‌ها باید مدیریت بیماری‌های غیرواگیر را بعنوان بخش مهمی از پاسخ ملی به کووید-۱۹ در نظر بگیرند.


وی با تشریح تأثیر همه گیری کووید-۱۹ بر منابع و خدمات بیماری‌های غیرواگیر افزود: در یک مطالعه اخیر که در مجله لنست به چاپ رسیده است، ۷۵٪ از کشورهای شرکت کننده اختلال کامل یا جزئی خدمات مدیریت بیماری‌های غیرواگیر را گزارش کردند. همچنین بیست و هشت کشور (۱۷٪) اختصاص تخصیص بودجه مازاد برای مدیریت بیماری‌های غیرواگیر را در برنامه پاسخ ملی کووید-۱۹ اعلام کرده‌اند.


با توجه به ارتباط نزدیک بین چاقی و بیماری‌های غیرواگیر و شدت کووید-۱۹، نیاز فوری به اقدامات هماهنگ در همه کشورها برای کاهش عوامل خطر چاقی برای اطمینان از سلامت و رفاه جمعیت جهانی وجود دارد.


نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر همچنین نگاهی به وضعیت ایران در این زمینه داشته و تصریح کرد: تعداد ویزیت‌های بیماران طی شیوع کووید-۱۹ در مقایسه با سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است که بیشترین میزان این کاهش در مراقبت‌های مربوط به چاقی و کمترین آن در ویزیت‌های فشار خون بوده است.


وی همچنین اختلال در خدمات مدیریت پوکی استخوان و مدیریت شکستگی ناشی از آن در کشور را نگران کننده خواند و خاطر نشان کرد: در طول بیماری همه گیر کووید-۱۹، شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان یک چالش واقعی برای تشخیص و مدیریت مناسب است و فاصله میان تشخیص و درمان پوکی استخوان در این دوران افزایش یافته است.


وی با بیان اینکه در شرایط همه گیری بهتر است تصمیمات بالینی براساس استفاده گسترده از ابزارهای پیش بینی مانند ابزار FRAX گرفته شود، خاطر نشان کرد: در حوزه درمان نیز باورهای غلطی وجود داردش اما میتوان گفت که درمان با دنوزوماب یک عامل خطر برای کووید-۱۹ نیست.


لاریجانی در پایان با این جمع‌بندی که گنجاندن برنامه کنترل بیماری‌های غیرواگیر در استراتژی‌ها و پاسخ‌های ملی نسبت به کووید۱۹ بر شدت و مرگ و میر کووید۱۹ بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی دو سوم کشورهای جهان این اقدام را کرده‌اند و خدمات درمانی بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و دیابت را جز برنامه‌های کنترل کووید۱۹ قرار داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha