عضو کارگروه آموزشی کمیته علمی انجمن فیزیوتراپی ایران، بر نقش فیزیوتراپیست ها در کنترل فشارخون بالا تاکید کرد.

نقش فیزیوتراپیست ها در کنترل فشارخون بالا/مردان بیشتر مراقب باشند

سلامت نیوز:عضو کارگروه آموزشی کمیته علمی انجمن فیزیوتراپی ایران، بر نقش فیزیوتراپیست ها در کنترل فشارخون بالا تاکید کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،کامران توکل، به بهانه برگزاری وبینار آموزشی نقش فیزیوتراپی در درمان فشارخون بالا،  گفت: اعتقاد و تجربه شخصی من این است که نقش فیزیوتراپیست در درمان فشار خون بالا در بزرگسالان می‌تواند تقریباً هم طراز با نقش پزشکان باشد، با اینکه تأثیر نهایی درمان‌های فیزیوتراپی زمان بر، ولی بدون عوارض جانبی معالجات دارویی در این بیماران هستند.


این فیزیوتراپیست افزود: رشد طبیعی فشار خون به طور طبیعی از بچگی شروع شده و همراه با سن بالا می‌رود.
وی با عنوان این مطلب که فشار خون در مردان بیش از زنان است، ادامه داد: افزایش فشار خون با دو فاکتور مهم رژیم غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت جسمانی منظم و روزانه، ارتباط دارد.


توکل با اشاره به این موضوع که فشار خون بالا در سه گروه طبقه بندی می‌شود، گفت: این سه گروه شامل نوع یک، نوع دو و نوع بدخیم می‌شود.
وی اظهار داشت: فشار خون نوع یک به چندین فاکتور بستگی دارد، از جمله ساختار ژنتیکی و ارثی شخص و درمانش مشکل تر از فشار خون بالای نوع دوم است.


توکل ادامه داد: فشارخون نوع دوم معمولاً به راحتی قابل درمان است چون به عوامل اکتسابی و روش زندگی و تنبلی جسمانی و پر خوری ارتباط دارد.
این فیزیوتراپیست افزود: فشار خون بالای نوع بدخیم معمولاً مربوط به سرطان غده فوق کلیوی است و درمان این نوع فشار خون بالا نیز آسان نیست.


وی خاطرنشان کرد: نقش تحرک جسمانی و در نتیجه کاری که فیزیوتراپیست می‌تواند برای بیماران دچار فشار خون بالا نهادینه کند، این است که آنها را معتقد به تأثیر بسیار مؤثر فعالیت جسمانی بکند و با چک کردن مرتب فشار خون آنها و تجویز ورزش‌های اروبیک و کم مقاومت، به بیماران نشان دهد که بدون مصرف داروهای ضد فشار خون که همگی دارای عوارض جانبی دردسر ساز هستند، خودشان می‌توانند فشار خون بالای خود را کاهش داده و از حمله قلبی و یا سکته مغزی و یا عوارض نارسایی کلیوی و بسیاری از عوارض جانبی دیگر افزایش فشار خون به طور مؤثر جلوگیری کنند.


توکل در پایان گفت: معتقدم کار صحیح فیزیوتراپیست ها روی بیماران با فشار خون بالا می‌تواند مکمل کار پزشکان بوده و روزی برسد که کاملاً جایگزین آنها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha