اگر گوشی هوشمند داشته باشید و در یكی، دوتا كانال عضو یا در اینستاگرام دستی داشته باشید حتما فیلمی كه در آن دختری در محاصره چندین نفر نقش بر زمین بود و صورتش خون‌آلود كه بعد به ماجرای دختر آبادان معروف شد را دیده‌اید و درباره آن خوانده‌اید.

چه چیزی دختر آبادان را به حمله واداشت؟

سلامت نیوز:اگر گوشی هوشمند داشته باشید و در یكی، دوتا كانال عضو یا در اینستاگرام دستی داشته باشید حتما فیلمی كه در آن دختری در محاصره چندین نفر نقش بر زمین بود و صورتش خون‌آلود كه بعد به ماجرای دختر آبادان معروف شد را دیده‌اید و درباره آن خوانده‌اید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،اما آنچه تا این لحظه هیچ‌ كدام از آن مسوولانی كه با عجله سعی كردند گزارشی از ماوقع بدهند از آن اطلاعاتی نداده‌اند «پیش از حادثه» بوده است. پرسش‌هایی كه می‌تواند علت وقوع این حادثه را بجوید. اینكه چرا یك دختر جوان آشفته و كلافه باید به خانه مردی حمله ببرد؟ چیزی كه فرماندار آبادان با تاكید سعی داشت بگوید آنچه در شبكه‌های اجتماعی شنیدید نیست اما به سرعت فیلم‌هایی از دختر حمله‌ كننده منتشر شد كه در آن تاكید می‌كرد باردار نیست.

در فاصله آخرین روز مهر 99 تا دیروز خبرهای مختلفی از احضار افراد حاضر در فیلم، كاركنان حراست شركت ملی نفت چه از سوی پلیس، چه از سوی دستگاه قضایی و چه از سوی شانا - خبرگزاری وزارت نفت - منتشر شد.

بخشی از واكنش‌ها به فیلم این ماجرا كه با هشتگ دختر آبادان در توییتر و اینستاگرام منتشر شد، متوجه رفتار مامور حراست بود اما جالب است كه جز یك وكیل، شیما قوشه، هیچ كس به این موضوع اشاره نكرد كه در قوانین شرعی و جزایی ما اگر حتی به سارق آسیبی وارد كنیم باید دیه‌ آن را پرداخت كنیم و چطور است آنگونه یك نفر را دوره می‌كنیم؟ اما آنچه «بهاره» را به «دختر آبادان» در شبكه‌های اجتماعی و رسانه‌ها تبدیل كرد چه بود؟


پرسش‌هایی كه باید پاسخ داده شوند

گر چه ممكن است شما از طریق گوشی هوشمندتان یا اخبار تلویزیون و نظایر آن حادثه و ترتیب وقع آن را شنیده باشید اما ما هم بر آن مروری خواهیم كرد. اما قبل از آن مهم‌ترین مساله چیزی است كه به وقوع حادثه منجر شده است. شاید بهترین اقدام دستگاه‌های مسوول این باشد كه مشخص كنند در زمانی كه «بهاره» در همان اداره‌ای كه ساكن خانه محله «بریم» در آبادان رییسش بوده، كار می‌كرده چه اتفاق یا اتفاقاتی میان آنها روی داده ‌است. شایعاتی كه فرماندار آبادان بر آنها تاكید می‌كرد متوجه رابطه میان «بهاره» و رییس یكی از واحدهای شركت نفت بود.

چیزی كه «بهاره» در نخستین فیلمی كه از او به ‌طور رسمی از تلویزیون ایران و شبكه راه‌دانا منتشر شد در اتاقی موكت ‌شده نشسته و درباره آن گفت: به هیچ وجه من از صاحب این خانه باردار نیستم و آنچه گفته می‌شود شایعه است و از مردم می‌خواهم به آن توجه نكنند. 

اول فیلم و واكنش‌های بعد ماجرا 

ابتدا همه چیز تحت‌الشعاع اقدامات ماموری كه باتوم در دست داشت و لباس حراست پوشیده بود قرار گرفت. مردی كه با باتوم، با دست و پای خود بدن دختری كه خون صورتش را پوشانده بود را لمس می‌كرد.

از اینجا بود كه همه اصل ماجرا را جستند. زین‌العابدین موسوی، فرماندار آبادان یكی از نخستین چهره‌هایی بود كه با ماسك مقابل دوربین قرار گرفت تا روایت خود را از آنچه منجر به انتشار این ویدیو شده، بگوید. او تاكید كرد: موضوع كتك خوردن یك زن در آبادان به آن صورتی كه در رسانه‌ها و شبكه‌های اجتماعی منتشر شده است، نیست ولی همه افراد موجود در كلیپ بازداشت شدند.

او در این ‌باره افزود: این دعوا به دلیل درگیری‌های شخصی با خانواده مرد اتفاق افتاده است. در این ‌باره پرونده قضایی تشكیل شد و دادستان آبادان به زودی در این خصوص صحبت خواهد كرد.در همین حال خبرگزاری مهر در خبری این ماجرا را به نقل از سروان امیرسام‌كمایی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان آبادان روایت كرده بود.

او گفته بود: زن جوان با صاحبخانه اختلاف قدیمی و شخصی داشته و برای تسویه‌حساب وارد خانه شده كه توسط اهالی داخل خانه و ماموران حراست منطقه دستگیر و تحویل ماموران كلانتری داده شد.

همچنین خبرگزاری میزان در خبری با دادستان آبادان گفت‌وگو كرد كه او در توضیح این ماجرا گفت: دادیار شعبه هفتم دادستانی آبادان به منظور تكمیل تحقیقات پیرامون ماجرای اخیر اتفاق افتاده در این شهر، به احضار یكی از پرسنل شركت نفت و برادرش پیرو بررسی موضوع ضرب و شتم دختر جوان توسط آنها اقدام كرده است. حمید مرانی‌پور توضیح داد: در حال حاضر یكی از دوربین‌های مداربسته مستقر در محل حادثه برای بازیابی اطلاعات به مراجع ذی‌ربط ارایه شده و به محض وصول اطلاعات مندرج در آن، تحقیقات تكمیلی را ادامه می‌دهیم.

دادستان آبادان گفت: در هیچ تاریخی پیش از این شكایتی از جانب آن دختر جوان علیه این پرسنل شركت نفت در سیستم قضایی درج نشده و تنها در اردیبهشت‌ماه سال جاری این دختر جوان علیه فردی كه دوست این فرد بوده است، شكایتی را دایر بر سرقت اموال در شعبه دوم دادیاری دادستانی آبادان درج كرده بود. او در ادامه افزود: این خانم كه مورد ضرب و شتم قرار گرفته، به پزشكی قانونی ارجاع شده است.

مرانی پور تاكید كرد: این خانم به واسطه اتفاق اخیر، از این پرسنل شركت پالایش نفت آبادان شكایت كرده است و قوه قضاییه نیز با جدیت و به صورت ویژه شكایت مذكور و پرونده را رسیدگی خواهد كرد.همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی، رییس كل دادگستری خوزستان در این ‌باره به میزان‌، خبرگزاری قوه قضاییه گفت: اقدامات قضایی و قانونی برای ضاربان این دختر صورت گرفته است و مامور نگهبانی هم با صدور قرار قانونی بازداشت شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرادی اظهار داشت: خانمی به خاطر اختلاف قدیمی و همچنین تسویه مالی با یكی از پرسنل شركت نفت به منزل ایشان می‌رود. این خانم كه همراه خود مواد آتش‌زا و مقداری اسید نیز داشته است در ابتدای درگیری با اهالی خانه از تیزبر به عنوان تهدید استفاده كرده است. موضوعی كه «بهاره» در فیلمی كه توسط همین خبرگزاری‌ها و صدا و سیما منتشر شد، گفت:

تیزبر را زمانی استفاده كرده كه پسر خانواده قصد داشته او را از خودرو و هنگام فرار پیاده كند. رییس كل دادگستری خوزستان با بیان اینكه برادر این خانم نیز توسط این فرد توصیه به اشتغال داشته و به تازگی اخراج شده و این موضوع نیز از موضوعات درگیری بوده است، افزود: در این درگیری خانم صاحبخانه نیز متقابلا این خانم را مجروح كرده است كه اقدامات قضایی در مورد طرفین صورت گرفته است. 

خانواده مورد حمله چه گفتند؟

در فیلمی كه شبكه راه دانا منتشر كرده، روایت خانواده‌ای كه «بهاره» به خانه آنها رفته آمده است: «به محض اینكه زنگ در خانه را زد با چاقو زیر گلوی بچه‌ها گذاشت و دست پسرم را زخمی كرد.

با شوكر در خانه می‌چرخید و طلب پول و دلار و طلا می‌كرد. اسید و تینر و چاقو همراهش بود و می‌گفت انتخاب كنید چطور شما را بزنم. من مادرم و نمی‌توانستم شاهد به خطر افتادن جان بچه هایم باشم.»

پیشقدم شدن وكلا

در فاصله انتشار ویدیوی اول كه دختر آبادان در آن با چهره‌ خونین دیده می‌شود تاكنون و در حالی كه چند ویدیوی دیگر حتی از صدا و سیما منتشر شد وكلایی اظهار آمادگی كردند كه حاضرند وكالت «بهاره» را برعهده بگیرند. بابك پاك‌نیا وكیل دادگستری یكی از آنهاست.

او گفته بنا به درخواست «بهاره چشم‌براه»، چندین وكیل، به ویژه از میان وكلای زن «در حوزه قضایی آبادان» برای كمك به این پرونده اعلام آمادگی كرده‌اند.در ویدیویی كه از زنی با چهره مات ‌شده منتشر شده به نظر می‌رسد همین بهاره باشدكه با دوربین صحبت می‌كند او گفته است: «كارم را قانونی پیگیری می‌كنم» و «به رسانه‌های خارجی ارتباطی ندارد و تمام شایعات آنها واقعیت ندارد؛ مردم توجه نكنند.»

شایعات و واقعیات 

اگر به گفته فرماندار آبادان به آنچه شبكه‌های اجتماعی می‌گویند توجه نكنیم در شایعه‌هایی كه نزد مردم بیان می‌شود نكاتی هست.نكاتی كه وقتی كنار هم قرار می‌گیرند نشانه‌هایی می‌شوند از چیزی كه می‌توانست جلوی وقوع این حادثه را بگیرد. اگر شركت پالایش نفت آبادان و منابع انسانی یا حراست آن در زمانی كه «بهاره» كارمند آقای «ن» صاحبخانه محل مورد حمله، رییس آن بود مراقبت بیشتری به خرج داده بود امروز یكی از دلایلی كه به وقوع كوی «بریم» آبادان و انتشار فیلم آن منجر شد، دست نمی‌داد. بنابراین به‌ نظر می‌رسد اگر آن طور كه دستگاه قضایی توضیح داد شكایتی مبنی بر سرقت اموال توسط بهاره مطرح شده بود به آن به درستی رسیدگی می‌شد شاید ریشه وقوع این حادثه می‌خشكید. به هر حال آنچه در آخرین روز مهر 99 شاهدش بودیم بی‌توجهی به آتشی زیرخاكستر بوده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha