محدودیت‌‌ها برای مقابله با ویروس کرونا از امروز (دوشنبه) به 43شهرستان برمی‌گردد. این درحالی است که گروهی از کارشناسان معتقدند کرونا در خلاء مدیریت ناکارآمد روز به روز نگران کننده‌تر می‌شود.

سخت‌گیری کرونا و سهل‌انگاری ما

سلامت نیوز:محدودیت‌‌ها برای مقابله با ویروس کرونا از امروز (دوشنبه) به 43شهرستان برمی‌گردد. این درحالی است که گروهی از کارشناسان معتقدند کرونا در خلاء مدیریت ناکارآمد روز به روز نگران کننده‌تر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،نگرانی‌هایی که از بالا بودن آمارهای موارد ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کووید19 تا سه الی چهار برابر موارد اعلام شده خبر می‌دهد.با آغاز فصل پاییز موارد ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا شیب صعودی به خود گرفت و دائم رکوردی تازه از خود به جای گذاشت. تعداد مرگ‌ومیرها طبق اعلام وزارت بهداشت به بالای 300نفر در روز رسید و آمار موارد جدید ابتلا به این ویروس کشنده از 6هزار نفر در یک روز گذشت.

آمارهایی که حالا تعدادی از کارشناسان با صراحت بیشتری درباره صحت‌وسقم آن صحبت می‌کنند. درحالی‌که مدتی قبل ایرج حریرچی، معاونت وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی گفته بود دو برابر شدن آمارهای اعلام شده به عدد واقعی موارد ابتلا و مرگ نزدیک‌تر است،

روز گذشته عضو شورای عالی نظام پزشکی اعلام کرد «تعداد جان‌باختگان کرونا 3 الی 4 برابر آمارهای رسمی است.» «حسین قشلاقی» ضمن اشاره به بالا بودن آمارها تا حدود سه الی چهار برار آمارهای رسمی یادآور شد که «ویروس کرونا در خلاء مدیریت ناکارآمد روز به روز نگران کننده‌تر از قبل جولان می‌دهد، شرایط کنونی از مدت‌ها قبل از سوی کارشناسان پیش‌بینی شده و هشدارهای لازم داده شده بود.» قشلاقی در ادامه «عدم اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در کشور و صرفاً اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها را اشتباهی خطرناک و غیر قابل جبران و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت شدگان» دانست.

اشتباهی که دیگر عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا از آن این‌گونه یاد می‌کند: «موضوع را ساده گرفتیم.»«مینو محرز» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این ساده انگاری با بیان این‌که «امروز در بیمارستان‌ها جای سوزن انداختن نیست» توضیح داد: «هر زمان که تجمع برگزار شود و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، شیوع بالاتر می‌رود. طی این مدت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برعهده مردم گذاشته شد و کسی برای رعایت آن‌ها سختگیری نکرد.

بنابراین موضوع را آسان گرفتیم. از طرفی عده‌ای از مردم هنوز هم کووید-۱۹ را باور ندارند و با افتخار بدون ماسک بیرون می‌روند و منجر به تشدید آلودگی می‌شوند.»حالا درحالی که بسیاری از مدل‌ها در بررسی شیوع و عملکرد کروناویروس نشان می‌دهد وضعیت امروز کووید-19 در کشور بسیار بدتر از روزهای فروردین و اردیبهشت‌ماه است، اما همچنان از سختگیری‌ها و اقدامات مقابله‌ای جدی مانند روزهای اوایل سال خبری نیست. روزهایی که هم تردد‌های بین‌شهری با کنترل بیشتری همراه بود و هم عبور و مرور مردم در سطح شهر از کنترل و نظارت بیشتری برخوردار بود، حتی از ورود مردم به برخی از حرم‌های زیارتی متبرکه جلوگیری می‌شد.

چیزی‌که به گفته وزیر بهداشت «تغییری در تصمیمات ستاد کرونا برای تعطیلی حرم‌ها ایجاد نشده است.» سعید نمکی دراین‌باره به فارس گفته که البته «کارشناسان ما درحال انجام مطالعات بر روی اجرای بهتر پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن هستند.»به هر‌صورت آنچه‌که مشخص است لزوم تغییر در روش‌های مواجهه با این ویروس باید در اولویت قرار بگیرد.

روش‌هایی که حداقل تا به امروز جوابگو نبوده و سبب شده وزیر بهداشت حداقل در دو مورد که موارد مرگ ناشی از کرونا افزایش چشمگیری داشته است زبان به گلایه بگشاید؛ و از این‌که «اگر مجبور شوم حرف‌هایی می‌زنم که فراتر از تحمل برخی اندیشه‌ها خواهد بود» بگوید و یک بار دیگر هم از «التماس می‌کنم» و «اگر بال شکسته ما را ترمیم نکنند باید ته رودخانه جنازه جمع کنیم» سخن به میان بیاورد. این توجه به لزوم تغییر روش در مقابله با کرونا چیزی است که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از آن به عنوان «ضرورت شکل‌گیری یک آرایش نوین جنگی در برابر ویروس کرونا» نام می‌برد.

روز گذشته درباره این ضرورت به نقل از علیرضا زالی نوشت که «متاسفانه چهره بسیار فراگیر، متکثر و فرسایشی که این ویروس در کشور ایجاد کرده به گونه‌ای است که بخش زیادی از توان و استطاعت دستگاه‌های اجرایی مصروف شده و با توجه به مزمن شدن این اپیدمی لازم است که با یک طراوت جدید همه دستگاه‌های اجرایی و ذی‌ربط حول مصادیق و منویات مجموعه ستاد ملی و به خصوص بخش تخصصی آن یعنی بخش‌های مربوط به وزارت بهداشت را عملیاتی کنند.»

حالا به‌نظر می‌رسد عملیاتی نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی همان پاشنه آشیل مقابه با کروناویرس است. طوری‌که حتی با اعلام وضعیت‌ اضطراری مشاهدات میدانی نشان می‌دهد همه چیز در شهر عادی است. اما با این وجود حالا تصمیم‌هایی حداقل برای 43شهرستان که گویا وضعیت مناسبی به لحاظ شیوع و موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا ندارند گرفته شده است که دو شهرستان ورامین و دماوند از استان تهران هم شامل محدودیت‌های جدید در این تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌شوند؛ محدودیت‌هایی که برخی مشاغل را برای تعطیلی موقت، حداقل یک هفته‌ای نشانه گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، سخنگوی وزارت بهداشت دراین‌باره گفته که: «بر اساس اعلام کمیته‌های درمان و اجتماعی امنیتی در ۴۳شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را دارند، از روز دوشنبه به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود و در صورت لزوم در هفته بعد نیز این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.»

سیماسادات لاری، درخصوص وضعیت تهران اشاره کرده که «در جلسه پنجشنبه گذشته رئیس جمهوری با رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد که بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، از روز دوشنبه ۵ آبان (امروز) تا پایان آبان ماه، حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران تا ۵۰درصد کاهش پیدا کند.» محدودیت‌هایی که به تعبیر «علی ربیعی»، سخنگوی دولت «اگر لازم باشد تا دو هفته هم ادامه پیدا می‌کند.»

او که در بخش خبری ساعت 21 شبکه اول تلویزیون سخن می‌گفت ادامه داد: «همین که نیمی از کارمندان را کاستیم به خلوت شدن خیابان‌ها و وسایل نقیله عمومی منجر می‌شود که اگر این اقدامات هم کافی نباشد، مقررات سختگیرانه‌تری را پیش خواهیم گرفت.»

حالا باید دید اعمال محدودیت‌های جدید در تهران و برخی از شهرستان‌ها که از امروز شروع می‌شود، چقدر کارساز است و می‌تواند روند صعودی شیوع کروناویروس را کنترل کند. روندی که اگر به هر طریقی جلوی آن گرفته نشود قطعا در روزهای پیش‌رو خاطرات تلخی از آبان‌ماه به‌جا خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha