شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 302628

سال‌‌ هاست که نام «مرگ خاموش» یا مرگ توسط «قاتل نامرئی» را می شنویم. در واقع انتشار گاز بی بو و بی‌رنگ منو اکسید کربن باعث خفگی و مرگ بسیاری از خانواده ها می‌شود.

نکات مهم برای جلوگیری از مسمومیت با CO

سلامت نیوز:سال‌‌ هاست  که نام «مرگ خاموش» یا مرگ توسط «قاتل نامرئی» را می شنویم. در واقع انتشار گاز بی بو و بی‌رنگ منو اکسید کربن باعث خفگی و مرگ بسیاری از خانواده ها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،با سرد شدن هوا و استفاده خانواده‌ها از وسایل گرمایشی باید نکاتی را رعایت کرد مانند استفاده از دودکش به شکل H که همه ما بارها آن را شنیده ایم. اما نکات دیگری هم وجود دارد از جمله: سردرد، گیجی و خواب آلودگی از علایم تماس طولانی با گاز منواکسیدکربن است. فرد در تماس طولانی با منواکسید کربن، دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب و کاهش هوشیاری می‌شود.

برای جلوگیری از مسموم شدن با منواکسید کربن، از نگهداری کودک در داخل خودروی روشن خودداری و به محض رسیدن به پارکینگ کودک را از خودرو خارج کنید و به فضای آزاد ببرید.در دود سیگار مقادیری از گاز منواکسید کربن موجود است و این گاز می تواند بر اثر مصرف طولانی سیگار سبب بروز مسمومیت مزمن در افراد سیگاری شود.  هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، برای پیشگیری از مسموم شدن با گاز منواکسید کربن، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش ها الزامی است.

توجه به داغ بودن دودکش بهترین آزمایش سلامت دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی ازدودکش است. رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنان‌چه رنگ شعله قرمز، زرد  یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که باید تعمیر شود. هر وسیله گازسوز باید یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون داشته  باشدکه حداقل 75 سانتی متر از سطح پشت بام بالاتر باشد. 

درون خانه، به خصوص در محل خواب تان دستگاه هشدار منواکسید کربن نصب کنید.نشانه های اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه آنفلوآنزاست با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد و علایم آن شامل خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌ حالی،  بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرش‌ های عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم و کاهش دید، رنگ تیره پوست، رنگ پریدگی دور لب ‌ها  یا صورتی شدن آن، گاهی سفتی عضلات به ویژه عضلات فک، قطع تنفس، تشنج، اغما و مرگ ممکن است  در پی مسموم شدن با گاز CO  ایجاد شود. 

امدادرسانی 

1- دستمال مرطوب روی بینی و دهان خود قرار دهید تا مسموم نشوید و سپس منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید و هر چه سریع تر با اورژانس تماس بگیرید.

2- به اطفال ، سالخوردگان و زنان باردار زودتر کمک کنید.

3-  در و پنجره ها را باز کنید تا هوا جابه جا شود. 

4- اگر فرد لباس تنگی به تن دارد دکمه های آن را باز کنید تا به راحتی نفس بکشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha