یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 302330

عضلات پشت ران که از لگن تا پایین زانو کشیده شده‌اند، نقش مهمی در سلامت مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات و قامت مناسب ما دارند. این عضلات که به همسترینگ معروفند از سه عضله بلند و قوی تشکیل شده‌اند و انقباض آنها خم‌شدن زانو و عقب‌دادن مفصل ران را باعث می‌شود.

وقتی عضلات همسترینگ کوتاه می‌شود

سلامت نیوز -*دكتر پرهام پارسانژاد: عضلات پشت ران که از لگن تا پایین زانو کشیده شده‌اند، نقش مهمی در سلامت مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات و قامت مناسب ما دارند. این عضلات که به همسترینگ معروفند از سه عضله بلند و قوی تشکیل شده‌اند و انقباض آنها خم‌شدن زانو و عقب‌دادن مفصل ران را باعث می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،عملکردهایی مانند راه‌رفتن، پریدن، جهیدن، دویدن و کنترل حرکات تنه روی ناحیه لگن به عهده عضلات همسترینگ است و وقتی بیماری به جهت مشکلات زانو یا کمر به کلینیک‌های فیزیوتراپی مراجعه می‌کند، یکی از اولین و مهم‌ترین بررسی‌های فیزیوتراپیست بالاآوردن یکی از پاها با زانوی خم به حالت صاف استتا بر اساس مقدار بالاآمدن آن، میزان کشش و انعطاف‌پذیری این عضلات را ارزیابی کند.

اگر با انجام این آزمون، زانو به آسانی صاف نشود و با افزایش فشار از سوی فیزیوتراپیست، بیمار احساس کشش زیادی در پشت ران داشته باشد، عضلات همسترینگ او کوتاه است و این کوتاهی می‌تواند از علل مهم اختلال در مفصل زانو، لگن یا فقرات کمری باشد.

سه عامل مهم برای کوتاهی عضلات همسترینگ وجود دارد: چرخش لگن‌ها به سمت جلو، درگیری عصب در این عضله و بیرون‌زدگی دیسک‌های بین‌مهره‌ای در ناحیه فقرات کمری.عضلات چهارسر در جلوی ران در بالا به جلوی لگن اتصال دارند و عضلات همسترینگ به پشت لگن و وقتی عضله چهارسر جلوی لگن را به سمت جلو می‌کشد به تبع آن عضلات همسترینگ بیش از حد کشیده می‌شوند و برای جبران این کشش دائمی باید بیشتر کار کنند تا مانع از آسیب شوند.

این انقباض دائمی عضله باعث سفتی و کوتاهی آن می‌شود. نکته مهم اینجاست که در این موارد کشش عضله همسترینگ به روش‌های مرسوم از سوی بیمار یا درمانگر فشار را بر آن دوچندان کرده و انقباض و کشش را در آن بیشتر می‌کند. در چنین حالتی نه‌تنها مشکل بیمار حل نمی‌شود بلکه وخیم‌تر نیز خواهد شد.

انجام تمرین چسباندن گودی کمر به تخت و کشیدن زانوها به سمت سینه برای کشش عضلات باسن درمان مناسبی برای کوتاهی عضلات پشت ران با منشأ چرخش لگن به جلو است.عصب سیاتیک از زیر عضله همسترینگ می‌گذرد و گیرافتادن عصب سیاتیک در این ناحیه می‌تواند علائمی مانند سوزن‌سوزن‌شدن، خواب‌رفتگی و درد سوزشی را در پا ایجاد کند.

همچنین اگر هنگام رساندن دست‌ها به نوک انگشتان پا احساس درد پشت زانو و عضلات پشت ساق داشته باشید، درگیری عصب سیاتیک محتمل بوده و عضلات همسترینگ مشکلی ندارند و برای محافظت از عصب سیاتیک سفت و کوتاه شده‌اند. فیزیوتراپیست با آزادسازی عصب، همسترینگ را هم آزاد خواهد کرد.

بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌ای در ناحیه کمر هم علت دیگر انعطاف‌نداشتن عضلات پشت ران است که همچون علت قبلی عضلات اطراف کمر و لگن برای محافظت از دیسک آسیب‌دیده و جلوگیری از فشار بیش از حد بر این ناحیه، بیش از حالت طبیعی فعال می‌شوند و این فعالیت و انقباض زیاد سبب سفت و کوتاه‌شدن آن می‌شود. در این مواقع درد بعد از نشستن طولانی تشدید می‌شود.

درد، صبح‌ها هنگام بلندشدن از تخت احساس می‌شود؛ دردی تیز در ناحیه پایین کمر وجود دارد که به پایین پاها تیر می‌کشد و ضعف در عضلات اندام‌های تحتانی احساس می‌شود. در این مورد هم درمان‌هایی مانند کشش کمر و تمرین‌های مکنزی و ثباتی توسط فیزیوتراپیست انجام خواهد شد و با بهبود وضعیت دیسک، سفتی و کوتاهی همسترینگ هم بهبود می‌یابد.

 *فیزیوتراپیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهسا IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    1 0
    برای تشخیص گیرافتادن سیاتیک در عضلات همسترینگ ام آر آی لازمه؟