پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 302556

اگر نام خستگی آدرنال را شنیده باشید، شاید از خودتان بپرسید آیا ممکن است منشأ خستگی مداوم شما نیز خستگی آدرنال باشد؟ اما خستگی غدد آدرنال چیست و چه علائمی دارد؟خستگی غده فوق‌کلیوی، مشکلی رو به گسترش است که از کاهش عملکرد این غده حکایت دارد.

خستگی آدرنال چیست و چطور درمان می‌شود؟

سلامت نیوز: اگر نام خستگی آدرنال را شنیده باشید، شاید از خودتان بپرسید آیا ممکن است منشأ خستگی مداوم شما نیز خستگی آدرنال باشد؟ اما خستگی غدد آدرنال چیست و چه علائمی دارد؟خستگی غده فوق‌کلیوی، مشکلی رو به گسترش است که از کاهش عملکرد این غده حکایت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،میزان ترشح کورتیزول که توسط غده فوق‌کلیوی برای کمک به تنظیم فشار خون آزاد می‌شود در واکنش به استرس افزایش پیدا می‌کند. تصور می‌شود خستگی آدرنال وقتی رخ می‌دهد که غده آدرنال در اثر آزادشدن بیش از حد کورتیزول نیروی خودش را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند کورتیزول لازم برای عملکرد مطلوب بدن را تولید کند.

برخی از کارشناسان خستگی آدرنال را یک بیماری خاص نمی‌دانند بلکه آن را نوعی سندرم تعریف می‌کنند که وقتی استرس به سطحی می‌رسد که بدن دیگر نمی‌تواند پاسخ مطلوبی به آن بدهد، بروز می‌کند.

 علائم سندرم

گفته می‌شود برخی علائم خستگی آدرنال شامل این موارد است:خستگی به‌ویژه هنگام بیدارشدن از خواب، واکنش‌های استرسی ضعیف و به‌هم ریختگی خلق‌وخو، مشکلات شناختی یا «مه‌مغزی»، افزایش سطح انرژی در بعدازظهر، سیستم ایمنی آسیب‌پذیر، بی‌خوابی، تکرر ادرار، از دست دادن توان عضلانی، گردش خون ضعیف، افسردگی و افزایش وزن.

 علل ابتلا

هر نوع استرس اضافی باعث می‌شود آدرنال تولید کورتیزول را افزایش دهد. عوامل استرس‌زای احتمالی شامل تأثیرات محیط، رژیم غذایی، همچنین اضطراب و استرس‌های عاطفی می‌تواند باعث شود آدرنال بیش از حد کار کند و دیگر نتواند کورتیزول کافی ترشح کند.

تجاربی مانند غم و اندوه، ضربات روحی، برخی شرایط خودایمنی و استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است تأثیر منفی بر عملکرد آدرنال داشته باشند.

 راهکار درمان

در حال حاضر، درمان دارویی برای خستگی آدرنال وجود ندارد. درمان‌های طبیعی پیشنهادی شامل تغییر در سبک زندگی مانند کاهش مصرف قندها و کربوهیدرات‌های ساده، کافئین، مواد غذایی فرآوری شده و غذاهای سرخ‌شده، مصرف موادغذایی با پروتئین بالا، غلات کامل و سبزیجات، داشتن برنامه خواب منظم، مصرف آب کافی در طول روز، کاهش استرس از طریق مراقبه، تمرینات تنفس عمیق، ورزش و کاهش ساعات استفاده از دستگاه‌های الکترونیک است.

کسانی که خستگی آدرنال را مشکلی جدا از اختلالات غدد آدرنال می‌دانند مصرف مکمل‌های ویتامین C، منیزیم و ویتامین‌های گروه B را پیشنهاد می‌کنند. از آنجا که شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد این مکمل‌ها خستگی آدرنال را برطرف می‌کنند، قبل از افزودن آنها به رژیم غذایی با پزشک حتما مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha