دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 301955

استفاده از نخ‌دندان نقش بسیار مهمی در سلامت دندان‌ها و لثه ایفا می‌کند. پلاک(لایه چسبنده بدون رنگ یا متمایل به زرد کم‌رنگ کــه روی دندان‌ها تــشکیـل مــی‌شـود و حاوی باکتری‌های مضر برای لثه و دندان‌هاست) و باقیمانده مواد غذایی با مسواک از روی دندان‌ها پاک می‌شود، اما موهای مسواک نمی‌تواند به عمق ناحیه بین دندان‌ها نفوذ کند و این ناحیه را به‌طور کامل تمیز نمی‌کند.

نقش و اهمیت نخ‌دندان را جدی بگیرید

سلامت نیوز: استفاده از نخ‌دندان نقش بسیار مهمی در سلامت دندان‌ها و لثه ایفا می‌کند. پلاک(لایه چسبنده بدون رنگ یا متمایل به زرد کم‌رنگ کــه روی دندان‌ها تــشکیـل مــی‌شـود و حاوی باکتری‌های مضر برای لثه و دندان‌هاست) و باقیمانده مواد غذایی با مسواک از روی دندان‌ها پاک می‌شود، اما موهای مسواک نمی‌تواند به عمق ناحیه بین دندان‌ها نفوذ کند و این ناحیه را به‌طور کامل تمیز نمی‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، پلاک و باقیمانده مواد غذایی در این قسمت با استفاده از نخ‌دندان از ناحیه بین‌دندانی و محل تماس دندان‌ها حذف می‌شود. 

چند نکته برای انتخاب نخ‌دندان مناسب

از نخ دندان‌هایی استفاده کنید که دارای علامت استاندارد باشد.(شامل استاندارد ایران و ADA/CE)اگر فاصله بین دندان‌های شما زیاد است، می‌توانید از نخ‌دندان‌های ضخیم‌تر مثل انواع نواری یا سوپر فلاس استفاده کنید اما اگر فاصله دندان‌های شما کم است از نخ دندان‌های نازک‌تر استفاده کنید.نخ دندان‌ها ممکن است «دارای‌موم» یا «بدون‌موم» باشد که هر دو در تمیز کردن ناحیه موثر است.

اگر فاصله دندان‌های شما کم و تماس بین آنها محکم است، استفاده از نخ‌دندان دارای موم به راحت‌تر رد شدن نخ از محل تماس بین دندان‌ها کمک می‌کند.خوب است بدانید نخ دندان به جز انواع معمول آن اشکال دیگری هم دارد. خلال و نخ دندان کمانی استفاده از نخ‌دندان را به‌خصوص در نواحی خلفی دهان آسان‌تر می‌کند.

سوپر فلاس نوعی نخ دندان است که از سه‌قسمت نخ دندان معمولی، نخ دندان اسفنجی و قسمت انتهایی سخت تشکیل شده است. این نوع نخ دندان‌ها برای تمیز کردن براکت‌های ارتودنسی، زیر بریج‌های دندانی و فاصله باز بین دندان‌ها بسیار کمک‌کننده است.واتر فلاس، وسیله‌ای جایگزین نخ دندان است که آب را با فشار به ناحیه بین دندانی هدایت می‌کند و این ناحیه را تمیز کرده و شست‌وشو می‌دهد.

استفاده از این دستگاه، تمیز کردن ناحیه بین دندانی را در افرادی که ایمپلنت، روکش، بریج دندانی و براکت ارتودنسی دارند راحت تر می‌کند.در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که خلال دندان‌های چوبی نمی‌تواند جای نخ دندان را بگیرد. خلال دندان‌ها می‌تواند به دندان‌ها و بافت ظریف لثه آسیب بزند ودر صورتی که به‌طور مداوم و با فشار زیاد استفاده شود ممکن است باعث جابه جایی دندان‌ها و ایجاد فاصله بین آنها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha