از امروز و با تصمیم ستاد ملی مقابله با كرونا و به دنبال تایید رییس‌جمهوری، محدودیت‌های صنفی گروه 2 و 3 و 4 برای 43 شهرستان با وضعیت قرمز از بابت شیوع كووید 19 آغاز می‌شود و تا یك هفته هم ادامه دارد .

بازگشت محدودیت‌های نوروزی برای اصناف در مقابله با كرونا

سلامت نیوز:از امروز و با تصمیم ستاد ملی مقابله با كرونا و به دنبال تایید رییس‌جمهوری، محدودیت‌های صنفی گروه 2 و 3 و 4 برای 43 شهرستان با وضعیت قرمز از بابت شیوع كووید 19 آغاز می‌شود و تا یك هفته هم ادامه دارد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،دیروز سخنگوی دولت گفت اگر شرایط 43 شهرستان محل اجرای این محدودیت‌های صنفی، از بابت بستری و فوت كووید 19 بهبود نیافته و وضعیت این شهرستان‌ها همچنان نگران‌كننده باشد، این محدودیت‌ها به مدت دو هفته پیاپی تمدید می‌شود. محدودیت‌های صنفی گروه 2 و 3 و 4، همان‌هایی است كه در تعطیلات نوروز و در كل كشور شاهد بودیم؛ ممنوعیت فعالیت هرگونه مشاغل غیر ضروری كه صرفا، ترددهای تفریحی و خطرآفرین در سطح خیابان‌ها را دامن می‌زند و خطر انتقال ویروس و بیماری بر اثر نادیده گرفتن پروتكل‌های بهداشتی را افزایش می‌دهد.

شهروندان به یاد دارند كه در طول تعطیلات 15روزه نوروز امسال، شهرها و خیابان ها؛ غیر از نهادهای دولتی كه به روال معمول هر سال، باید از روز 4 یا 5 فروردین بازگشایی شود، چه سوت و كور بود و جز عده معدودی قانون شكن كه در همه زمان‌ها و در همه شهرها و كشورها و فارغ از ریاست هر دولت و هر حكومت، پیدا می‌شوند، اغلب مردم ایران، تعطیلات نوروزی را پشت درهای بسته منزل‌شان و به خوش آمدگویی و تبریك تلفنی فرا رسیدن سال نو و تماشای برنامه‌های خسته‌كننده و بی‌رمق تلویزیون و جنجال‌آفرینی شبكه‌های فارسی زبان خارج از كشور سپری كردند.

رعایت و احترام مردم به تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با كرونا - كه با توجه به اعضای این ستاد، در واقع باید بخشی از بدنه دولت تلقی شود - چنان بود كه پس از پایان تعطیلات نوروز، رییس‌جمهوری و اعضای كابینه بارها از مردم بابت حرمت گذاشتن به تصمیمات دولت، سپاسگزاری كردند گرچه بخشی از این رعایت، متوجه فرار از جریمه‌های نقدی بود كه دولت برای تخلف از ممنوعیت سفرهای بین استانی و ورود به پارك‌ها قائل شده بود.

اما به هر حال هرچه بود دولت اعلام كرد و ملت هم رعایت كرد و یك همراهی ارزشمند شكل گرفت و دولت با غرور از شكست عنقریب ویروس كرونا می‌گفت و از اینكه مردمی فهیم، او را در این مسیر همراهی می‌كنند بر خود می‌بالید. حالا، بعد از گذشت 6 ماه از پایان این محدودیت‌ها، با وجود آنكه در این فاصله، گاهی ممنوعیت‌های موقت برای برخی صنوف و در برخی شهرها از جمله تهران اجرا شد با امید به اینكه تحمیل فشار اقتصادی از محل تعطیلی صنف، اخطاری باشد برای آن تعداد از متخلفانی كه با نادیده گرفتن پروتكل‌های بهداشتی، سلامت باقی مردم را هم به خطر می‌اندازند،

اما محدودیت‌ها چندان فراگیر نبود كه به نظر می‌رسد هیچ اراده یكدستی برای اجرای یك محدودیت سختگیرانه وجود نداشت و به همین دلیل هم دولت ترجیح به این داد كه صرفا با تعطیلی موقت برخی اصناف كه احتمال انتقال آلودگی در آنها بیشتر بود، اخطار نانوشته‌ای به باقی مردم بدهد كه اگر توصیه‌های بهداشتی را رعایت نكنند و خطر انتقال ویروس را جدی نگیرند، دولت ناچار به اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر می‌شود. اما در نهایت، هیچ كدام از این اخطارها فایده‌ای نداشت.

هنوز یك هفته از ركوردشكنی آمار فوت كرونا و پشت سر گذاشتن محدوده فوت 370 نفر و 350 نفر در روز به علت بی‌توجهی به پروتكل‌های بهداشتی نگذشته بود كه ظرف تعطیلات سه روزه اخیر، باز هم جاده‌های منتهی به شمال، ترافیك سنگین و نفس‌بر داشت و تعداد بسیار زیادی از مردم نشان دادند كه در قاموس و وجدان و تفكرشان، به هیچ قانونی و به هیچ توصیه‌ای و به هیچ مقام و جایگاهی احترام نمی‌گذارند.

این رفتارها كه نتیجه‌ای جز پر شدن تخت‌های بستری و به خطر افتادن جان صدها پزشك و پرستار در بیمارستان‌های محل بستری مبتلایان كرونا  و  فرسودگی تجهیزات پزشكی آن هم در این شرایط بی‌پولی دولت و شدت یافتن تحریم‌ها ندارد، دولت را واداشت این‌بار نه به عنوان جلب حمایت و همراهی مردم بلكه با قصد تنبیه متخلفان و كسانی كه جاهلانه هنجار‌شكنی می‌كنند و دیگران را هم وا می‌دارند كه با آنها در پرداخت تاوان این بی‌مسوولیتی سهیم شوند.

این‌بار این محدودیت‌ها، تنبیهی است كه خشك و ‌تر را با هم می‌سوزاند اگرچه كه به نظر می‌رسد اعضای ستاد ملی مقابله با كرونا، با در نظر گرفتن بعضی مصالح، جرات نكرده‌اند این محدودیت‌ها را در برخی كلان‌شهرها اعمال كنند چنانكه در فهرست نام 43 شهرستان با وضعیت قرمز و دچار محدودیت‌های صنفی گروه 2 و 3 و 4، هیچ سراغی از  اهواز، مشهد، اصفهان، كرج، شیراز، تبریز، اهواز و قم نمی‌توان گرفت و تنها محدودیت اعمال شده برای تهران، اینكه 50 درصد كارمندان ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی تا پایان این ماه با دور كاری كار خواهند كرد و گروه صنفی 3 و 4 هم از فعالیت به مدت یك هفته منع شده‌اند.

به نظر می‌رسد این‌بار به دلیل بدتر شدن شرایط اقتصادی كشور، ستاد ملی مقابله با كرونا جرات نكرده در مناطقی كه بازارهای تصمیم‌گیرنده برای دخل وخرج اقتصادی كل كشور دارند؛ همچون بازار بزرگ تهران و بازار بزرگ تبریز و بازار اصفهان، حتی نجوایی از احتمال اجرای محدودیت‌های صنفی  داشته  باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha