یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

روز گذشته آمارهای وزارت بهداشت و درمان از ابتلای بیش از ۹‌هزار نفر به کرونا در یک روز خبر دادند و با توجه به اینکه از هفته گذشته آمارها از هفت‌هزار ابتلا در روز به ۹‌هزار رسیده، این سئوال در میان مردم مطرح می‌شود که سیاستگذاران حوزه سلامت به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای به‌جز «ایمنی جمعی» نیست؟!

آیا به «ایمنی جمعی» رسیده‌ایم؟ ‌

سلامت نیوز:  روز گذشته آمارهای وزارت بهداشت و درمان از ابتلای بیش از ۹‌هزار نفر به کرونا در یک روز خبر دادند و با توجه به اینکه از هفته گذشته آمارها از هفت‌هزار ابتلا در روز به ۹‌هزار رسیده، این سئوال در میان مردم مطرح می‌شود که سیاستگذاران حوزه سلامت به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای به‌جز «ایمنی جمعی» نیست؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،البته با مرور اخبار در سه ماه گذشته صحبت‌های ضد و نقیض از ابتلای ۳۰-۳۵‌میلیون نفر به کرونا مطرح می‌شود و حتی رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۸ تیر امسال گفته بود:«۲۵‌میلیون ایرانی تا به حال به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند». پیش‌تر در فروردین‌ماه سال‌‌جاری نیز انجمن ایمونولوژی و آلرژی در نامه‌ای ضمن هشدار به حسن روحانی درباره «ایمنی جمعی»، تاکید کرده بود: «در این شرایط که داروی اختصاصی بیماری موجود نیست، ابتلای ۷۰‌درصد جمعیت حتی با روند کُند، به معنی به مخاطره انداختن زندگی قریب به دو‌میلیون نفر به بهانه ایجاد ایمنی‌جمعی است؛ بی‌تردید در این صورت بخش قابل‌توجهی از قربانیان، کادر بهداشت و درمان کشور خواهند بود.»

با این توصیفات این فرضیه بیشتر قوت می‌گیرد، اما دانشمندان اعلام کرده‌اند با توجه جهش‌های پی در پی ویروس کووید ۱۹، پایداری آنتی‌بادی در بدن فرد مبتلا به کرونا بیش از دو و سه ماه است. هفته گذشته نیز مجله علمی و معتبر ساینس در مقاله‌ای با آمار و اطلاعات علمی ثابت کرد که ایمنی گله‌ای جواب نخواهد داد. روز گذشته نیز یک عضو شورای عالی نظام پزشکی نسبت به اعمال سیاست «ایمنی جمعی» هشدار داد، همزمان وزیر امور خارجه در سفر به کوبا، خواهان همکاری با این کشور در تولید واکسن کرونا شد.

بهنام عباسیان، عضو شورای عالی نظام پزشکی، با بیان اینکه امنیت سلامت شامل سه ضلع وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و ارگان‌های مدیریت شهری است، گفت که تاکنون و در عمل شاهد این پروسه نبودیم.

عباسیان به‌طور ضمنی نسبت به اعمال سیاست «ایمنی جمعی» هشدار داد و گفت که «دغدغه سازمان نظام پزشکی همان ترس از ایمنی جمعی یا ایمنی گله‌ای است که متاسفانه در شأن مردم ایران نیست. از دولت می‌خواهیم که سازمان نظام پزشکی را به‌عنوان یک رکن در عرصه سیاستگذاری و مبارزه با کووید‌-19 لحاظ کند.»

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در یک رکورد جدید تعداد مبتلایان، از روز جمعه (16 آبان) تا شنبه (17 آبان 99)، 9450 نفر به کرونا مبتلا که از این تعداد سه‌هزار و 70 نفر از بیماران در مراکز درمانی بستری شدند. همچنین 423 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و 5506 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.


مرگ 18‌هزار تهرانی
در این شرایط، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از فوت حدود 18‌هزار نفر در پایتخت به‌دلیل ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: «در‌حال حاضر شش‌هزار نفر به‌دلیل این بیماری در بیمارستان‌های تهران بستری هستند و سه‌هزار نفر وضعیت‌شان وخیم است. وی همچنین افزود: روز پنج‌شنبه گذشته 173 مرگ ناشی از کرونا در سازمان بهشت‌زهرا (س) ثبت شد و وضعیت همچنان وخیم است از ابتدای شیوع کرونا تا پنج‌شنبه گذشته حدود 18 هزار( 17هزار و 754) مرگ ناشی از کرونا در تهران به وقوع پیوسته که این موضوع فاجعه‌ای دردناک برای تهران محسوب می‌شود.» البته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه روند بیماری هچمنان در کشور در حال صعود است، گفت: استان‌های یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی بیشترین میزان بروز مرگ و میر کرونا طی هفته گذشته را داشتند.

به واکسن کرونا امیدی نداریم
با توجه به این صحبت‌ها، پروفسور علی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی در رابطه با سیاست‌های ایمنی جمعی به «آرمان ملی» می‌گوید: از ماه‌ها پیش موضوع ایمنی جمعی در بحث درمان کرونا رد شده، چون پایداری آنتی بادی کمتر از سه ماه در بدن انسان است و فردی که به کرونا مبتلا می‌شود، دوباره و حتی سه‌باره به این ویروس مبتلا خواهد شد.

چند روز پیش جهش‌های کرونا را بررسی می‌کردم، با تعجب می‌دیدیم که این ویروس وحشی‌تر از گذشته و از کنترل خارج شده و تمام اقداماتی که در این رابطه صورت می‌گیرد، پاسخگو نیست. در این شرایط ما به واکسن‌ها هم شک داریم که ایمنی داشته باشند، باید هر نفر 4 بار واکسن کرونا تزریق کند و با جمعیت 80‌میلیونی کشور ما، 320‌میلیون واکسنی نیاز داریم که تاکنون کشف یا تایید نشده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: «با این شرایط آب و هوا که روبه‌رو سرد شدن می‌رود و آلایندگی هوا بیشتر می‌شود، پایداری ویروس افزایش پیدا کرده و ساعات بیشتری می‌ماند. این ویروس 200 جهش ژنتیکی داشته و برخی از آنها فقط مخصوص کشور ما است، البته دنیا هم وضعیت خوبی ندارد.»


محدودیت‌های قطره چکانی و ناکارآمد
با این‌حال و با گذشت دو ماه و آغاز موج سوم کرونا، مقام‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز سیاست روشنی برای مقابله با کرونا ندارند. اعمال محدودیت‌ها در برخی شهرها، توصیه به استفاده از ماسک و نپذیرفتن درخواست‌ها برای «تعطیلی و قرنطینه» در برخی از کلانشهرها از جمله تهران، اقدامات محدود و قطره چکانی دولت است. روز گذشته نیز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال محدودیت یک‌ماهه فعالیت برای مشاغل (غیر از رده‌های شغلی شماره یک) از ساعت 18 هر روز و از 20 آبان‌ماه خبر داد.

به گفته رئیسی: « مراکز ضروری شامل رده های شغلی شماره یک هستند که شامل مراکز درمانی، داروخانه ها، امداد و نجات، آتش نشانی، آمبولانس‌ها و سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارائه‌دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه های زنجیره ای می‌توانند فعالیت داشته باشند. بقیه مشاغل (مشاغل رده های 2، 3 و 4) از ساعت 18 تعطیل خواهند بود تا روز بعد.»

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده در 89 شهرستان در وضعیت بحرانی کرونا افزود: 89 شهرستان در وضعیت بحرانی بودند و بر همین اساس در محدودیت شدید به سر می برند. در 43 شهرستانی که ابتدا محدودیت‌ها را اعمال کردیم، این محدودیت‌ها سه‌شنبه به پایان می‌رسند. اعمال محدودیت‌ها در این 43 شهرستانی که ابتدا شروع کردیم، نتایج خوبی داده است و خیلی خوب اجرا شد و همکاری‌های خوبی صورت گرفت. 46 شهرستان دیگر هم همچنان محدودیت هایشان ادامه دارد. تا جمعه هفته جاری نیز در 25 مرکز استان که محدودیت‌های مشاغل 3 و 4 را داشتند، محدودیت‌ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.


مگر کرونا از ساعت 6 غیرفعال می‌شود؟‌
بسیاری از کارشناسان از جمله حمید شریفی، اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اعمال این سیاست‌ها را روش «شل کن، سفت کن» خوانده‌اند که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کنترل همه‌گیری ندارد. این موضوع را نیز پروفسور علی کرمی نیز تایید می‌کند و با اشاره به سیاست‌های قطع زنجیره کرونا معتقد است که سیاست‌های قطره چکانی ستاد کرونا و قرارگاه عملیاتی کرونا، نمی‌تواند باعث قطع زنجیره کرونا در کشور شود.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت در این زمینه کج‌دار و مریز برخورد می‌کند و به‌دلیل مشکلات اقتصادی کشور، قادر نیست آن‌طور که باید، به قطع زنجیره کرونا کمک کند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ما به آمار بیش از 15‌هزار مبتلا (البته در آمار رسمی وزارت بهداشت) خواهیم رسید، در حالی که هم‌اکنون آمار غیررسمی ابتلای روزانه در کشور ما عددی بیش از این آمار (15 هزار) را نشان می‌دهد. باید ستاد ملی کرونا به‌طور جدی به این موضوع ورود پیدا کند و در وهله اول از مردم حمایت نماید.

اینکه فقط به مردم بگوییم ماسک بزن و فاصله اجتماعی را رعایت کنید و یک ریال هم کمک مردم نکند، بسیاری این کار را انجام نمی‌دهد. حداقل ماسک رایگان در اختیار مردم قرار دهید، اینکه از ساعت شش عصر مغازه تعطیل شوند، چه کمکی به قطع زنجیره کرونا می‌کند، مگر کرونا از ساعت شش عصر غیرفعال می‌شود؟ دولت باید تصمیم جدی و قاطع بگیرد و با این شرایط هیچوقت کرونا در کشور ما ریشه کن نمی‌شود. حداقل یک ماه همه کشور را تعطیل کنید.


مردم عصبانی هستند
متخصص بیوتکنولوژی پزشکی در ادامه صحبت‌هایش  می‌افزاید: مردم که من را در خیابان می‌بینند، می‌گویند که دولت فقط به مردم تاکید دارد که «این کار را بکن و آن کار نکن»، در صورتی که هیچ‌حمایتی از مردم نمی‌کند و ما مجبوریم که برای سپری کردن زندگی‌مان به سرکار برویم و مترو و اتوبوس سوار شویم. اگر ما یک روز بیکار بمانیم، مجبوریم گرسنگی بکشیم.

حق با مردم است؛ اگر کشور چین توانست این ویروس را کنترل کند، دولت پای کار ایستاد و به مردم گفت که در خانه بمانید ولی نیازهای روزانه آنها را تامین می‌کرد، اما دولت ما می‌گوید که در خانه بمانید. به‌نظر من بی‌توجهی عده‌ای از مردم در رعایت پروتکل‌ها از روی ناراحتی آنها سرچشمه می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha