شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 302651

56 دقیقه معطلی برای وصل شدن به اپراتور یک سامانه، مدت کمی نیست، آن هم وقتی تماس قطع می‌‌شود و این یعنی انتظار بیهوده! درست در زمانی که مردم سوالات دارویی زیادی دارند، سامانه 1490 که قرار بود با کارشناسان متبحر به‌سوالات دارویی مردم پاسخ دهد، حالا به سامانه ناکارآمدی تبدیل شده است.

56 دقیقه انتظار برای یک پاسخ دارویی

سلامت نیوز:56 دقیقه معطلی برای وصل شدن به اپراتور یک سامانه، مدت کمی نیست، آن هم وقتی تماس قطع می‌‌شود و این یعنی انتظار بیهوده! درست در زمانی که مردم سوالات دارویی زیادی دارند، سامانه 1490 که قرار بود با کارشناسان متبحر به‌سوالات دارویی مردم پاسخ دهد، حالا به سامانه ناکارآمدی تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، چند وقتی بود که بعضی از شهروندان از جوابگو نبودن سامانه 1490 گلایه می‌‌‌کردند. تصمیم گرفتیم خودمان با تماس به این سامانه بفهمیم اوضاع از چه قرار است. قصد پرسیدن یک سوال دارویی داشتیم و باید منتظر می‌‌شدیم تا به اپراتور وصل شویم. 9 نفر در صف انتظار برای وصل شدن به اپراتور پیش روی ما بودند و تا اینجای کار هیچ مشکلی وجود نداشت اما وقتی دقیقا 56 دقیقه برای وصل شدن تماس منتظر بودیم و در آخر هم هیچ‌کس پاسخگو نبود، متوجه شدیم شکایت مردم بی‌دلیل نیست.

این سامانه باوجود تبلیغاتی که در شروع کار داشت، انگار نتوانسته است نیاز شهروندان را برآورده کند. از ابتدا قرار بر این بود که مردم در تماس با این سامانه از کمبودهای دارویی، نحوه مصرف صحیح داروها، تداخل داروها و مواد غذایی، مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی، عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها، سازگاری و نحوه اختلاط داروهای تزریقی، مسمومیت با داروها، سموم، مواد شیمیایی، گیاهان سمی، گزیدگی و گازهای سمی، نحوه نگهداری داروها، تداخلات داروها و مواد غذایی در مصرف همزمان آنها باخبر شوند اما معطلی زیادی که در وصل شدن به اپراتور دارند یا قطع شدن تماس، آنها را ناامید از سامانه 1490 کرده است.

1490 قرار بود چه خدماتی داشته باشد؟داستان از این قرار است که از سال 1386 تا ابتدای سال 1391، شماره تلفن 09646 به‌طور یکپارچه درتمام کشور متعلق به مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم بوده است و هموطنان در کل کشور با شماره‌گیری 09646 به مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در همان شهر متصل می‌شدند و سوالات یا موارد مسمومیت را مطرح و کارشناسان مراکز با مراجعه به منابع علمی به سوالات پاسخ می‌دادند.

با توجه به تعدد کدهای خدماتی مرتبط با وزارت بهداشت «مرکز پاسخگویی سلامت1490» با کد جدید 1490 راه‌اندازی شده است که در استان تهران با شماره‌گیری 1490 پس از شنیدن پیغام ضبط‌شده، شماره 3 باید انتخاب شود تا تماس‌گیرنده به بخش اطلاع‌رسانی داروها و سموم متصل شود.با توجه به تغییر شماره 09646 به 1490 در کل کشور به تدریج مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم با شماره جدید 1490 فعالیت خود را در شهرستان‌ها نیز ادامه دادند. 

بر اساس گزارش سامانه، سوالاتی که به‌این ترتیب می‌توان از مرز اطلاع‌رسانی داروها و سموم پرسید از این قرار است: اطلاعات کلی در خصوص داروهای مصرفی بیمار، تداخل داروهای مصرفی با داروهای دیگر  یا غذا و نتایج آزمایشگاهی، نحوه مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی، عوارض جانبی داروها، مقدار و نحوه مصرف، نحوه نگهداری ، نحوه اختلال داروها و محلول‌های تزریقی با‌هم و سازگاری آنها، ارائه اطلاعات لازم به همراهان فرد مسموم یا همکاران گروه پزشکی در خصوص نحوه برخورد با یک فرد مسموم و انجام اقدامات اولیه پیش از رسیدن به مراکز درمانی و در صورت لزوم معرفی پادزهر لازم به گروه درمانی كه از دیگر وظایف مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم است. وزارت بهداشت دقیقا چه کار مفیدی انجام می‌‌دهد؟در تماسی که با روابط عمومی سازمان غذا‌ودارو داشتیم، متوجه شدیم این سامانه مدت زیادی است كه به وزارت بهداشت واگذار شده. سخنگو و روابط عمومی سازمان بهداشت به‌هیچ‌وجه پاسخگوی تماس‌های تلفنی  نبودند.

در اینجا این سوال پیش می‌‌آید كه در زمانی که مردم با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم می‌‌کنند و قطعا مشکلات دارویی برایشان پیش می‌‌آید، چرا سامانه‌ای که قرار است به این سوالات پاسخ دهد، با معطلی زیاد مردم را کلافه می‌‌کند؛ پس قرار است وزارت بهداشت به کدام وظیفه خود درست عمل کند تا باری از روی دوش مردم بردارد. یک ادغام بی‌سروصداچند سالی است که وزارت بهداشت سامانه 190 را هم در کنار سامانه 1490 راه‌اندازی کرده است تا مردم سوالات دارویی خود را مطرح کنند اما انگار این سامانه هم تعریف چندانی ندارد. چندی پیش مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت گفت:

سامانه 190، مرکز ملی پاسخگویی وزارت بهداشت بوده و به عنوان اولین نقطه‌ای است که مردم می‌توانند مشکلات و شکایات خود رامطرح کنند. محمدحسین حیدری، مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به انتقادات مختلف مردم در خصوص سامانه‌های ارتباطی با وزارت بهداشت گفت: قبلا سامانه 1490 در حوزه غذا و دارو، 1590 مربوط به اورژانس و درمان و 1690 در حوزه بهداشت وجود داشت اما با اقدامی که در خصوص ادغام آنها صورت گرفت، مردم باید از سامانه 190 استفاده کنند. مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت اضافه کرد: با توجه به انتقاداتی که در خصوص سامانه‌های ارتباط با وزارت بهداشت مطرح شده است، بنده این موضوع را پیگیری می‌کنم تا مردم بتوانند از آن شماره‌ها نیز استفاده کرده و دچار سردرگمی نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha