سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

با وجود واردات واکسن آنفلوآنزا و با توجه به تاکید رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر توزیع این واکسن در داروخانه‌ها از اواسط مهرماه، هنوز این واکسن در بسیاری از داروخانه‌ها توزیع نشده و مردم باید از طریق سامانه «تی تک» و ثبت کدملی اقدام نمایند، در این شرایط روز گذشته خبر ورود ویروس آنفلوآنزا به کشور و استان گیلان تایید شد.

واكسن نرسید؛ آنفلوآنزا شیوع یافت

سلامت نیوز: با وجود واردات واکسن آنفلوآنزا و با توجه به تاکید رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر توزیع این واکسن در داروخانه‌ها از اواسط مهرماه، هنوز این واکسن در بسیاری از داروخانه‌ها توزیع نشده و مردم باید از طریق سامانه «تی تک» و ثبت کدملی اقدام نمایند، در این شرایط روز گذشته خبر ورود ویروس آنفلوآنزا به کشور و استان گیلان تایید شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، همان‌طور که آبتین حیدرزاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، گفته است «طی بیست و چهار ساعت گذشته (از شنبه تا یکشنبه) بیش از ۱۰۰ بیمار با علائم شبه آنفلوآنزا در بیمارستان‌های گیلان بستری شدند که از این تعداد ۷۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا را شناسایی کردیم»! این خبر در حالی منتشر می‌شود که از چند ماه گذشته کارشناسان بهداشتی و پزشکان نسبت به شیوع همزمان کرونا و آنفلوآنزا هشدار داده بودند و این در حالی است که زمان طلایی برای تزریق این واکسن از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان است.

به عنوان مثال در اواخر شهریور ماه ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی در بیانیه‌ای نسبت به خطر «موج همزمان آنفلوآنزا و کرونا» هشدار داد و اعلام کرد در شرایطی که همه‌گیری کرونا در سراسر جهان و ایران «یک مخاطره جدی حیات بشری به حساب می‌آید، نگرانی جامعه پزشکی و مردم ایران از بابت خطر همه‌گیری آنفلوآنزا به مساله‌ای حاد و مبرم تبدیل شده است.»

ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه «شبه بیماری آنفلوآنزا، موجب نگرانی مردم و ابهامات جدی در افکار عمومی» شده، تاکید کرد که «نگرانی جامعه پزشکی این است که مراجعات مبتلایان به آنفلوآنزا، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، روند خدمت‌رسانی به بیماران کووید۱۹ - و فرآیند‌های پیشگیری را دچار اختلال جدی کند».

مینو محرز، عضو ستاد مبارزه با کرونا درباره خطر اپیدمی همزمان کروناویروس و آنفلوآنزا به «آرمان ملی» گفته بود: «هر 10 سال یک‌بار منتظر یک اپیدمی آنفلوآنزا با نوع جدید هستیم، امیدوارم این بیماری شبه‌آنفلوآنزای جدیدی که مطرح شده، قابلیت اپیدمی نداشته باشد، چراکه در غیر‌این‌صورت می‌تواند همراه با کرونا شرایط را دشوار کند. توصیه می‌کنیم امسال به جز گروه‌های در معرض خطر که همواره توصیه می‌شد واکسن را تزریق کنند، اگر واکسن به میزان کافی در اختیار بود، همه تزریق کنند».


نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟
از همان زمان، وزارت بهداشت نیز درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا در شهریورماه خبر دادند و پس از آن در چهارم مهر ماه محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری وزارت بهداشت، اعلام کرد که توزیع واکسن آنفلوآنزا از روز شنبه پنجم مهر آغاز می‌شود. یک ماه بعد از زمان اعلام شده برای توزیع واکسن آنفلوآنزا، چهارم آبان ماه حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، گفت که «محموله تحویل شده واکسن آنفلوآنزا به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، برای تزریق به اولویت گروه اول یعنی زنان باردار و بیماران خاص بوده و هنوز واکسنی برای ارائه به اولویت بعدی در داروخانه‌ها توزیع نشده است.»

دوشنبه پنجم آبان ماه نیز جز گروهی از افراد اولویت اول، یعنی کارکنان سلامت، زنان باردار و بیماران خاص، کسی موفق به دریافت این واکسن نشده درحالی که براساس اعلام متخصصان، زمان طلایی تزریق واکسن تا نیمه آبان یعنی تا حدود 10روز دیگر است. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، طی مصاحبه با شماره دوشنبه پنجم آبان ماه از خارج شدن سالمندان، کودکان و بیماران مبتلا به سرطان از سهمیه رایگان واکسن آنفلوآنزا خبر داد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود که دو میلیون و 500 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در میان اولویت اول گروه‌های پرخطر توزیع شده و تا روزهای آینده این گروه تکمیل می‌شوند. به گفته جهانپور، درصورت ورود محموله جدید سهمیه داروخانه‌ها داده می‌شود تا به گروه دوم یعنی سالمندان، کودکان و بیماران مبتلا به سرطان فروخته شود.


تکلیف واردات واکسن چه شد؟
این درحالی است که ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی در بیانیه شهریور ماه خود تاکید کرده بود که «کودکان سالم 6 تا 23 ماهه، بزرگسالان بالای 65 سال، زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم حاملگی، و تمام افراد بالای دو سال دارای بیماری زمینه‌ای از قبیل دیابت، سرطان، نارسایی کلیه، روماتیسم، آسم» باید در کنار همه کادر پزشکی، بهداشتی، درمانی از گروه‌های هدف تزریق واکسن آنفلوآنزا باشند.

مقام‌های وزارت بهداشت در شهریور ماه بارها از ورود 16 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا خبر دادند، سپس حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در 12 مهر ماه از تحریم‌ها و مشکلات انتقال ارز به عنوان دلیل عدم ورود واکسن به میزان کافی سخن گفت ولی افزود که «تاکنون پولی بلوکه نشده است».

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، اما درباره دلیل ورود فقط دو میلیون و 500 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا از 16 میلیون دوز اعلام شده، گفت: « محموله‌ها به‌صورت دو میلیون دوزی به‌تدریج وارد کشور خواهند شد و اگر تقاضایی نباشد، لغو می‌شوند». جهانپور تاکید کرد که «وزارت بهداشت نگران شیوع آنفلوآنزا نیست، چراکه نیم‌کره‌جنوبی که پیش از ما، فصل پاییز را تجربه کردند، با مشکل شیوع آنفلوآنزا مواجه نشدند و بعید به‌نظر می‌رسد که امسال با این ویروس به‌طور گسترده مواجه شویم.»


آنفلوآنزا یک امر عادی و پرخطر است
با این حال ایرج خسرو نیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی، در گفت‌وگو  گفته است: «فصل پاییز از راه رسید و شیوع بیماری‌های فصلی همچون آنفلوآنزا یک امر طبیعی است، اما امسال با توجه به شیوع کرونا، این بیماری بسیار مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد که آنفلوآنزای n1h1 می‌تواند برای افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای به اندازه ویروس کووید 19، خطرناک و مرگ‌آفرین باشد» او همچنین معتقد است که «برای کشور 85 میلیون نفری ایران که با موج سوم و شدید کرونا مواجه است، این تعداد واکسن اصلا کافی نیست و نیاز به حدود 40 تا 50 میلیون دوز واکسن دیگر داریم.16 میلیون واکسن فقط می‌تواند نیاز کادر درمان و تعدادی از زنان باردار و افرادی که بیماری‌های سخت مزمن دارند، را پوشش دهد و مردم نمی‌توانند این واکسن را تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha