وضعیت اقتصادی روزبه‌روز بدتر می‌شود و در این بین خانوارهایی که درآمد کمتری دارند تحت فشار بیشتری قرار گرفته‌اند. رشد روزافزون قیمت‌ها و همچنین نرخ تورم، به‌ویژه در شهرهای بزرگ باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها در تامین معیشت و کالاهای اساسی خوراکی با مشکل جدی روبه‌رو شوند.

حکایت مردمی که قدرت خریدشان به شدت پایین آمده/خرید اسکلت مرغ و گوسفند به جای گوشت!

سلامت نیوز: وضعیت اقتصادی روزبه‌روز بدتر می‌شود و در این بین خانوارهایی که درآمد کمتری دارند تحت فشار بیشتری قرار گرفته‌اند. رشد روزافزون قیمت‌ها و همچنین نرخ تورم، به‌ویژه در شهرهای بزرگ باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها در تامین معیشت و کالاهای اساسی خوراکی با مشکل جدی روبه‌رو شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، این مشکل به حدی جدی شده که بسیاری به‌دنبال راه‌های جایگزین تامین مواد غذایی هستند. یکی از مواردی که در روزهای اخیر بسیار پررنگ‌تر شده خرید استخوان مرغ و گوسفند تمیز شده از گوشت، است.با افزایش قیمت مواد پروتئینی و البته کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری برای تامین مواد غذایی دچار مشکل جدی شده‌اند،‌ آنهایی که درآمدهای بسیار پایینی دارند یا به دلیل کرونا از کار بیکار شده‌اند و خانواده پر تعدادی هم دارند،‌ روزهای بسیار سختی را می‌گذرانند.

این روزها در میان فلاکت‌هایی که اقتصاد بیمار نصیب ایرانی‌ها کرده حالا خانواده‌هایی با زیرپا گذاشتن عزت و غرور خود، برای تامین غذایی که مزه گوشت بدهد تن به خرید استخوان مرغ و گوسفند داده و از همین رو هم بازار استخوان رونق گرفته است.


این نوع خرید شاید سال‌ها پیش انجام می‌شد و تعداد کسانی که استخوان می‌خریدند بسیار اندک بود؛ اما حالا تجارت‌نیوز در گزارشی به این موضوع پرداخته که نشان می‌دهد وضعیت امروز بسیار اسفناک‌تر از آن چیزی است که می‌توان تصور کرد. صف‌های طولانی در میادین میوه و تره‌بار حکایت غریبی است از بازار گوشت و مرغ در این روزها.

«اسکلت مرغ بسته یک کیلویی 4 هزار تومان» فروشنده می‌گوید مشتری‌های اسکلت زیاد شده‌اند. معمولا هم برای مصرف شخصی می‌خرند. او در پاسخ به پرسش‌های کنجکاوانه برخی از مشتریان که تصور می‌کنند اسکلت‌ها را فقط برای غذای سگ و گربه می‌فروشند، می‌گوید: «اینطور نیست، واقعیت این روزهای اقتصاد کشور حکایت دیگری است.»

حکایت مردمی که قدرت خریدشان به شدت پایین آمده و حالا به جای گوشت، اسکلت مرغ و گوسفند را ترجیح می‌دهند. فروشنده در ادامه حرف‌هایش می‌گوید: «دیگر این روزها طبیعی شده، اسکلت‌ها را می‌برند و با آن سوپ درست می‌کنند یا هم خورش‌ را طعم‌دار می‌کنند!» «قیمت یک بسته اسکلت گوسفند 15 هزار تومان است، اسکلت گاو هم 10 هزار تومان» این را فروشنده به مرد میانسالی می‌گوید و توضیح می‌دهد که چطور می‌توان از آن استفاده کرد.آن سو مرد سالخورده‌ای می‌گوید: «اینها قبلا دور انداختنی بوده الان با این گرانی وارد لیست خرید شده!» اگرچه هیچ گوشتی به این اسکلت‌ها نیست، اما به گفته فروشندگان حداقل طعم گوشت که می‌دهد. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، در واکنش به این موضوع می‌گوید: «متاسفانه درست است که وقتی گرانی باشد توان خرید مردم هم کم است.

در حال حاضر بازار مرغ هم به دلیل کمبود خوراک دام و طیور به چالش خورده اما اخیرا برای پایین آمدن قیمت تمهیداتی شده است.» او می‌گوید: «اگر فکری به حال نهاده‌های دامی نشود همچنان این وضعیت ادامه دارد و اگر قیمت به زور دستور و بخشنامه پایین بیاید چهار روز  قیمت به صورت مسکنی پایین می‌آید ولی باز نرخ بالا می‌رود.» مهدی یوسف‌خانی می‌گوید: «در حال حاضر با توجه به تقاضای کم و عرضه زیاد مرغ قیمت مرغ در حال پایین آمدن است تا به نرخ ستاد تنظیم بازار یعنی 20 هزار و 400 تومان برسد.

نرخ خرده‌فروشی در حاضر برای مرغ گرم 24 هزار 500 تومان است تا چند روز آینده هم احتمال دارد کمتر شود. تنها 30 درصد از نهاده‌های دامی را با ارز دولتی می‌دهند، البته اگر همین 30 درصد به طور دقیق به همه تولیدکننده‌ها برسد وضعیت خیلی بهتر می‌شود.» از سوی دیگر گوشت قرمز نیز مهرماه را با افزایش 20 هزار تومانی به پایان رساند.

بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت قرمز گوساله در واحدهای صنفی هرکیلو 115 هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی با قیمت 110 هزار تومان به فروش می‌رسد. آنچه که روشن است سنگینی وزن افزایش قیمت‌ها و عدم ثبات آن بر شانه‌های مردم است. این وضعیت موجب انتقاد مردم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha