کادر درمان در صف مقدم مقابله با کرونا قرار گرفته و در هشت ماه گذشته ده‌ها نفر از آن‌ها شامل پزشکان و پرستاران جان خود را در راه دفاع از جان دیگر انسان‌ها از دست داده‌اند.

یک میلیارد کادر درمان چه شد؟

سلامت نیوز:کادر درمان در صف مقدم مقابله با کرونا قرار گرفته و در هشت ماه گذشته ده‌ها نفر از آن‌ها شامل پزشکان و پرستاران جان خود را در راه دفاع از جان دیگر انسان‌ها از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما دشواری‌های مقابله با بیماری کرونا به شکلی است که در کشورهای مختلف دنیا میلیارد دلار برای کادر درمان و تامین نیازهای آن‌ها هزینه شده است. در کشور ما نیز یک میلیارد دلار برای مقابله با کرونا، کمک به کادر درمان و تامین تجهیزات مورد نیاز پزشکی تخصیص داده شد اما اظهارات وزیر بهداشت نشان می‌دهد که بعد از گذشت چند‌ماه از این مصوبه حدود نیمی از این مقدار تخصیص یافته است و کادر درمان نیز با مشکلات انبوهی در زمینه مالی مواجه است.

البته روز گذشته نیز رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس‌جمهوری از پیگیری تخصیص اعتبار یک میلیاردی خبر داد.محمدباقر قالیباف روز گذشته در صفحه توییتر خود مطلبی نوشت که نشان‌دهنده پیگیری وی برای تخصیص یک میلیارد دلار مصوب از سوی حسن روحانی است. خبرگزاری خانه ملت با انتشار این خبر نوشت: پیش‌تر یکی از کاربران در توییتی که در آن نوبخت رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه، سعید نمکی، وزیر بهداشت و نیز رییس مجلس را منشن کرده بود، نوشته بود: «جناب آقایان دکتر نوبخت، دکتر نمکی و دکتر قالیباف، لطفاً با اولویت ویژه به فکر معیشت کادر درمان باشید نفس کشیدن برایمان سخت شده است.»

در پاسخ به این خواسته رییس مجلس نوشته است: ‌«هفته‌ای نبوده که کمیسیون بهداشت پیگیر معیشت کادر‌درمان نباشد. چه درجلسات با وزیر‌بهداشت ومعاونان ایشان،چه در نامه بنده به رییس‌جمهوری این موضوع به‌خصوص تخصیص کامل یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی پیگیری شده است. امیدوارم با همدلی دولت، حل معیشت کادر درمان به نتیجه ملموس برسد.»

اما غیر از این رییس مجلس چندی قبل نیز در بخش بیماران کرونایی بیمارستان امام؟ره؟ حاضر و از نزدیک با مشکلات و کمبودهای موجود برای کادر درمان و بیماران آشنا شد. البته این رفتار به مذاق دولتی‌ها خوش نیامد و پاسخ‌های نامناسبی به این اقدام رییس مجلس داده شد. این در حالی است که فرمانده ستاد کرونای تهران این اقدام رییس مجلس را ستود و اعلام کرد که کادر درمان منتظر چنین حرکات و بازدیدهای روحیه بخش هستند.

روحیه نامناسب کادر درمان

در شرایطی که تعداد مبتلایان جدید در کشور به 10‌هزار نفر در روز رسیده است، کادر درمانی کشور تحت شدیدترین فشارهای ممکن در خط مقدم قرار گرفته است. این در حالی است که تلفات روزانه و مبتلایان کادر درمانی نیز فشار موجود را مضاعف می‌کند. البته در این زمینه وزیر بهداشت چندین‌بار لب به گلایه گشوده است و از مسائلی گفته است که اگر بخواهد تحت فشار قرار بگیرد آن‌ها را مردم در میان خواهد گذاشت.

جدیدترین اظهارات مشابه از بابت فشار وارده به کادر درمان را نیز باید در اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران جست‌و‌جو کرد. یکی از شایع‌ترین مسائلی که در دوران شیوع کرونا برای بسیاری از افراد جامعه به‌خصوص کادر درمان به‌وجود می‌آید، مشکلات روحی و روانی و به خطر افتادن سلامت روان آن‌هاست. در حال حاضر کرونا نیمی از کادر درمان و پرسنل بیمارستان‌ها را با مشکلات روحی و روانی مواجه کرده است.

کوهپایه‌زاده گفت: مشکلات روانی مانند اختلالات جسمانی نیست که دلیل مشخصی داشته باشد، بلکه در نتیجه موضوعاتی که روان فرد را پس از یک مدت طولانی فرسوده می‌کند به‌وجود می‌آیند. دلیل ابتلای اغلب پرسنل بیمارستان‌ها و کادر درمان به این مشکلات حضور بی‌وقفه در بخش کرونا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha