پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 302190

چندی پیش یكی از هم‌دانشگاهی‌هایم پشت تلفن علایم ریفلاكس‌اش را برایم شرح داد و گفت به‌دلیل بحران كرونا از مراجعه به پزشك هراس دارد. می‌خواست به‌واسطه حرفه‌ام و شناختی كه از متخصصان طب سنتی دارم از پزشكی كه در این زمینه تجربه و مهارت بالایی دارد یك نسخه از بخور نخورهای تغذیه‌ای برای افراد دچار این مشكل گوارشی بگیرم.

نسخه ای فوری برای ریفلاكس

سلامت نیوز:چندی پیش یكی از هم‌دانشگاهی‌هایم پشت تلفن علایم ریفلاكس‌اش را برایم شرح داد و گفت به‌دلیل بحران كرونا از مراجعه به پزشك هراس دارد. می‌خواست به‌واسطه حرفه‌ام و شناختی كه از متخصصان طب سنتی دارم از پزشكی كه در این زمینه تجربه و مهارت بالایی دارد یك نسخه از بخور نخورهای تغذیه‌ای برای افراد دچار این مشكل گوارشی بگیرم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به او گفتم بعید می‌دانم متخصصی نسخه تغذیه‌ای را كه اصولا در مطب به بیماران می‌دهد به‌راحتی در اختیارم بگذارد! اما تلاشم را كردم و موفق شدم این نسخه را از دكتر الهام پارسا، پزشك متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه دریافت كنم و تاییدیه انتشار آن را در روزنامه برای سایر بیماران دچار این مشكل بگیرم.

کارها و غذاهای تشدیدكننده ریفلاكس

مصرف مایعات و چای و نوشابه همراه با غذا و تا یك ساعت قبل و بعد از غذا، مصرف سالاد و ماست و ترشی با غذا، درهم‌خوری یعنی مصرف همزمان غذاهای مختلف و دسر و میوه‌ها، سیگار و قلیان و الكل، شنبلیله و كنجد و روغن آن، غذاهای فست‌فود، سوسیس و كالباس، چیپس و پفك، قارچ، گوشت گاو و گوساله، كنسروها، سیب‌زمینی سرخ‌شده و سایر سرخ‌كردنی‌ها، الویه، ماكارونی، لازانیا، آش و سوپ رشته، شیرینی‌جات، غذاهای چرب، نعنا، قهوه، نسكافه، نوشابه، مركبات و آب آنها، گوجه‌فرنگی و فلفل قرمز و سیاه از جمله خوراكی‌های مضر و تشدیدكننده ریفلاكس هستند.

توصیه‌ها و خوراكی‌های بی‌ضرر و مفید

غذا به خوبی جویده شود تا كاملا با بزاق دهان آغشته و به هضم بهتر غذا كمك كند. ایده‌آل است 20 تا 30 بار غذا را بجوید تا حدی كه به‌راحتی قورت داده شود. هنگام گرسنگی واقعی غذا خورده شود.بهتر است بین شام تا خواب دو‌ساعت فاصله باشد و انجام ورزش یك ساعت پس از غذا توصیه می‌شود. مربای به، مربای سیب، مربای بالهنگ، مربای پوست پسته و بادام، مویز، كرفس و گشنیز مفیدند. گوشت‌های مفید شامل جوجه‌مرغ، كبك، دراج و تیهو است.

بهترین غذای مفید برای بیماران جوجه‌مرغ است كه می‌توان با توجه به مزاج با دارچین و زعفران، زیره سبز و سیاه، سماق و آبلیمو یا آب‌انار مصرف كرد. غذاهای مفید دیگر جوجه كباب، گوشت و مرغ پخته شده، چلوگشنیز و زرشك‌پلو است. صبحانه مورد توصیه، نان برشته سنگك همراه با مقدار كم كره محلی و مربای به یا مربای سیب و بالهنگ است. نوشیدنی‌های مناسب هم آب ‌به، آب‌ سیب، دمنوش به و شربت انار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha