از ابتدای خلقت انسان شیر مادر نخستین غذای نوزاد بوده است و هم اکنون نیز در بسیاری جوامع، نوزاد در ماه های اول تولد از شیر مادر تغذیه می کند. با این حال، طی چند دهه اخیر به دلایل مختلف از شیر خشک به عنوان جایگزین یا مکمل شیر مادر برای تغذیه نوزادان استفاده می شود.

روغن پالم شیر خشک باعث کاهش تراکم استخوانی کودک می‌شود

سلامت نیوز-*دکتر راضیه نیازمند: از ابتدای خلقت انسان شیر مادر نخستین غذای نوزاد بوده است و هم اکنون نیز در بسیاری جوامع، نوزاد در ماه های اول تولد از شیر مادر تغذیه می کند. با این حال، طی چند دهه اخیر به دلایل مختلف از شیر خشک به عنوان جایگزین یا مکمل شیر مادر برای تغذیه نوزادان استفاده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، در ادامه به بررسی تغییر فرمولاسیون شیر خشک و به ویژه اضافه کردن روغن پالم به شیر خشک کودکان پرداخته ایم تا خانواده‌ها بتوانند شیر مناسب را برای آن ها انتخاب کنند: فرمول شیر خشکشیر خشک نوزاد، امولسیون دهیدراته ای متشکل از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای تغذیه نوزادان است.

برای تأمین اجزای مذکور در فرمولاسیون شیر خشک از منابع متفاوتی استفاده می شود که هدف نزدیک کردن فرمول شیر خشک به شیر مادر و جبران نقصان ریزمغذی های آن است.

فرمول های شیر خشک

نوزاد به چهار گروه اصلی تقسیم می شود: فرمول بر پایه شیر گاو، فرمول بر پایه شیر و آب پنیر، فرمول  بر پایه سویا و فرمول  بر پایه هیدرولیزات های پروتئینی‌ که در بین آن‌ها فرمول بر پایه شیر گاو متداول تر است.مقدار چربی و قند لاکتوز در شیر گاو کمتر از شیر مادر است در حالی‌که مقدار پروتئین و مواد معدنی شیر مادر بیشتر از شیر گاو است.

به همین دلیل شیر گاو به تنهایی برای فرموله کردن شیر خشک نوزاد کافی نیست و نیاز به اصلاح دارد. بدین منظور با توجه به نیازهای نوزاد، فرمول های شیر خشک طی سال های متمادی طراحی شده و توسعه یافته است. 

 اصلاح چربی شیر گاو برای تولید شیرخشک

به منظور اصلاح چربی شیر خشک از روغن های گیاهی مختلف مانند روغن ذرت، روغن نارگیل، روغن کنجد، روغن گلرنگ و ... استفاده می شود.در اصلاح چربی شیر خشک علاوه بر مقدار چربی، مقدار اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب تک/چند غیراشباعی و نسبت آن‌ها، مقدار اسیدهای چرب ضروری و ترکیب اسیدهای چرب موجود در شیر خشک فرموله شده باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به شیر مادر و نیاز نوزاد اصلاح و فرموله شود. 

 مقایسه  ترکیب چربی شیر خشک با شیر مادر

در شیر مادر نسبت اسیدهای چرب اشباع به چند غیراشباعی یک است در حالی‌که این نسبت در شیر گاو 65 به 35 است.همچنین در میان اسیدهای چرب اشباع مقدار اسید پالمیتیک در شیر انسان به طور متوسط 20 تا 25 درصد است در حالی‌که در شیر گاو به طور متوسط 5/2 درصد اسید پالمیتیک وجود دارد که بسیار کمتر از شیر مادر است، به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان به منظور جبران این نقصان اقدام به استفاده از روغن پالم در فرمولاسیون شیر خشک می کنند زیرا روغن پالم حاوی مقدار زیادی اسید پالمیتیک است.

محققان استفاده از روغن پالم را در فرمولاسیون شیر خشک نوزادان توصیه نمی کنند زیرا برخی گزارش‌ها حاکی از این است که نوزادانی که از شیر خشک های فرموله شده با روغن پالم تغذیه می کنند از سلامتی کمتری برخوردار هستند. بر مبنای این تحقیقات وجود روغن پالم در فرمول شیر خشک منجر به کاهش جذب کلسیم می شود و تراکم استخوان را در نوزادان کاهش می دهد. با این حال به پژوهش های بیشتری در این زمینه نیاز است.

*عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha